La comunicación entre la familia y la escuela

  1. José Luis Guzón Nestar 1
  2. Fernando González Alonso 1
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

Revue:
Papeles salmantinos de educación

ISSN: 1578-7265

Année de publication: 2019

Número: 23

Pages: 31-53

Type: Article

D'autres publications dans: Papeles salmantinos de educación

Résumé

The family and the school have understood and collaborated for the education and formation of the sons and daughters, students, for whom it is thought and programmed the best education, that for many circumstances is often accompanied by crisis of authority, crisis of sense of future and crisis of socialization. Communication is fundamental and necessary for good collaboration between the family and the school, for the direct educational benefit of the children, where frequent conflicts and difficulties mean that the necessary and required communication is not always achieved.The revision of education as a problem; the analysis of conflicts, difficulties and their causes among the members of the family and the school; the consideration of the participation and involvement of the educating agents of both institutions; the strategies for its involvement and the support of the communicative keys where listening, the expression of questions, the attitudes of humility and positivism, help to improve and build a co-responsible educational community, where improved communication among all its members favors the good climate training, decision making, participation, involvement and education and comprehensive development of children.

Références bibliographiques

  • AGUILÓ PASTRANA, T. Escuela y familia, en N. ÁLVAREZ DE LAS ASTURIAS (ed.). Redescubrir la familia. Diagnóstico y propuestas. Madrid: Palabra, 2015, p. 98.
  • AJRAM, J. El pequeño libro de la superación personal. Madrid: Planeta de Libros, 2016, p. 145.
  • DÍAZ, C. Memoria y deseo (Oficio de enseñar y pasión por el hombre). Santander: Sal Terrae, 1983.
  • DURKHEIM, E. Education et sociologie. En Alcan, F. 10ª ed. París 1, 1926 , (trad. cast.: Educación y sociología). Ed. Península, Barcelona 1975 (de Jennine Muls).
  • EGIDO, I. &BERTRAN, M. Prácticas de Colaboración Familia-Escuela en centros de éxito de entornos desfavorecidos.Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 2017, 29, pp. 97-110.
  • EPSTEIN, J.L. et al. School, Family and Community Partnerships: Your Handbook for Action, 3th.ed. Thousand Oaks: Corvin, 2009.
  • GARRETA, J., La relación familia-escuela: una cuestión pendiente, en J. GARRETA (ed.), La relación familia– escuela, Universidad de Lleida y Fundación Santa María, Lleida 2007, pp. 9 – 12.
  • GONZÁLEZ DE CARDEDAL, O. Educación y educadores. El primer problema moral de Europa. Madrid: PPC, 2004.
  • GONZÁLEZ ALONSO, F. Competencias desde la perspectiva intercultural para el grado de educación infantil. En: REIFOP, 2005, 8 (1). (Enlace web: http://www.aufop.com/aufop/revistas/indice/digital/114). Consultada en fecha (20-12-12).
  • GONZÁLEZ ALONSO, F. La interculturalidad en la formación inicial del Profesorado. Plan de formación intercultural para el profesorado (PFIP). La experiencia de Magisterio. En: Cuestiones sobre educación y familia en España y América Latina. Salamanca: I.I.A.C. y L, 2004.
  • GONZÁLEZ, O. Blog Dinantia, 2017.
  • LUNDGREN, U.P. A Theory on Curriculum and Schooling, 1992. [Ed. cast.: Teoría del curriculum y escolarización. Madrid: Morata].
  • MARTIÑA, R. La comunicación con los padres. Buenos Aires: Troquel, 2007.
  • OLIVER VERA, C. (ed.). La relación familia-escuela-inmigración. Influencia familia-escuela en el progreso escolar del alumnado inmigrante, Barcelona: Grupo EDI, 2009.
  • OLIVER, C., SOLVAS, G. La família com a primera xarxa educativa: necessitat de crear ponts de comunicació família-escola, Forum. Revista d’Organització i Gestió Educativa. Barcelona: Graó, 2009.
  • PETICLERC, J.M. (sf). Jóvenes, trabajo, inmigración: desafíos para las HMA de Europa. El sistema preventivo y los jóvenes en dificultad (conferencia policopiada).
  • QUINTANA CABANAS, J.M. Eduquemos mejor. Guía para padres y profesores. Madrid: CCS, 2007, pp. 13-15.
  • ROA VENEGAS, J., et alt, ¿Qué hay de común y diferente en el estilo educador de los padres y madres, en función de su cultura, en un contexto socioeducativo pluricultural?, Revista Iberoamericana de Educación, 20004, 33, 8.
  • SARRAMONA, J. I LÓPEZ & RODRÍGUEZ NEIRA, T. Participación y calidad de la educación, Aula Abierta, 2010, 38 (1) 4.
  • VARIOS AUTORES, XXIII Encuentro de Consejos Escolares Autonómicos y del Estado. Documento base, Madrid, 2015, pp. 15-16.