Influencia del uso de música sobre la motivación en una sesión de educación física de educación primaria

  1. Ruibal Lista, Brais 1
  2. Grande Martínez, Natalia 1
  3. Díez Fernández, Pelayo 2
  4. Guevara Ingelmo, Raquel María 2
  5. Santos García, Lucía 3
  6. López García, Sergio 4
  1. 1 EUM Fray Luis de León. Universidad Católica de Ávila. España.
  2. 2 Facultad de Educación. Universidad Pontificia de Salamanca. España.
  3. 3 Facultad de Educación. Universidad Nacional de Educación a Distancia. España.
  4. 4 Facultad de Educación. Universidad Pontificia de Salamanca. España. Facultad de Educación. Universidad de Salamanca. España.
Journal:
EmásF: revista digital de educación física

ISSN: 1989-8304

Year of publication: 2025

Issue: 92

Pages: 23-38

Type: Article

More publications in: EmásF: revista digital de educación física

Abstract

This study aimed to analyze the impact of music on the motivation of primary school students during Physical Education classes. Fifty students from 3rd and 6th grades of a school in Valladolid (Spain) participated. Cooperative game sessions were conducted with and without music, and data were collected through adapted surveys. Statistical analysis was employed to compare pre- and post-intervention results. Following the music session, a high level of satisfaction and willingness to use music permanently in class was observed. The evaluation of music style, rhythm, and lyrics differed between grades. Music was associated with a significant improvement in overall satisfaction and specific aspects such as rhythm and lyrics of songs. The study demonstrates that primary school students show interest in the inclusion of music in Physical Education classes. The selection of appropriate music is crucial and may vary by grade level. The combination of music and sports offers potential to enrich the educational process and promote the holistic development of students but requires careful planning and proper training.

Bibliographic References

  • Aburto Corona, J. A., Aragón Vargas, L. F. Efecto de la intensidad de la música en el rendimiento durante la realización de ejercicio Ad Libitum en cicloergómetro. Pensar En Movimiento: Revista De Ciencias Del Ejercicio Y La Salud, 2013;11(2):1–11.
  • Acebes De Pablo, A., Carabias Galindo, D. El alumnado de primaria con Trastorno por Déficit de atención/Hiperactividad (TDAH): la Musicoterapia como herramienta integradora dentro del contexto del aula de música. Revista electrónica de Leeme, 2016;38:1-16.
  • Alcaraz, S., Castañer, M., Balagué, N. Effect of a music intervention program on the intrinsic motivation of physical education students. Journal of Teaching in Physical Education, 2019;38(4): 289-296.
  • Brooks, K. A., Brooks, K. S. Aumento del rendimiento deportivo a través de uso de la música. Revista de Entrenamiento Deportivo, 2016;30(2):1-5.
  • Bueno, A. Infancia y juventud en riesgo social. Programas de intervención, Fundamentación y Experiencias. Universidad de Alicante, España: Editorial: ISNB. 2010.
  • Carrasco, A. La influencia de la música y el ejercicio físico en la preparación física y psicológica. Emotion. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 2016;(6): 3-18.
  • Fernández Río, J. The Influence of Music on Academic Performance in Physical Education. Journal of Physical Education and Sport, 2018;18(3):1628-1632.
  • García, F. y Ferrer, L. Utilidad de la música en la preparación psicológica de los deportistas. Revista Costarricense de Psicología, 2015;34(2):79-95.
  • García Hermoso, A. Effect of Music on Physical Education Class Participation in Children. Journal of Physical Activity and Health, 2020;17(1): 96-100.
  • Giner Mira, I. Relación entre la práctica de actividad física extraescolar, el autoconcepto físico, las orientaciones de meta y el rendimiento en las asignaturas escolares. Tesis Doctoral. Universidad de Alicante. 2017.
  • Karageorghis J., Stuart D. Los efectos psicológicos de la música International Journal of Sports Medicine, 2008;29: 613-619.
  • Karageorghis, C. I., Terry, P. C., Lane, A. M. Development and initial validation of an instrument to assess the motivational qualities of music in exercise and sport: The Brunel Music Rating Inventory. Journal of Sports Sciences, 1999;17: 713-724.
  • Karageorghis, C., Terry, P. The psychophysical effects of music in sport and exercise: a review. Journal of Sport Behavior, 1997;20(1): 54-68.
  • Leiva, M.A., Mates, E. Importancia de la educación musical en la formación integral del hombre, Música y educación, 1998;33: 27-40.
  • Lemez, S., Baker, J. Do movement-based and skill-based activities both contribute to the benefits of a physical education program? Effects of a highquality physical education program on children’s physical development. Journal of Teaching in Physical Education, 2018;37(3):207-214.
  • Sánchez Oliva, D. Effects of Music on Students' Intrinsic Motivation and Achievement in Physical Education. Journal of Sport and Exercise Psychology, 2019;41(1):S250-S251.
  • Seco Gallo, L., Basanta Camiño, S., Navarro Patón, R. Estudio del efecto de sesiones de Educación Física con soporte musical en el alumnado de educación primaria. Trances, 2015;7(6):871-896
  • Smith, J. The Effects of Music on Motor Skill Development in Primary School Children. Research Quarterly for Exercise and Sport, 2021;p1-9.
  • Strachan, D., Hamilton, I. Música y danza en la condición física. Unisport: Málaga. 1989.
  • Tresierra Cabrera, J. Musicoterapia y pediatría. Revista Peruana de Pediatria, 2005;p54-55.
  • Wollny, R., Szendrői, Z. The effect of music on the physical performance of school-aged children. Physical Education and Sport Pedagogy, 2017;22(6):584-598.
  • Yanguas, J. Influència de la MUSIC en el rendiment esportiu. Apunts, medicina del’ Educació Física i l’ Esport, 2006;41(152):155-165.
  • Zaragoza, J.; Serrano, E., Generelo, E. Dimensiones de la condición física saludable: evolución según edad y género. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 2004;4(5): 204-221.