Eficacia de un programa de estimulación de recuerdos emocionales positivos en adultos mayores del medio rural

  1. Sánchez-Cabaco, Antonio
  2. Fernández-Mateos, Luz María
  3. Crespo-León, Antonio
  4. Schade, Nieves
Journal:
CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica

ISSN: 1390-9592

Year of publication: 2019

Volume: 8

Issue: 1

Pages: 20-35

Type: Article

DOI: 10.33210/CA.V8I1.199 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica

Abstract

INTRODUCTION The need to tackle the challenges of population aging is a task that requires the implementation of innovations and adaptations for specific populations in the contexts in which the elderly live. This paper attempts to respond to the particular needs of the elderly in rural areas in residential areas. OBJECTIVE To test the efficiency of an active aging program that favors positive autobiographical memory and emotional well-being. METHOD The participants were 15 senior citizens belonging to 2 rural residences, the design was quasi-experimental, with pre and post intervention measures, without control group RESULTS It was found that the program improves the emotional state, causes an increase in happiness and cognition effective DISCUSSION AND CONCLUSIONS. The derived conclusions allow to be optimistic regarding the effectiveness of this type of interventions and limitations and alternatives for future studies are discussed.

Bibliographic References

  • Abellán, A., & Pujol, R. Un perfil de las personas mayores en España. Indicadores estadísticos básicos. Informes enevejecimiento en red, vol 12, pp1-27, 2015.
  • Fernández-Ballesteros, R. Psicogerontología: perspectivas europeas para un mundo que envejece. Madrid: Pirámide, 2009.
  • Cabaco, A. S. Prismas intergeneracionales sobre la memoria autobiográfica: investigación y propuestas. Salamanca: Publicación de la UPSA, 2014.
  • Barahona, M.N., Villasán, A. & Cabaco, A.S. Controversias y utilidad clínica del Deterioro Cognitivo Leve (DCL).International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 1, núm. 2, pp 47 – 54, 2014.
  • Cabaco, A. S. La memoria y el olvido: Un matrimonio de conveniencia en perspectiva intergeneracional. Salamanca: Publicación de la UPSA, 2006.
  • Holgado A. S, & Cabaco, A. S. Laboratorios compartidos: Investigando la memoria en pupitres intergeneracionales. Salamanca: Publicación de la UPSA, 2012.
  • Blazquez, A. Cabaco, AS, Wobbeking, M, López, A & Urchaga, J.D. Estudio piloto de un programa de estimulación cognitiva en adultos mayores institucionalizados. Enseñanza e Investigación en Psicología, vol23 num1. 2018.
  • Wobbeking, M, Muñoz, M., Torres,I., Cabaco, A.S. & Galindo, F. MAP@SMA. Programa de optimización de la memoria autobiográfica en mayores. Salamanca: Proyecto registrado del Club Universitario de Innovación de la UPSA, 2015.
  • Lancho, MC, Barahona, N., Fernández, LM, Cabaco, AS, Sánchez, EZ & Urchaga, JD. Memory training in older people with type 2 diabetes mellitus. Psychology, Society and Education, vol 9, num3, 2018.
  • Barahona, M.N., Cabaco, A.S. & Urchaga, J.D.PIC program: implementation of the Positive Instructional Cognition in improving vital skills and quality of life. Atención Primaria, vol. 45, pp105-109, 2013.
  • Barahona, N., Cabaco, A.S., Urchaga, J.A., Fernández, L.M. & Lancho, C.P. Experiencia educativa en España desarrollando la Cognición Instruccional Positiva. International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 1, núm. 1, pp 397-408, 2015.
  • Conway, M. Episodic memories. Neuropsychologia, vol 47, núm. 11, pp 2305–2313, 2009.
  • Fivush, R. The development of autobiographical memory. Annual Review of Psychology, vol. 62, pp 559–582, 2011.
  • Cabaco, A.S. Memoria, identidad y sentido vital. Salamanca: Publicaciones de la UPSA, 2011.
  • Ruiz-Vargas, J. Manual de la psicología de la memoria. Madrid: Síntesis. 2010.
  • Manzanero, A & Alvarez, M.A. La memoria humana. Aportaciones desde la neurociencia cognitiva. Madrid: Pirámide. 2015.
  • Rasmussen, A. & Habermas, T. Factor structure of overall autobiographical memory usage: The directive, self and social functions revisited. Memory, vol. 19,núm. 6, 597–605.2011.
  • Bluck, S. Autobiographical memory: exploring its functions in everyday life. Memory, 11(2), 113–23, 2003.
  • Conway, M. Memory and the self. Journal of Memory and Language, vol. 53, núm.4, pp 594–628, 2005.
  • Holland, C.A., Ridout, N., Walford, E. & Geraghty, J. Executive function and emotional focus in autobiographical memory specificity in older adults.Memory, vol.20, pp 779-793, 2012.
  • Serrano, J.P., Latorre, J.M. & Montañés. Terapia sobre revisión de vida en la recuperación de recuerdos autobiográficos específicos en ancianos que presentan síntomas depresivos. Revista Española de Geriatría y Gerontología, vol. 40, pp 220-227, 2005.
  • Latorre, J.M., Ricarte, J.J., Serrano, J.P., Ros, L., Navarro, B. & Aguilar, M.J. Performance in autobiographical memory of older adults with depression symptoms.Applied Cognitive Psychology, vol 27, pp 167-172, 2013
  • Cabaco, A.S. (coord.). Estimulación cognitiva del envejecimiento saludable. Salamanca: Publicaciones de la UPSA, 2016.
  • Ramírez, E., Ortega, A.R., Chamorro, A. & Colmenero, J.M. A program of positive intervention in the elderly: memories, gratitude and forgiveness. Aging Mental Health, vol18, núm. 4, pp. 463-470, 2014.
  • Ortega, A.R., Ramírez, E. & Chamorro, A. Una intervención para aumentar el bienestar de los mayores. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, vol. 5, núm. 1, pp 23-33, 2015.
  • Bylik, E., Ventura, A.C. & Cervigni, M Caracterización de la producción científica iberomericana sobre intervenciones en la prevención del deterioro cognitivo en adultos mayores. PSIENCIA. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, vol. 7, pp. 383-396, 2015.
  • Moreno-Carrillo, C. & Lopera-Restrepo, F. Efectos de un entrenamiento cognitivo sobre el estado de ánimo. Revista Chilena de Neuropsicología, vol.5, num. 2, pp. 146-152, 2010.
  • Farfallini, L. Validación de una intervención positiva autoaplicada orientada al bienestar: EARTH OF Wellbeing. Tesis doctoral no publicada, Universitat Jaume I, Castellón (España), 2014.
  • Seligman, M.E. La vida que florece. Barcelona: Ediciones B., 2011.
  • Vázquez, C. & Hervás, G. Psicología positiva aplicada. Bilbao: Deesclée de Brouwer, 2008.
  • Ricarte, J., Latorre, J.M. & Ros, L. Diseño y análisis del funcionamiento del Test de Memoria Autobiográfica en población española. Apuntes de Psicología, vol. 31, núm.1, pp. 3-10, 2013.
  • Cabaco, A.S. (coord.). Estimulación cognitiva del envejecimiento saludable. Salamanca: Publicaciones de la UPSA, 2016.
  • Cabaco, A.S. & Crespo, A. Estudio de optimización de la identidad positiva (memoria autobiográfica) en mayores del medio rural de la provincia de Zamora. Madrid: Fundación General de la UNED., 2015
  • Avia, M.D., Martínez, M.L., Rey, M., Ruiz, M.A. & Carrasco, I. Evaluación de un programa de revisión de vida positivo en dos muestras de personas mayores. Revista de Psicología Social, vol. 27, pp. 141-156, 2012..
  • Chiang, K., Lu, R., Chu, H., Chang, &. & Chou, K. Evaluation of the effect of a life review group program on selfsteem and life satisfaction in the elderly. International Journal of Geriatric Psychiatry, vol. 23, pp. 7-10, 2008.
  • Emmons, R.A. & McCullough, M.E. Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, vol. 84, pp. 377-389, 2003.
  • Allemand, M., Steiner, M. & Hill, PL. Effects of a forgiveness intervention for older adults.Journal of Counseling Psychology, vol. 60, pp. 279-286, 2013.
  • Peters, M.L., Meevisen, Y.M. & Hanssen, M.M. Specificity of the Best Possible Self intervention for increasing optimism: Comparison with a gratitude intervention. Terapia Psicológica, vol. 31, pp. 93-100, 2013.
  • Navarro, A.B., Martínez, B. & Delgado, J. Bienestar emocional en la vejez avanzada: estudio comparativo por edad y género. Psychology, Society and Education, vol. 5, pp. 41-57, 2013.
  • Urbina, J.R., Flores, J.M., García, M. P., Torres, L. & Torrubias , R. M. Síntomas de depresión en personas mayores. Prevalencia y factores asociados. Gaceta Sanitaria, vol. 21, num. 1,pp. 37- 42, 2007.
  • Konradt, B., Hirsch, R.D., Jonitz, M.F. & Junglas, K. Evaluation of a standardized humor group in a clinical setting: A feasibility study for older patients with depression. International Journal of Geriatric Psychiatry, 28, 850-857, 2013.
  • Bohlmeijer, E., Roemer, M., Cuijpers, P. & Smit, F. The effects of reminiscence on psychological well-being in older adults: A meta-analysis. Aging Mental Health, vol. 1, pp 291-300, 2007.
  • Allemand, M., Hill, P.L., Ghaemmaghami, P. & Martin, M. Forgivingness and subjective well-being in adulthood: The moderating role of future time perspective. Journal of Research in Personality, vol. 46, pp. 32-39, 2012.
  • Silton, N.R., Flannelly, K.J. & Lutjen, L.J. It Pays to Forgive! Aging, Forgiveness, Hostility, and Health.Journal of Adult Development, vol.20, pp. 222-231, 2013.
  • Woodyatt, L. & Wenzel, M. A needs-based perspective on self-forgiveness: Addressing threat to moral identity as a means of encouraging interpersonal and intrapersonal restoration. Journal of Experimental Social Psychology, vol. 50, pp. 125-135, 2014.
  • Sumner, J.A., Mineka, S. & McAdams, D.P. Specificity in autobiographical memory narratives correlates with performance on the Autobiographical Memory Test and prospectively predicts depressive symptoms. Memory, vol. 21, pp. 646-656, 2013.
  • Raes, F., Schoofs, H., Griffith, J.W. & Hermans, D. Rumination relates to reduced autobiographical memory specificity in formerly depressed patients following a self-discrepancy challenge: The case of autobiographical memory specificity reactivity. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, vol. 43, pp. 1002-1007, 2012.
  • Cabaco, A.S., Fernández, L.M. & Wobbeking, M. Propuestas de innovación para activar reminiscencias en mayores (programas Map@sma y Ciudadanos). I Seminario en Reminiscencia: Investigación e intervención basada en la reminiscencia y revisión de vida en personas mayores. Universidad da Beira Interior (Covilha, Portugal).2016.