Joventut, esport i religióel moviment Muscular Christianity

  1. de Bolós Llinàs, Oriol
  2. Vilanou Torrano, Conrad
Revista:
Educació i història: Revista d'història de l'educació

ISSN: 1134-0258 2013-9632

Ano de publicación: 2004

Título do exemplar: Joventut, esport i cultura física a l'època contemporánia

Número: 7

Páxinas: 63-92

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Educació i història: Revista d'història de l'educació

Resumo

En aquest article es palesen les relacions que s'han establert des de l'antigor entre el cristianisme i el món de l'esport. Tant és aixi que el criatianisme primitiu va utilitzar les metàfores esportives per a la transmissió del missatge cristià. Aixi, el cristià apareix com un autèntic atleta de Crist que obté, despreés de la justa carrera o del lleial combat, la seva recompensa. Sobre la base d'aquesta tradició, Thomas Arnold (1795-1842) va encunyar la idea del gentleman cristià, que, al seu torn, va influir sobre Charles Kingsley (1795-1857), propulsor del moviment Muscualr Christianity, que va promoure l'ùs de l'esport com a vehicle 'evangelització. Despres de l'èxit de la novel-la Tom Brown's Schooldays (1857) de Thomas Hughes (1822-1896), aquest moviment es va estendre per Anglaterra i els Estats Units, on destaca el paper exercit per l'YMCA a favor de l'educació física com a regeneració de la joventut. Totes aquestes iniciatives foren ben consegudes per Coubertin (1863-1937), que va conferir al moviment olímpic internacional, restablert l'any 1896, una inequívoca dimensió religiosa: la religó dels atletes.

Referencias bibliográficas

  • A. JUMEAU, L’Angleterre victorienne: Documents de civilisation britannique du XIX siècle, París, PUF, 2001, p. 118-120.
  • A. MERCÉ VARELA, Pierre de Coubertin, Barcelona, Edicions 62, 1992.
  • A. S. ALMEIDA AGUIAR, «Les Public Schools i la reforma educativa de Thomas Arnold (1828-1842)», Temps d’Educació, núm. 27 (segon semestre 2002 primer semestre 2003), p. 305-329.
  • Alfonso ORTEGA, «El deporte, símbolo paulino de la paz», Helmántica, núm. III (1952), p. 127-133.
  • Alfonso ORTEGA, «Metáforas del deporte griego en San Pablo», Helmántica, núm. XV (1964), p. 71-105.
  • B. COLLOMS, Charles Kingsley: The Lion of Eversley, Londres, Duckworth Co., 1975.
  • C. ARMSTRONG, «Christian History Corner: Muscular Christianity’s Prodigal Son, College Sport» (en línia).
  • C. DURÁNTEZ CORRAL, Pierre de Coubertin: El Humanismo olímpico, Lausana, Musée Olympique, 1994
  • C. PUTNEY, «Muscular Christianity», The encyclopedia of informal education (en línia).
  • Ch. KINGSLEY, Cuentos de hadas griegos: Los héroes. Barcelona, 1987, p. 182, edició a cura de J. J. de Olañeta.
  • Colm KERRIGAN, «Thoroughly good football: teachers and the origins of elementary school football», History of Education, vol. 29, núm. 6 (2000), p. 517-541.
  • D. E. HALL (ed.), Muscular Christianity: Embodying the Victorian Age, Cambridge, Cambridge University Press, 1994.
  • E. CANALES, La Inglaterra victoriana, Madrid, Akal, 1999, p. 209.
  • E. d’ORS, Glossari, Barcelona, Edicions 62, 1982.
  • Earl ANDERSON, «La mystique athlétique chez les anciens grecs», Europe, núm. 806-807 (1996), p. 89-103.
  • El mundo inglés: siglos XVIII y XIX: Introducción, selección de los textos y traducción de José María Valverde, Barcelona, Círculo de Lectores, 1994, p. 16.
  • Emilio SUÁREZ DE LA TORRE, «La experiencia religiosa del atleta olímpico», Revista de Occidente, núm. 134-135 (1992), p. 21-43.
  • Emilio SUÁREZ DE LA TORRE, «Píndaro y la religión griega», Cuadernos de Filología Clásica (Universidad Complutense), núm. 3 (1994), p. 67-92.
  • F. BÉDARIDA, La era victoriana, Barcelona, Oikos-Tau, 1988, p. 33.
  • Francisco RODRÍGUEZ ADRADOS, «Mito, rito y deporte en Grecia», Estudios Clásicos, núm. 110 (1996), p. 7-31.
  • G. J. WORTH, Thomas Hughes, Boston, Twayne, 1984.
  • G. K. CHESTERTON, Autobiografía, Barcelona, Acantilado, 2003, p. 161-162.
  • Gregori de NISSA, Vida de Macrina, núm. 19, p. 25-40.
  • H. TAINE, Filosofía del arte, Barcelona, Iberia, 1960, p. 282.
  • H. TAINE, Notas sobre Inglaterra, Madrid, Espasa-Calpe, 1942.
  • I. GIBSON, El vicio inglés, Barcelona, Planeta, 1980.
  • J. A. MANGAN, Athleticism in the Victorian and Edwardian Public School: the emergence and consolidation of an educational ideology, Cambridge, Cambridge University Press, 1981.
  • J. C. SMITH, Rugby and the Myth of Dr Arnold (en línia).
  • J. H. NEWMAN, Discursos sobre el fin y la naturaleza de la educación universitaria, Pamplona, Eunsa, 1996, p. 140.
  • J. R. S. HONEY, Tom Brown’s Universe: The development of the english Public School in the Nineteenth Century, Nova York: Quadrangle i New York Times Book, 1977.
  • Jean Marie Brohm, 1936, Jeux olympiques à Berlin, Brussel·les, Complexe, 1990.
  • Jean Marie Brohm, Critiques du sport, París, Ch. Bourgois, 1976.
  • Jean Marie Brohm, La machinerie sportive: Essai d’analyse institutionnelle, París, Anthropos/Economica, 2002.
  • Jean Marie Brohm, Le mythe olympique, París, Ch. Bourgois, 1981.
  • Jean Marie Brohm, Materiales de sociología del deporte, Madrid, La Piqueta, 1993.
  • Jean Marie Brohm, Sociología política del deporte, Mèxic, Fondo de Cultura Económica, 1982.
  • JERONI, Carta CVIII, p. 22.
  • L. PUYALTO i V. NAVARRO, El Bàsquet a Catalunya: Des dels orígens fins a l’any 1938, Barcelona, Fundació del Bàsquet Català, 2000.
  • La educación olímpica, Ayuntamiento de Murcia, 2000.
  • Los niños del agua, Barcelona, Obelisco, 2002.
  • M. MCCRUM, Thomas Arnold Head Master: A reassessment, Oxford, Oxford University Press, 1989.
  • N. VANCE, The Sinews of the Spirit: The Ideal of Christian Manliness in Victorian Literature and Religious Thought, Cambridge, Cambridge University Press, 1985.
  • Olimpismo y fair-play, Ayuntamiento de Murcia, 1999.
  • P. de COUBERTIN, Olympism: Selected writings, edició de Norbert Müller, Lausana, IOC, 2000, p. 212 i 554.
  • P. TOURNIER, Londres. Las claves de su historia, Barcelona, Ma Non Troppo, 2001, p. 133-134.
  • Pere SOLÀ, «La dèria olímpica de Pierre de Coubertin», L’Avenç, núm. 280 (2003), p. 57-61.
  • Pierre de COUBERTIN, Pédagogie sportive, París, J. Vrin, 1972, p. 7.
  • S. M. GIROUARD, The return to Camelot: Chivalry and the English Gentleman, New Haven, Yale University Press, 1981.
  • T. ARNOLD, Ensayos sobre educación, Madrid, Espasa-Calpe, 1920.
  • T. HUGHES, Tomás Brown en la escuela, vol. I, Madrid, Calpe, 1923, p. 91.
  • T. HUGHES, Tomás Brown en la escuela, vol. II, Madrid, Calpe, 1923, p. 167.
  • T. LADD i J. A. MATHISEN, Muscular Christianity: Evangelical Protestants and the Development of American Sport, Grand Rapids (Michigan), BridgePoint Books, 1999.
  • Th. HUGHES, Tom Brown’s Schooldays, Oxford, Oxford University Press, 1989, col·l. «World’s Classics».