Humanizar la educación para humanizar a la persona

  1. MARÍA ÁNGELES NAVARRO MAZÓN 1
  2. MARÍA AUXILIADORA LUCAS IMBERNÓN 1
  3. FERNANDO GONZÁLEZ ALONSO 1
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca (UPSA)
Journal:
Know and Share Psychology

ISSN: 2695-723X

Year of publication: 2024

Issue Title: Sinergias innovadoras: Colaboración para transformar el futuro

Volume: 5

Issue: 4

Pages: 292-308

Type: Article

DOI: 10.25115/KASP.V5I4.10347 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Know and Share Psychology

Abstract

This paper is framed within the thematic line of Education at the IV Ibero-American Congress on Research in Society, Education, and Psychology, specifically within the line of work on Teaching Innovation.The starting point lies in the social and educational problems and challenges described in reports from leading international educational institutions. UNESCO (2015; 2017; 2022), the OECD (2023b), the European Union (Council of Europe, 2021), and the Holy See (Dicastery for Culture and Education, 2013; 2014; 2017; 2022; Pope Francis, 2019; 2020b) emphasize the seriousness of the dehumanization of society and the individual, as well as the problems arising from multicultural coexistence. The social issue, turned into an anthropological issue, urgently requires education (Benedict XVI, 2009, n. 75; UNESCO, 2015; Marope,2017) from a strategic approach (Council of Europe, 2021; OECD, 2020). It is considered that the shift in the educational paradigm requires educating young generations in the Competence in Integral and Solidary Humanism. Through this competence, it is possible to enhance the student profiles proposed by the LOMLOE, advance towards achieving SDG 4 Quality Education, and promote the construction of students' social personality and their understanding of life, the world, and people.The study aims to contextualize, translate, and synthesize all this educational thought. To achieve this, firstly, the current social and educational scenarios are presented; secondly, the foundations of the new anthropology described in the Global Compact on Educationare presented as a proposal to initiate the shift in the educational paradigm; thirdly, the design of the Key Competence in Integral and Solidary Humanism is offered as a didactic innovation. Finally, it justifieshow educating in the classroom in the culture of dialogue, encounter, and care from an early age becomes an indispensable element in the service of the new humanism, building the social dimension of the new generations and providing an alternative model of coexistence to the current culture of waste and individualism

Bibliographic References

  • Benedicto XVI. (2009, junio 29). Carta Encíclica Caritas in Veritate. https://n9.cl/fxnya
  • Consejo de la Unión Europea. (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente Texto pertinente a efectos del EEE. https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)
  • Consejo de Europa (2021). Resolución del Consejo relativa a un marco estratégico para la cooperación europea en el ámbito de la educación y la formación con miras al Espacio Europeo de Educación y más allá (2021-2030) https://eur lex.europa.eu/legal-content/ES/ALL/?uri=CELEX:32021G0226(01)
  • Dicasterio para la Cultura y la Educación. (2013). Educar al diálogo intercultural en la escuela católica—Vivir juntos para una civilización del amor. https://n9.cl/do7bs6
  • Dicasterio para la Cultura y la Educación. (2014). Educar hoy y mañana. Una pasión que se renueva. Instrumentum laboris. https://n9.cl/x7ijx
  • Dicasterio para la Cultura y la Educación. (2017). Educar al humanismo solidario. Para construir una “civilización del amor” 50 años después de la Populorum progressio. https://n9.cl/t710k
  • Dicasterio para la Cultura y la Educación. (2020). Pacto Educativo Global. Vademecum en español. vademecum-espanol.pdf (educationglobalcompact.org)
  • Dicasterio para la Cultura y la Educación. (2022). Instrucción de la Congregación para la Educación Católica «La identidad de la Escuela Católica para una cultura del diálogo». https://n9.cl/dsega
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.https://www.boe.es/buscar/pdf/2020/BOE-A-2020-17264-consolidado.pdf
  • Marope, M. (2017). Reconceptualizing and repositioning curriculum in the 21st century: a global paradigm shift. UNESCO-International Bureau of Education. (2024, mayo 20). https://n9.cl/xs86v
  • Ministerio de Educación, formación profesional y deportes. (2023). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE. https://n9.cl/s2bmu
  • Navarro Mazón, M.A. y González Alonso, F. (2023). Fundamentos y metodología del humanismo integral y solidario en educación. Papeles Salmantinos de Educación, 27, 147-164. https://n9.cl/17qi84
  • OCDE. (2003). DESECO. La definición y selección de las competencias clave. https://n9.cl/4v8k
  • OECD. (2020). Back to the Future(s) of Education: The OECD Schooling Scenarios Revisited. OECD. https://doi.org/10.1787/178ef527-en
  • OECD. (2023a). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. OECD. https://doi.org/10.1787/53f23881-en
  • OECD. (2023b). Education at a Glance 2023: OECD Indicators. OECD. https://doi.org/10.1787/e13bef63-en
  • ONU. (2019). Manual básico sobre la agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://n9.cl/uswern
  • Papa Francisco. (2013). Evangelii Gaudium: Exhortación Apostólica sobre el anuncio del Evangelio en el mundo actual. https://n9.cl/ulwc4
  • Papa Francisco. (2015). Carta Encíclica Laudato si’. Sobre el cuidado de la casa común. https://n9.cl/98tq
  • Papa Francisco. (2019). Mensaje sobre el lanzamiento del Pacto Educativo Global. https://n9.cl/h4v3h
  • Papa Francisco. (2020a, octubre 3). Carta Encíclica Fratelli Tutti. Sobre la fraternidad y amistad social. https://n9.cl/cr8zi
  • Papa Francisco. (2020b). Videomensaje para la misión 4.7 y el pacto educativo. https://n9.cl/5wbd0
  • Papa Francisco. (2023). Laudate Deum: Exhortación Apostólica a todas las personas de buena voluntad, sobre la crisis climática. https://n9.cl/u89yp
  • Sánchez Manzanares, Agustín. (2021). El humanismo cristiano en educación. Identidad y configuración. En Congreso Diocesano de Educación. En el camino de una alianza: Ciencia y fe. Diócesis de Orihuela Alicante. ISBN: 978-84-09- 28507-5
  • UNESCO. (2015). Replantear la educación, ¿hacia un bien común mundial? https://n9.cl/nxtm
  • UNESCO. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. https://n9.cl/rdfr
  • UNESCO. (2018). Global citizenship education: Taking it local. https://n9.cl/30odu
  • UNESCO. (2020). Message vidéo d’Audrey Azoulay, Directrice générale de l’UNESCO, à l’occasion de de l’annonce du Pacte mondial pour l’éducation, 15 octobre 2020. https://n9.cl/ypgiq
  • UNESCO. (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: Un nuevo contrato social para la educación. https://n9.cl/pcuyr