La polifonía como mecanismo argumentativo en la retórica editorial
-
1
Universidad Pontificia de Salamanca
info
ISSN: 1576-4737
Any de publicació: 2017
Títol de l'exemplar: Monográfico: Creación discursiva del destino turístico y del viajero. Maneras de ver, maneras de ser
Número: 72
Pàgines: 111-132
Tipus: Article
Altres publicacions en: Círculo de lingüística aplicada a la comunicación
Resum
In this article we show how polyphonic linguistic argumentation facilitates the sale of the book Associated Products. In this article we will show how linguistic polyphony applies to the advertising of Gandhi bookstores, and we will check how polyphony is a resource highly effective persuasive language. The different types of textual polyphony are studied in order to observe how in this context it is a powerful argumentative mechanism which manages to incentivize purchases, at the same time that it reflects the characteristics and peculiarities of linguistic argumentation.
Referències bibliogràfiques
- Anscombre, J. C. y Ducrot, O. La argumentación en la lengua. Madrid: Gredos, 1994.
- Bajtín, M. Problemas de la poética de Dostoievski. México: Fondo de Cultura Económica, 1988.
- Bally, Ch. Linguistique générale et linguistique française. Berna: Francke, 1965.
- Brown, P. y Levinson, S. C. Politeness. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
- Castellanos, L., et al. La ciencia del lenguaje positivo, Barcelona: Espasa, 2016.
- Donaire, M.ª L. “Polifonía en condicional”. Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses. 11 (1997): 303-313.
- Ducrot, O. El decir y lo dicho. Polifonía de la enunciación. Barcelona: Paidós. 1986.
- Escandell Vidal, M. V. La interrogación en español: semántica y pragmática. Madrid: Universidad Complutense, 1988.
- Escandell Vidal, M. V. Introducción a la pragmática. Barcelona: Ariel, 1996.
- Escribano, A. “Los recursos lingüísticos de la persuasión lectora: el caso de la librería Gandhi”. Español Actual. Revista del español vivo, 93 (2010): 55-80.
- Escribano Hernández, A. La retórica publicitaria editorial. El arte de vender un libro. Madrid: Arco Libros, 2012.
- Estrada, L. “Conoce el secreto de éxito de Gandhi”. Alto Nivel, 7-8 (2012). Accesible en http://www.altonivel.com.mx/22788-el-secreto-de-exito-de-gandhi. Fecha de consulta: 12-6-2015
- Gabilondo, Á. Palabras a mano. Barcelona: Seix Barral, 2010.
- Goffman, E. La presentación de la persona en la vida cotidiana. Madrid: Amorrortu, 1993.
- Grice, H. P. “Presuposición e implicatura conversacional”. Textos clásicos de pragmática. Comps. M.ª T. Julio y R. Muñoz. Madrid: Arco Libros, 1998. 105-124.
- Lakoff, G. No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político. Madrid: ucm, 2007.
- Lakoff, G. y Johnson, M. Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra, 1995.
- Le Guern, M. La metáfora y la metonimia. Madrid: Cátedra, 1980.
- Librerías Gandhi. https://www.gandhi.com.mx/publicidad/publicidad-gandhi Fecha de consulta: marzo 2016.
- Mortara Garavelli, B. Manual de retórica. Madrid: Cátedra, 1991. Nolke, H., et al. La théorie scandinave de la polyphonie linguistique. Paris: Kimé, 2004.
- Perelman, Ch. y Olbrechts–Tyteca, L. Tratado de la argumentación. La nueva retórica. Madrid: Gredos, 1989.
- Reyes, G. Los procedimientos de cita: estilo directo y estilo indirecto. Madrid: Arco Libros, 1993.
- Reyes, G. Metapragmática: Lenguaje sobre lenguaje, ficciones figuras. Valladolid: Universidad de Valladolid, 2002.
- Sperber, D. y Wilson, D. “Irony and Relevance: A reply to Seto, Hamamoto and Yamanashi”. Relevance Theory. Applications and implications. Eds. R. Carston y S. Uchida. Ámsterdam: John Benjamins, 1998. 283-294.
- Van Dijk, T. Ideología. Una aproximación multidisciplinaria. Barcelona: Gedisa, 1999.