Evaluación de competencias informacionales en educación secundariaun modelo causal

  1. Rodríguez Conde, María José
  2. Martínez Abad, Fernando
  3. Olmos Migueláñez, Susana
Revue:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Année de publication: 2013

Volumen: 25

Número: 3

Pages: 361-374

Type: Article

DOI: 10.1174/113564013807749687 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

D'autres publications dans: Culture and Education, Cultura y Educación

Objectifs de Développement Durable

Information sur le financement

1Ref.: EDU2009-08753. Convocatoria de ayudas para la realización de proyectos de investigación y acciones complementarias dentro del Programa Nacional de Proyectos de Investigación Fundamental, en el marco del VI Plan Nacional de Investigación Científica, Desarrollo e Innovación Tecnológica 2008-2011 (Resolu-ción de 26 de diciembre de 2008, publicado en el BOE 315 del 31-12-2008)

Références bibliographiques

  • (1989) American Library Association Presidential Committee on Information Literacy: Final Report, , AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION Chicago: American Library Association
  • Area Moreira, M., Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? (2010) Revista de Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 7 (2), pp. 2-5. , http://www.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/viewFile/v7n2-area/ v7n2-area
  • Bandura, A., Locke, E.A., Negative self-efficacy and goal effects revisited (2003) The Journal of Applied Psychology, 88 (1), pp. 87-99
  • Bauman, Z., (2000) Liquid Modernity, , Cambridge: Polity Press
  • Blanco Blanco, Á., Creencias de autoeficacia de estudiantes universitarios: un estudio empírico sobre la especificidad del constructo (2010) Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 16 (1), pp. 1-28. , http://www.uv.es/RELIEVE/v16n1/RELIEVEv16n1_2.pdf
  • (2007) ORDEN ECI/2220/2007, de 12 de Julio, Por la Que Se Establece El Currículo y Se Regula la Ordenación de la Educación Secundaria Obligatoria, , BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO BOE núm. 174 (pp. 31680-31828)
  • Bollen, K.A., (1989) Structural Equations with Latent Variables, , Wiley-Interscience
  • Browne, M., Asymptotically distribution-free methods for the analysis of covariance structures (1984) The British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 37, pp. 62-83
  • Bundy, A., One essential direction: Information literacy, information technology fluency (2004) Journal of ELiteracy, 1, pp. 7-22. , http://www.jelit.org/6/
  • Bury, S., Faculty attitudes, perceptions and experiences of information literacy: A study across multiple disciplines at York University, Canada (2011) Journal of Information Literacy, 5 (1), pp. 44-64. , http://ojs.lboro.ac.uk/ojs/index.php/JIL/article/view/PRA-V5-I1-2011-1
  • Cabero Almenara, J., Alonso García, C.M., (2007) Nuevas Tecnologías Aplicadas A la Educación, , Madrid: McGraw Hill
  • Castells, M., (1999) La Era de la Informacion: Economia, Sociedad y Cultura, , La sociedad Red (Vol. 1). Madrid: Alianza Editorial
  • Catts, R., Lau, J., (2009) Hacia Unos Indicadores de Alfabetización Informacional, , http://wikialfin.pbworks.com/f/IndicadoresAlfinUNESCOborrador%5B1%5D.pdf, Madrid: Ministerio de Cultura
  • (2007) Las TIC en la Educación: Panorama Internacional y Situación Española, , http://www.oei.es/tic/DocumentoBasico.pdf, CNICE Madrid: Santillana
  • Cohen, D., (2009) Three Lectures on Post-industrial Society, , Cambridge, MA: MIT Press
  • (2000) A Memorandum on Lifelong Learning, , http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/policy/ memo_es.pdf, COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES MECD
  • (2009) Competencias Informáticas e Informacionales en Los Estudios de Grado, , http://crue-tic.uji.es/index.php?option=com_remository&Itemid= 28&func=startdown&id=226, CRUE-TIC & REBIUN
  • Chandler, R., Scott, M., (2011) Statistical Methods for Trend Detection and Analysis in the Environmental Sciences, , Chichester: Wiley-Blackwell
  • (2006) Recomendación Del Parlamento Europeo y Del Consejo de 18 de Diciembre de 2006 Sobre Las Competencias Clave Para El Aprendizaje Permanente, , http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/es/oj/2006/l_394/ l_39420061230es00100018.pdf, DIARIO OFICIAL DE LA UNIÓN EUROPEA Bruselas: Parlamento Europeo y Consejo de la Unión europea
  • Eastman, C., Marzillier, J.S., Theoretical and methodological difficulties in Bandura's selfefficacy theory (1984) Cognitive Therapy and Research, 8 (3), pp. 213-229
  • Freeman, E., Lynd-Balta, E., Developing information literacy skills early in an undergraduate curriculum (2010) College Teaching, 58 (3), pp. 109-115
  • Gaio Alves, M., Neves, C., Gomes, E.X., Lifelong learning: Conceptualizations in European educational policy documents (2010) European Educational Research Journal, 9 (3), pp. 332-344
  • García, I., Gros, B., Noguera, I., La relacion entre las prestaciones tecnologicas y el diseno de las actividades de aprendizaje para la construccion colaborativa del conocimiento (2010) Cultura y Educación, 22 (4), pp. 395-417
  • Gonzalez Briones, E., (2011) Alfabetizacion Mediatica y Competencias Basicas, , Madrid: Ministerio de Educacion Subdireccion General de Documentacion y Publicaciones
  • González Teruel, A., La perspectiva del usuario y del sistema en la investigación sobre el comportamiento informacional (2011) Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12 (1), pp. 28-46. , http://eprints.rclis.org/bitstream/10760/15535/1/Para%20elis.pdf
  • Gutierrez Martin, A., Palacios Picos, A., Torrego Egido, L., Formar al profesorado inicialmente en habilidades y competencias en TIC: perfiles de una experiencia colaborativa (2010) Revista de Educacion, 352, pp. 149-178. , http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_07.pdf
  • Hawkins, D., (1982) Topics in Applied Multivariate Analysis, , Cambridge: Cambridge University Press
  • Head, A.J., Eisenberg, M., (2009) How College Students Seek Information in the Digital Age, , Washington, DC: The Information School, University of Washington
  • Hernández Pina, F., Aprendizaje y competencia (2009) Una Nueva Mirada. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20 (3), pp. 312-319
  • Hernández Serrano, M.J., Fuentes Agustí, M., Aprender a informarse en la red: Son los estudiantes eficientes buscando y seleccionando la información? (2011) Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12 (1), pp. 47-78. , http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/ view/7823/7850
  • (2009) Benchmarking Digtal Europe 2011-2015, , I2010 HIGH LEVEL GROUP A conceptual Framework. Visby: European Comission
  • Jones, B., Goff, M., Learning to live with data deluge and what that means for educators (2011) Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12 (1), pp. 9-27
  • Kerlinger, F., Lee, H., (2002) Investigación Del Comportamiento, Métodos de Investigación en Ciencias Sociales (4 Ed.), , México: McGrawHill
  • Kline, R., (2005) Principles and Practice of Structural Equation Modeling, , Nueva York: Guilford Press
  • Koltay, T., Abstracting: Information literacy on a professional level (2009) Journal of Documentation, 65 (5), pp. 841-855
  • Likert, R., A technique for the measurement of attitudes (1932) Archives of Psychology, 22 (140), pp. 1-55
  • Likert, R., A method of constructing an attitude scale (1974) A Sourcebook for Behavioral Scientists, pp. 233-243. , En Scaling;. Chicago: Aldine
  • Mackey, T.P., Jacobson, T.E., Reframing information literacy as a metaliteracy (2011) College & Research Libraries, 72 (1), pp. 62-78
  • Markauskaite, L., Towards an integrated analytical framework of information and communications technology literacy: From intended to implemented and achieved dimensions (2006) Information Research, 11 (3). , http://informationr.net/ir/11-3/paper252.html
  • Mateo Andrés, J., La investigación ex post-facto (2004) Metodología de la Investigación Educative, pp. 196-230. , En R. Bisquerra Alzina (Ed.),. Madrid: La Muralla
  • (2009) Estadísticas de Las Enseñanzas No Universitarias, , http://www.educacion.es/mecd/jsp/plantilla.jsp?id=310&area= estadisticas&contenido=/estadisticas/educativas/eenu/avances/Curso08-09/ avances.html
  • Monereo, C., Coll, C., (2008) Psicología de la Educación Virtual, , Madrid: Morata
  • Morales Vallejo, P., Urosa, S., Blanco, A., (2003) Construccion de Escalas de Actitudes Tipo Likert: Una Guia Practica, , Madrid: La Muralla
  • Muthén, B., Kaplan, D., A comparison of some methodologies for the factor analysis of nonnormal Likert variables (1985) British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38 (2), pp. 171-189
  • (2005) Faros Para la Sociedad de la Información, Declaración de Alejandría Sobre la Alfabetización Informacional y El Aprendizaje A Lo Largo de la Vida, , http://archive.ifla.org/III/wsis/BeaconInfSoc-es.html, NATIONAL FORUM OF INFORMATION LITERACY
  • O'farrill, R., Information literacy and knowledge management: Preparations for an arranged marriage (2008) Libri, 58 (3), pp. 155-171
  • (2004) Completing the Foundation for Lifelong Learning, , http://www.openisbn.com/preview/9789264103726/, An OECD Survey of Upper Secondary Schools. Centre For Educational Research And Innovation
  • (2005) Are Students Ready for A Technology-Rich World?: What PISA Studies Tell Us (Programme for International Student Assessment, , http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source= web&cd=6&cts=1331301010086&ved=0CFkQFjAF&url= http%3A%2F%2Fdialnet.unirioja. es%2Fservlet%2Ffichero_articulo%3Fcodigo%3D2793217&ei=vwlaT9GFO-KP0AWz4- HPDQ&usg=AFQjCNGOOq8zREVxvhysENT6kIZf-h_NNg&sig2=IhvvwP8XSzM7TGRSTlueCA, París: OECD
  • (2011) PISA 2009 Results Students on Line: Digital Technologies and Performance, , http://dx.doi.org/10.1787/9789264112995-en, París: OECD
  • (2006) Key Competences for Lifelong Learning, , http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/site/es/oj/2006/l_394/ l_39420061230es00100018.pdf, OFFICIAL JOURNAL OF THE EUROPEAN UNION European Reference Framework. Bruselas: European Parliament and of the Council. Recuperado a partir de
  • Pérez, A.I., Soto, E., Luces y sombras de PISA. Sentido educativo de las evaluaciones externas (2011) Cultura y Educación, 23 (2), pp. 171-182
  • Pifarre, M., Sanuy, J., Vendrell, C., Gòdia, S., (2009) Internet en la Educacion Secundaria: Pensar, Buscar y Construir Conocimiento en la Red, , Lleida: Milenio
  • Pinto, M., Design of the IL-HUMASS survey on information literacy in higher education: A selfassessment approach (2009) Journal of Information Science, 36 (1), pp. 86-103
  • Pinto, M., Sales, D., Osorio, P., (2008) Biblioteca Universitaria, CRAI y Alfabetizacion Informacional, , Gijon: Trea
  • Resnis, E., Gibson, K., Hartsell-Gundy, A., Information literacy assessment: A case study at Miami University (2010) New Library World, 111 (7-8), pp. 287-301
  • Rodríguez Conde, M.J., Olmos Migueláñez, S., Martínez Abad, F., Propiedades métricas y estructura dimensional de la adaptación española de una escala de evaluación de competencia informacional autopercibida (IL-HUMASS) (2012) Revista de Investigación Educativa, 30 (2), pp. 347-365
  • Rodríguez Conde, M.J., Olmos Migueláñez, S., Pinto Molina, M., Martínez Abad, F., García Riaza, B., Informational literacy and information and communication technologies use by secondary education students in spain: A descriptive study (2011) Contemporary Issues in Education Research (CIER), 4 (4), pp. 1-12
  • Rong Wen, J., Ling Shih, W., Exploring the information literacy competence standards for elementary and high school teachers (2008) Computers & Education, 50 (3), pp. 787-806
  • Rottinghaus, P.J., Larson, L.M., Borgen, F.H., The relation of self-efficacy and interests: A meta-analysis of 60 samples (2003) Journal of Vocational Behavior, 62 (2), pp. 221-236
  • Rowlands, I., The Google generation: The information behaviour of the researcher of the future (2008) Aslib Proceedings, 60 (4), pp. 290-310
  • Sigalés, C., Mominó, J.M., Forniales, A., Guasch, T., Espasa, A., (2004) La Escuela en la Sociedad Red, , Internet en el ámbito educativo no universitario. Barcelona: UOC
  • Sigales, C., Mominó, J.M., Meneses, J., Badia, A., (2009) La Integracion de Internet en la Educacion Escolar Espanola: Situacion Actual y Perspectivas de Futuro, , Barcelona: Planeta
  • Tejedor, F.J., García-Valcarcel, A., Prada, S., Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC (2009) Comunicar. Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 17 (33), pp. 115-124. , http://dialnet.unirioja.es/servlet/fichero_articulo?codigo= 3056483&orden=0
  • Tomte, C., Hatlevik, O., Gender-differences in Self-efficacy ICT related to various ICT-user profiles in Finland and Norway. How do self-efficacy, gender and ICT-user profiles relate to findings from PISA 2006 (2011) Computers & Education, 57 (1), pp. 1416-1424
  • (2005) Towards Knowledge Societies, , UNESCO París Francia: Unesco
  • (2009) Global Report on Adult Learning and Education, , http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/INSTITUTES/UIL/confintea/pdf/ GRALE/grale_en.pdf, UNESCO Hamburgo: UNESCO Institute for Lifelong Learning. Recuperado a partir de
  • Uppenberg, K., (2010) The Knowledge Economy in Europe. A Review of the 2009 EIB Conference in Economics and Finance, , Luxemburgo: Eupoean Investment Bank
  • Valentine, J.C., Dubois, D.L., Cooper, H., The relation between self-beliefs and academic achievement: A meta-analytic review (2004) Educational Psychologist, 39 (2), pp. 111-133
  • Valimaa, J., Hoffman, D., Knowledge society discourse and higher education (2008) Higher Education: The International Journal of Higher Education and Educational Planning, 56 (3), pp. 265-285
  • Vancouver, J.B., The depth of history and explanation as benefit and bane for psychological control theories (2005) The Journal of Applied Psychology, 90 (1), pp. 38-52
  • Weiner, S.A., Information Literacy: A neglected core competency (2010) Educase Quarterly, 33 (1). , http://www.educause.edu/EDUCAUSE+Quarterly/ EDUCAUSEQuarterlyMagazineVolum/InformationLiteracyANeglectedC/199382
  • West, S.G., Finch, J.F., Curran, P.J., Structural equations models with nonnormal variables (1995) Structural Equation Modeling : Concepts, Issues, and Applications, pp. 56-75. , En R. Hoyle (Ed.),. Thousand Oaks: Sage Publications
  • Williamson, K., Information behavior of people in the fourth age: Implications for the conceptualization of information literacy (2009) Library & Information Science Research, 31 (2), pp. 76-83
  • Wu, Y., (2011) Advances in Computer, Communication, Control and Automation, , Berlín: Springer
  • Zholkov, S., The quality of education is the quality of society what to teach and how (2010) Russian Educatiobn and Society, 52 (5), pp. 42-54