Elaboración y aplicación de un proyecto interdisciplinar en las etapas de Infantil y Primaria sobre prevención de accidentes promovido desde el Área de Educación Física
- Peixoto-Pino, Lucía 1
- Rico-Díaz, Javier 1
- Arufe Giráldez, Víctor 2
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
-
2
Universidade da Coruña
info
ISSN: 1579-1726, 1988-2041
Año de publicación: 2019
Número: 35
Páginas: 250-254
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación
Resumen
The curriculum of Early Childhood Education and Physical Education in the primary stage, promotes content related to the prevention of accidents and first aid (PPAA). The globalizing approach and the interdisciplinary projects have been shown to be effective and pedagogically recommended. The area of Physical Education is traditionally the great promoter of educational centers. This article deals with an institutional project within the framework of a program contract with the Department of Culture, Education and University Planning of the Xunta de Galicia, developed in a CEIP of the province of Pontevedra, in which 13 global activities were carried out, in which 30 teachers participated and which could reach 430 students. This experience shows the key points for the organization and implementation of an interdisciplinary project that covers a school course and that can serve as a reference for other initiatives led by Physical Education teachers. It shows that a coordinated faculty with common pedagogical initiative can organize and implement an interdisciplinary project on a curricularly recognized and socially necessary educational subject. We also observe the importance of involving the entire educational community so that this type of action has a more reflective and efficient teaching-learning process.
Referencias bibliográficas
- Barcala-Furelos, R., Carbia-Rodríguez, P., Peixoto-Pino, L., Abelairas-Gómez, C., & Rodríguez-Núñez, A. (2017). Implantación de programas educativos para prevenir ahogamientos. ¿Qué se puede hacer desde la escuela infantil? Medicina Intensiva. https://doi.org/10.1016/j.medin.2017.08.005
- Bohn, A., Lukas, R. P., Breckwoldt, J., Böttiger, B. W., & Van Aken, H. (2015). «Kids save lives»: why schoolchildren should train in cardiopulmonary resuscitation. Current Opinion in Critical Care, 21(3), 220-225. https://doi.org/10.1097/MCC.0000000000000204
- Díaz-Lucea, J. D. (2010). Educación física e interdisciplinaridad: una relación cada vez más necesaria. Tándem: Didáctica de la educación física, 33, 7-21.
- Greif, R., Lockey, A. S., Conaghan, P., Lippert, A., De Vries, W., Monsieurs, K. G., & Collaborators. (2015). European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015: Section 10. Education and implementation of resuscitation. Resuscitation, 95, 288-301. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2015.07.032
- Lago-Ballesteros, J., Basanta-Camiño, S., & Navarro-Paton, R. (2018). La enseñanza de los primeros auxilios en educación física: revisión sistemática acerca de los materiales para su implementación. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 349-355.
- Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 106. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf
- Martínez-Martínez, A. (2016). La co-educación en el ámbito educativo : proyecto de intervención interdisciplinar en la materia de educación física. Recuperado de http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/167223
- Otero-Agra, M., Rodríguez-Núñez, A., Rey, E., Abelairas-Gómez, C., Besada-Saavedra, I., Antón-Ogando, A. P., & Barcala-Furelos, R. (2018). What biomechanical factors are more important in compression depth for children lifesavers? A randomized crossover study. Article in Press. https://doi.org/10.1016/j.ajem.2018.05.003
- Palacios-Aguilar, J., Del Castillo, M., Rodríguez, J. E., Gili, C.M., & Del Gaiso, M. (2015). Juegos aplicados al socorrismo en el área de educación física. EmásF: revista digital de educación física, 35, 36-57.
- Peixoto-Pino, L. (2015a). Proyecto interdisciplinar, «escuela: comunidad olímpica». Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 140-143.
- Peixoto-Pino, L. (2015b). Proyecto interdisciplinar: Tú puedes salvar una vida. En Congreso Internacional de Seguridad y Turismo Sostenible. VIII de Socorrismo Basado en la Evidencia Científica, 1, 10. Oleiros (A Coruña): Universidad de A Coruña.
- Pichel López, M., Martínez-Isasi, S., Barcala-Furelos, R., Fernández-Méndez, F., Vázquez Santamariña, D., Sánchez-Santos, L., & Rodríguez-Nuñez, A. (2017). Un primer paso en la enseñanza del soporte vital básico en las escuelas: la formación de los profesores. Anales de Pediatría. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2017.11.002
- Proxecto educativo E Por Qué? (s.f.). Recuperado de https://www.edu.xunta.es/espazoAbalar/sites/espazoAbalar/files/datos/1303196843/contido/e_por_que/eporque2.html
- Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación infantil. (s.f.). Recuperado de http://noticias.juridicas.com/base_datos/Admin/rd1630-2006.html
- Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. (s.f.). Recuperado de http://noticias.juridicas.com/base_datos/Admin/524514-rd-126-2014-de-28-feb-establece-el-curriculo-basico-de-la-educacion-primaria.html
- World Health Organization (2008). World Report on Child Injury Prevention. Geneva: World Health Organization.