Percepciones de estudiantes del Grado de Maestro sobre el proceso y resultados de la enseñanza semipresencial (Blended Learning)

  1. Castaño, Raimundo 1
  2. Jenaro, Cristina 2
  3. Flores, Noelia 2
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2017

Issue: 52

Type: Article

DOI: 10.6018/RED/52/2 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RED: revista de educación a distancia

Sustainable development goals

Abstract

Blended learning is becoming key in university contexts that use these and other learning environments as alternatives to develop courses outside the boundaries of the classroom. The current research aims to identify the perceptions of a group of Primary Education student teachers on training using Blended Learning. Data were gathered on two subjects taken during the second semester. A total of 234 participants from different specialties were included. For data collection, an online form to be filled in by students was developed. The measure has been found to have high levels of reliability and usefulness in predicting satisfaction. Descriptive analyzes were performed, and nonparametric tests (Chi square) with categorical variables, as well as parametric tests (analysis of variance and regression analysis) for continuous variables were utilized. The results suggest that although factors such as gender or subject do not seem to differentially affect satisfaction with blended learning, other variables, such as the specialty being studied, may be affecting the acceptance of this methodology

Bibliographic References

  • Aguado, D., Arranz, V., Valera-Rubio, A. y Marín-Torres, S. (2011). Evaluación de un programa blended-learning para el desarrollo de la competencia trabajar en equipo. Psicothema, 23(3), 356-361.
  • Aiello, M., Bartolomé, A, y Willem, C. (2004). Evaluando 5 años de semipresencialidad en Comunicación Audiovisual. Comunicación presentada en el 3º Congreso Internacional Docencia Universitaria y Innovación, Girona.
  • Aiello, M. y Willem, C. (2004). El blended learning como práctica transformadora. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 23, 21-26.
  • Alba, C. (2005). Viabilidad de las propuestas metodológicas derivadas de la aplicación del crédito europeo por parte del profesorado de las universidades españolas, vinculadas a la utilización de las TIC en la docencia y la investigación. Madrid: Dirección General de Universidades. Disponible en: http://www.mec.es/univ/html/informes/estudios_analisis/resultados_2004/ea0042/EA-2004-0042ALBA-2-InformeGlobal.pdf.
  • Anderson, T. (2004). Teaching in an online learning context. En T. Anderson y F. Elloumi (Ed.), Theory and Practice of Online Learning (pp. 273-294). Athabasca University. Disponible en: http://cde.athabascau.ca/online_book/pdf/TPOL_book.pdf
  • An, Y.J. (2013). Systematic design of blended PBL: Exploring the design experiences and support needs of PBL novices in an online environment. Contemporary Issues in Technology & Teacher Education, 13(1), 61-79.
  • Barragán, R., García, R., y Buzón, O. (2009). E-Portafolios en Procesos Blended Learning: Innovaciones de la Evaluación en los Créditos Europeos. Revista de Educación a Distancia, VIII, 16 pp.
  • Bartolomé, A. (2008). Entornos de aprendizaje mixto en educación superior. RIED, 1 (11), 15-51.
  • Bernard, R. M., Borokhovski, E., Schmid, R. F., Tamim, R. M. y Abrami, P. C. (2014). A meta-analysis of blended learning and technology use in higher education: From the general to the applied. Journal of Computing in Higher Education, 26(1), 87-122. doi: 10.1007/s12528013-9077-3.
  • Berrío, N., y Mazo, R. (2011). Estrés Académico. Revista de Psicología de la Universidad de Antioquia, 3, 65-82.
  • Bicen, H., Ozdamli, F. y Uzunboylu, H. (2014). Online and blended learning approach on instructional multimedia development courses in teacher education. Interactive Learning Environments, 22(4), 529-548.
  • Bonk, C. (2003). I should have known this was coming: computer-mediated discussions in teacher education. Journal of Research on Technology in Education, 36(2), 95-102.
  • Borup, J., West, R. E. y Thomas, R. (2015). The impact of text versus video communication on instructor feedback in blended courses. Educational Technology Research and Development, 63(2), 161-184. doi: 10.1007/s11423-0159367-8.
  • Canaleta, X., Vernet, D., Vicent, L. y Montero, J. A. (2014). Master in teacher training: A real implementation of active learning. Computers in Human Behavior, 31, 651-658. doi: 10.1016/j.chb.2013.09.020.
  • Castaño, R., Poy, R., Tomşa, R., Flores, N. y Jenaro, C. (2015). Pre-service teachers' performance from teachers' perspective and vice versa: behaviors, attitudes and other associated variables. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 21 (7), 894-907. doi: 10.1080/13540602.2014.995487.
  • Castaño-Muñoz, J., Duart, J. M. y Sancho-Vinuesa, T. (2014). The Internet in face-to face higher education: Can interactive learning improve academic achievement? British Journal of Educational Technology, 45(1), 149-159. doi: 10.1111/bjet.12007.
  • Cernadas, A., Maurel, M.C. y Sandobal Verón, V. (2012). La percepción de los actores en la implementación de blended learning. El caso de la FRRE. II Jornadas de Investigación en Ingeniería del NEA y países limítrofes. Universidad Tecnológica Nacional, Facultad Regional Resistencia. Disponible en: http://frre.utn.edu.ar/IIJCyT/clean/files/get/item/2181
  • Coaten, N. (2003). Blended e-learning. Educaweb, 69. Tomado de http://www.educaweb.com/esp/servicios/monografico/formacionvirtual/1181076.asp.
  • Coll, C. y Monereo, C. (2008). Psicología de la Educación Virtual. Madrid: Morata.
  • Comas-Quinn, A. (2011). Learning to teach online or learning to become an online teacher: An exploration of teachers’ experiences in a blended learning course. ReCALL: Journal of Eurocall, 23(3), 218-232. doi: 10.1017/s0958344011000152.
  • Correa, J. M. y Paredes, J. (2009). Cambio tecnológico, usos de plataformas de eLearning y transformación de la enseñanza en las universidades españolas. Revista de Psicodidáctica, 2(14), 261-278.
  • Dougiamas, M. (1998). A journy into constructivism. http://www.immagic.com/eLibrary/ARCHIVES/GENERAL/MOODLE/M981100D.pdf
  • Dias, S. B. y Diniz, J. A. (2014). Towards an enhanced learning management system for blended learning in higher education incorporating distinct learners’ profiles. Journal of Educational Technology & Society, 17(1), 307-319.
  • Duart, J. y Lupiáñez, F. (2005). Estrategias en la introducción y uso de las TIC en la universidad. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 2 (1), 1-27. Disponible en: http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/
  • Echazarreta, C., Prados, F., Poch, J. y Soler, J. (2009). La competencia "El trabajo colaborativo": una oportunidad para incorporar las TIC en la didáctica universitaria. Descripción de la experiencia con la plataforma ACME (UdG)». En «Trabajo colaborativo, visiones disciplinarias» [dosier en línea]. UOC Papers, 8.Tomado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3041332
  • Fermoso, A. M. y Pedrero, A. (2009). Educar haciendo uso de las nuevas tecnologías y medios digitales. Algunas pautas básicas. Revista de Educación a Distancia, VIII, 9 pp.
  • Gewerc, A. (coord.) (2008). Modelos de enseñanza y aprendizaje presentes en los usos de plataformas de e-learning en universidades españolas y propuestas de desarrollo. Informe final. Madrid: Dirección General de Universidades. Disponible en: http://82.223.160.188/mec/ayudas/repositorio/20080616184853PEAEA20070046.pdf (10 abril 2009).
  • Giacumo, L. (2013). Asynchronous discussion board facilitation and rubric use in a blended learning environment. (74), ProQuest.
  • González, K., Padilla, J. y Rincón, A. (2011). Teorías relacionadas al b-Learning y el papel del docente. Revista de Educación y Desarrollo Social, 5(2), 98-111.
  • Hanna, D. E. y Associates (2000). Higher Education in the Era of Digital Competition: Choices and Challenges. Madison (Wisconsin): Atwood Publishing.
  • Harasim, L. y otros (1995). Learning Networks: a Field Guide to Teaching and Learning. Cambridge: MIT.
  • Isman, A., Abanmy, F. A., Hussein, H. B. y Al Saadany, M. A. (2012). Using blended learning in developing student teachers Teaching skills. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(4), 336345.
  • Karsenti, T. y Lira, M. L. (2010). El impacto de un curso en línea obligatorio en el perfil motivacional de futuros profesores. Revista de Educación a Distancia, 22, 21 pp.
  • Kuo, Y.-C., Belland, B. R., Schroder, K. E. E. y Walker, A. E. (2014). K-12 teachers’ perceptions of and their satisfaction with interaction type in blended learning environments. Distance Education, 35(3), 360-381. doi: 10.1080/01587919.2015.955265.
  • Levy, Y. (2008). An empirical development of critical value factors (CVF) of online learning activities: An application of activity theory and cognitive value theory. Computers & Education, 51(4), 1664-1675. doi: 10.1016/j.compedu.2008.04.003.
  • Lieberman, A. y Miller, L. (2001). Teachers caught in the action. New York: Teachers College.
  • López-Pérez, M. V., Pérez-López, M. C., Rodríguez-Ariza, L. y Argente-Linares, E. (2013). The influence of the use of technology on student outcomes in a blended learning context. Educational Technology Research and Development, 61(4), 625-638. doi: 10.1007/s11423-0139303-8.
  • Marsh, G.E. II, McFadden, A.C. & Price, B. (2003). Blended instruction: Adapting conventional instruction for large classes. Online Journal of Distance Learning Administration, IV. Tomado de http://www.westga.edu/~distance/ojdla/winter64/marsh6 4.htm
  • Morueta, R. T., Aguaded Gomez, J. I. y Gómez, Á. H. (2012). B-learning at universities in Andalusia (Spain): From traditional to student-centered learning. International Journal of Technology and Human Interaction (IJTHI), 8(2), 56-76. doi: 10.4018/jthi.2012040104.
  • Moukali, K. H. (2013). Factors that affect faculty attitudes toward adoption of technology-rich blended learning. (74), ProQuest.
  • Owens, T. (2012). Hitting the nail on the head: The importance of specific staff development for effective blended learning. Innovations in Education and Teaching International, 49(4), 389-400. doi.1080/14703297.2012.728877.
  • Paredes, J. (2009). Perfiles de docentes en los modelos de enseñanza que emergen de los usos de plataformas elearning en España. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa RELATEC, 8(1), 53-63.
  • Pascual, Mª P. (2003). El blended learning reduce el ahorro de la formación on-line pero gana en calidad. Educaweb, 69. Tomado de rmacionvirtual/1181108.asp.
  • Pincas, A. (2003). Gradual and simple changes to incorpórate ICT into the classroom. En elearningeuropea.info. Disponible en: http://www.openeducationeuropa.eu/en/article/Gradual-and-Simple-Changes-toIncorporate-ICT-into-the-Classroom
  • Rama, C. (2006). La despresencialización de la educación superior en América Latina: ¿tema de calidad, de cobertura, de internacionalización o de financiamiento? Apertura, 6 (7), 32-49.
  • Rodríguez, J. M. (2009). Patrones pedagógicos en educación virtual. Revista de Educación a Distancia, X, 16 pp.
  • Sawyer, G. L. (2014). The effects of traditional teaching methods, project-based learning, and a blended teaching style on elementary students. (74), ProQuest.
  • Scholze, T. y Wiemann, S. (2007). Proyectos satisfactorios de aprendizaje combinado en 2006: Experiencias en diferentes entornos de aprendizaje formal, no formal e informal. eLearning Papers, 3. Disponible en: http://www.elearningeuropa.info/files/media/media11897.pdf
  • Silvio, J. (2010). El aprendizaje mixto en la educación permanente: bases para una estrategia sistemática. Tomado de http://reposital.cuaed.unam.mx
  • Vasileva-Stojanovska, T., Malinovski, T., Vasileva, M., Jovevski, D. y Trajkovik, V. (2015). Impact of satisfaction, personality and learning style on educational outcomes in a blended learning environment. Learning and Individual Differences, 38, 127-135. doi: 10.1016/j.lindif.2015.01.018.
  • Yeh, Y.C. (2010). Integrating collaborative PBL with blended learning to explore preservice teachers’ development of online learning communities. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1630-1640. doi: 10.1016/j.tate.2010.06.014.
  • Young, J.F. (2002). Hybrid' teaching seeks to end the divide between traditional and online instruction. [Online]. En The Chronicle of Higher Education.