Exploratory study of tablet publication modelsvisual communications and usability systems

  1. Suárez Carballo, Fernando 1
  2. Martín, Juan Ramón 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Año de publicación: 2013

Volumen: 26

Número: 3

Páginas: 49-66

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Resumen

The rapid spread of the recently launched tablets in the information market and questions such as how to make the most out of them make it necessary to review the mechanisms of digital publications in these new platforms. This article analyses the methods used by some of the most important publications present in the new devices and aims to provide a first taxonomy of their strategies of usability, navigation and visual communication.

Referencias bibliográficas

  • ABRIL, Gonzalo, Cortar y pegar. La fragmentación visual en los orígenes del texto informativo, Cátedra, Madrid, 2009.
  • ARESO, Diego, "Apps de prensa, una recopilación (I)" [online], Quinta Tinta, December 18, 2010, http://www.quintatinta.com/2010/12/18/apps-de-prensa-una-recopilacion-i [consulted: June 30, 2011].
  • BUSTAMANTE, Enrique (coord.), Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación, Gedisa, Barcelona, 2002.
  • CEREZO, José Manuel and ZAFRA, José Manuel, "El impacto de Internet en la prensa" [online], Cuadernos de la Sociedad de la Información, Fundación Auna, 2003 http://www.fundacionauna.org/documentos/analisis/cuadernos/impacto.pdf
  • EFE, Bill Gates augura un futuro de prensa digital [online], Emol, October 26, 2005, http://www.emol.com/noticias/internacional/2005/10/26/199560/bill-gates-augura-unfuturo-de-prensa-digital.html [consulted: September 9, 2009].
  • FERNÁNDEZ-COCA, Antonio, Producción y diseño gráfico para la World Wide Web, Paidós Ibérica, Barcelona, 1998.
  • GALINDO RUBIO, Fernando, "El audiovisual en la telefonía móvil 3G. Consideraciones formales para una comunicación eficaz", ZER Revista de Estudios de Comunicación, vol. 19, 2005, UPV/EHU, Bilbao, pp. 127-143.
  • GALINDO RUBIO, Fernando, Comunicación audiovisual corporativa. Cómo audiovisualizar la identidad de las organizaciones, Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca, Salamanca, 2004.
  • HORN, Leslie, "Why iPad Magazines Are Failing" [online], PC mag, December 30, 2010, http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2374920,00.asp [consulted: June 30, 2011].
  • International standards for HCI and usability, http://www.usabilitynet.org/tools/r_international.htm#9241-1x [consulted: January 5, 2012].
  • KOLKO, John, Thoughts on interaction design, Morgan Kaufmann, Burlington, 2010.
  • KRUG, Steve, No me hagas pensar. Una aproximación a la usabilidad en la Web., 2nd edition, Prentice Hall, Madrid, 2006.
  • LLANOS, Héctor, "iPad magazines, a la conquista del lector 2.0" [online], Pop Etc., El País, July 11, 2011, http://blogs.elpais.com/pop-etc/2011/07/ipad-magazines-a-la-conquistadel-lector-20.html [consulted: July 12, 2012].
  • LEDESMA, María, El diseño gráfico, una voz pública (de la comunicación visual en la era del individualismo), Argonauta, Buenos Aires, 2003.
  • LESLIE, Jeremy, "Magazines reloaded" [online], Creative Review, June 2011, http://www.creativereview.co.uk/back-issues/creative-review/2010/february-2010/magazines-reloaded [consulted: July 10, 2011].
  • LESLIE, Jeremy, "iPad magazines: where are we now?" [online], Creative Review, February 2011, http://www.creativereview.co.uk/back-issues/creative-review/2011/june/crit-ipad [consulted: July 10, 2011].
  • MARTÍN SAN RÓMAN, Juan Ramón and NÓ SANCHEZ, Javier, "El significado connotativo del signo plástico", Comunicación y Pluralismo, vol. 2, no 1, 2006, Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca, Salamanca, pp. 71-99.
  • McNULTY, James, "iCame, iSaw, iConquered?" [online], Creative Review, June 2010, http://www.creativereview.co.uk/back-issues/creative-review/2010/june-2010/critjeremy-leslie [consulted: June 20, 2011].
  • NEGROPONTE, Nicolás, El mundo digital, Ediciones B, Barcelona, 2000.
  • NORMAN, Donald A., El ordenador invisible, Paidós, Barcelona, 2000.
  • Observatorio de Perspectiva Tecnológica Industrial (OPTI), El futuro de los medios de Comunicación ante el impacto de las Nuevas Tecnologías [online], http://www.opti.org/publicaciones/pdfs/medios_comu.pdf [consulted: September 13, 2009].
  • ORTEGA SANTAMARÍA, Sergio, Multimedia, hipermedia y aprendizaje. Construcción de espacios interactivos, Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca, Salamanca, 2004.
  • PISCITELLI, Alejandro, Metacultura. El eclipse de los medios masivos en la era de Internet, La Crujía Ediciones, Argentina, 2002.
  • ROYO, Javier, Diseño digital, Paidós Ibérica, Barcelona, 2004.
  • SUÁREZ CARBALLO, Fernando, Fundamentos del diseño periodístico. Claves para entender el lenguaje visual del diario, EUNSA, Pamplona, 2008.
  • ZACCAGNINI, José Luis, "El diseño de la interfaz de usuario", in ZACCAGNINI, José Luis and ADARRAGA, Pablo, Psicología e inteligencia artificial, Trotta, Madrid, 2004.