Ergonomía física y cognitiva en discapacidadpropuesta de un prototipo

  1. FERNANDEZ MATEOS, LUZ MARIA
  2. SANCHEZ CABACO, ANTONIO
  3. Urchaga Litago, José David
  4. Barahona, Esteban
  5. Pérez Lancho, Maria Cruz
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2015

Issue Title: UNA NUEVA VISIÓN DE LA PSICOLOGÍA: EL MUNDO ADULTO.

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 329-338

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2015.N1.V2.104 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

The need arises to develop a harmonization between the physical and cognitive dimensions of ergonomics in the field of disability. Based on the experience of an application (Integrated), a prototype is discussed for situations of auditory disability, field in which this educational experience of inclusion has been implemented, facilitating the communication path between the teacher and the student to the Time to acquire the curricular competences. In addition to analyzing the ergonomic supports, the keys that facilitate an adequate acquisition of behavioral repertoires in classroom situations are pointed out. Finally, the advantages of this type of tools are analyzed, not only for the process of normalization and educational inclusion, but also in relation to their future employment and optimization of professional performance.

Bibliographic References

  • Cabaco, A.S. (2014). Introducción. De la innovación al mercado: los nuevos retos del CUI. En UPSA_INNOVA. Ideas y proyectos del club universitario de innovación (pp.6-11). Salamanca: Publicaciones de la UPSA.
  • De Pablos, J. (2013). La formación e investigación en el campo de la tecnología educativa. Revista Fuentes, 13, 9-16.
  • Herrera, P. (2011). Ergonomía dirigida al factor social del dise-o: objetos y ayudas teóricas para la población en condición de discapacidad. Infocontacto, 7(8), 52-74.
  • García, M., Martín, C.E., Martín, M., Fernández, L.M., De la Varga, J.A. (2014). Integrad@s-efc. Ayud@s (ergonomía física y cognitiva) para facilitar la inclusión educativa de alumnos con discapacidad auditiva. En UPSA_INNOVA. Ideas y proyectos del club universitario de innovación (pp.58-71). Salamanca: Publicaciones de la UPSA.
  • PMCid:PMC4279598
  • Mourshed, M., Chijioke, C. & Barber, M. (2010). How the world's most improved school systems