La oferta de pódcast de la prensa regional en Españaestudio de las marcas centenarias de Castilla y León y Navarra

  1. María-Pilar Martínez-Costa 1
  2. Consuelo Sánchez-Serrano 2
  3. Aurora Pérez-Maillo 2
  4. Eva Lus-Gárate 1
  1. 1 Universidad de Navarra
    info

    Universidad de Navarra

    Pamplona, España

    ROR https://ror.org/02rxc7m23

  2. 2 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

Journal:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Year of publication: 2021

Issue Title: Medios de comunicación públicos y participación ciudadana

Issue: 21

Pages: 211-234

Type: Article

DOI: 10.6035//2174-0992.2021.21.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Abstract

This study is an initial quantitative and qualitative approach to the podcast phenomenon in the regional and local press, its definition, characteristics, typologies and topics. Using content analysis, this article describes the current crop of podcasts from print-based media and long-established news brands in Castilla y Leon and Navarra. The objective is to present the audio journalistic content of the local media as part of the digital transformation process. The study concludes that, although the regional media analyzed were rather late in launching their podcasts in 2015, currently their audio products are evolving progressively. In this way, podcasts are new channels for specialized content and explain the news through audio, opening up new business and audience opportunities. In addition, podcasts can extend the prestige of journalism professionals and news brands in a variety of digital platforms.

Funding information

Los resultados de este artículo forman parte del proyecto financiado por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades y el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (2019-2021), RTI2018-093346-B-C31, «Cibermedios nativos digitales en España: caracterización y tendencias» (DIGINATIVEMEDIA).

Funders

Bibliographic References

  • Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (2020). Marco general de los medios en España. Consultado el 30 de diciembre de 2020 en https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2020/01/marco2020.pdf
  • Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (2019). AIMC Q Panel. Consultado el 30 de diciembre de 2020 en https://www.aimc.es/otros-estudios-trabajos/aimc-q-panel/
  • Almuiña-Férnández, Celso (2006). Prensa Diaria en Castilla y León. Salamanca: Junta de Castilla y León.
  • Antunes, María-Joao y Salaverría, Ramón (2018). PodcastSpain: análisis de los podcasts de audio más populares en iTunes de España. En: Libro de Comunicaciones del VI Congreso Internacional de la AE-IC Comunicación y Conocimiento. Madrid: Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC).
  • Antunes, María-Joao y Salaverría, Ramón (2020). Examining independent podcasts in Portuguese iTunes. En: Stephanidis, Constantine y Antona, Margherita (eds.). Communications in Computer and Information Science, 149-153,. Cham: Springer International Publishing. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-50732-920
  • Barrera, Carlos (1988). La prensa navarra a través de las estadísticas oficiales (1867-1927). En: Príncipe de Viana, Anejo, vol.49, nº10. Pamplona: Príncipe de Viana, 41-57.
  • Berry, Richard (2016). Podcasting: Considering the evolution of the medium and its association with the word ‘radio’. En: Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, vol.14, nº1. Londres: Taylor & Francis, 7-22. doi:
  • https://doi.org/10.1386/rjao.14.1.7_1
  • Bonet, Montse y Sellas, Toni (2019). Del flujo al stock: el programador radiofónico ante la gestión del catálogo digital. En: El
  • profesional de la información, vol.28, nº1. Barcelona: EPI, 1-8. doi:
  • https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.09
  • Chan-Olmsted, Silvia y Chang, Byeng-Hee (2003). Diversification Strategy of Global Media Conglomerates: Examining Its Patterns and Determinants. En: Journal of media economics, vol.16, nº4. Londres: Routledge, 213-233. doi: https://doi.org/10.1207/S15327736ME1604_1
  • Correyero-Ruiz, Beatriz y Baladrón-Pazos, Antonio (2007). El podcasting en los medios de comunicación españoles. En: Verón-Lassa, José-Juan y Sabes-Turno, Fernando (coords.). Presente y futuro de la comunicación digital. Zaragoza: Asociación de Prensa de Aragón.
  • Fernández-Sande, Manuel; Rodríguez-Barba, Dolores y Rodríguez-Pallares, Miriam (2013). La gestión de contenidos como actividad estratégica en empresas de radiodifusión. Estudio de casos en la radio comercial española. En: El profesional de la información, vol.22, nº5. Barcelona: EPI, 392-398. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2013.sep.03
  • García-Marín, David y Aparici, Roberto (2018). Nueva comunicación sonora. Cartografía, gramática y narrativa transmedia del podcasting. En: El
  • profesional de la información, vol.27, nº5. Barcelona: EPI, 1071-1081. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.11
  • Gallego-Pérez, Juan-Ignacio (2010). Podcasting. Nuevos modelos de distribución para contenidos sonoros. Barcelona: Editorial UOC.
  • Gallego-Pérez, Juan-Ignacio (2012). Podcasting in Spain: A new business model or a reflection of traditional radio? En: Radio journal: International studies in broadcast & audio media, vol.10, nº1. Bristol: Intellect, 23-34. doi: https://doi.org/10.1386/rjao.10.1.231
  • IAB (2020). Estudio de Audio online 2020. Consultado el 30 de diciembre de 2020 en https://iabspain.es/estudio/estudio-audio-online-2020/
  • Jenkins, Henry (2004). The cultural logics of media monvergence. En: International journal of cultural studies, vol.7, nº1. Londres: SAGE, 33-43. doi: https://doi.org/10.1177%2F1367877904040603
  • Killebrew, Kennet (2003). Culture, Creativity and Convergence: Managing Journalists in a Changing Information Workplace. En: International journal on media management, vol.5, nº1. Londres: Routledge, 39-46. doi: https://doi.org/10.1080/14241270309390017
  • López-García, Xosé y Maciá-Mercadé, Juan (2007). Periodismo de proximidad. Madrid: Síntesis.
  • López-García, Xosé y Pereira-Fariña, Xosé (coords.) (2010). Convergencia digital. Reconfiguración de los Medios de Comunicación en España. Santiago de Compostela: Universidad Santiago de Compostela.
  • Martín de la Guardia, Ricardo (2007). La prensa local en Castilla y León: una revisión crítica. En: Checa-Godoy, Antonio; Espejo-Cala, Carmen y Ruiz-Acosta, María José (dirs.). ABC de Sevilla: un diario y una ciudad, análisis de un modelo de periodismo local. Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • Martínez-Costa, María-Pilar; Moreno, Elsa y Amoedo, Avelino (2018). Mapa de la radio online en España: tipología y caracterización en el contexto de los cibermedios. En: El profesional de la Información, vol.27, nº4. Barcelona: EPI, 849-857. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.14
  • Martínez-Costa, María-Pilar y Lus-Gárate, Eva (2019). El éxito de los podcasts de noticias y su impacto en los medios de comunicación digital. En: Miguel Hernández communication journal, vol.10, nº2. Elche: Universidad Miguel Hernández, 323-340. doi: http://dx.doi.org/10.21134/mhcj.v10i0.314
  • Martínez-García, Luisa y Navarro-Bosch, Celina (2019). Características de los periodistas online españoles: consolidación de una profesión en un contexto de crisis económica. En: Revista Latina de Comunicación Social, nº74. La Laguna: Universidad de La Laguna, 1014-1030. doi: http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2019-1369
  • Martínez-Vallvey, Fernando y Sánchez-Serrano, Chelo (2009). Periodistas de Castilla y León del siglo XX. Salamanca: Junta de Castilla y León y Universidad Pontificia de Salamanca.
  • McClung, Steven y Johnson, Kristine (2010). Examining the motives of podcast users. En: Journal of radio & audio media, vol.17, nº1. Londres: Taylor & Francis, 82-95. doi: https://doi.org/10.1080/19376521003719391
  • Moreno-Espinosa, Pastora y Román-San Miguel, Aránzazu (2019). Podcasting y periodismo. Del periodismo radiofónico de inmediatez a la información radiofónica de calidad. En: Estudios del mensaje periodístico, vol.26, nº1. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 241-252. doi: https://doi.org/10.5209/esmp.67303
  • Negredo, Samuel; Amoedo, Avelino; Vara-Miguel, Alfonso; Moreno, Elsa y Kaufmann, Jürg (2020). Digital News Report.es 2020. Los medios afrontan los retos de recuperar una confianza debilitada y seguir ampliando ingresos por suscripciones. Pamplona: Center for Internet Studies and Digital Life, Universidad de Navarra. http://www.digitalnewsreport.es/
  • Negredo, Samuel; Martínez-Costa, María Pilar; Breiner, James y Salaverría, Ramón (2020). Journalism Expands in Spite of the Crisis: Digital-Native News Media in Spain. En: Media and communication, vol.8, nº2, 1-4. Lisboa: Cogitatio Press. doi: https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.2738.
  • Newman, Nic (2018a). Podcast and new audio strategies. En: Newman, Nic; Fletcher, Richard; Kalogeropoulos, Antonis; Levy, David y Nielsen, Rasmus-Kleis. Reuters Institute Digital News Report 2018. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism.
  • Newman, Nic (2018b). The future of the voice and the implications for news. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism.
  • Newman, Nic y Gallo, Nathan (2019). News podcast and the opportunities for publishers. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism.
  • National Public Radio y Edison Media Research (2020). The Smart Audio Report. Consultado el 30 de diciembre de 2020 en https://www.nationalpublicmedia.com/insights/reports/smart-audio-report/
  • Pardo-Baldeón, Ramón (2013). Las aportaciones de la prensa de proximidad a la formación de las comunidades locales. Veintidós años de Levante de Castelló. En: Historia y comunicación social, vol.18. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 105-114. doi: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44315
  • Pascual, Juan-Antonio. (2019, 5 de enero). El podcasting en España: de espejo de las radios a formato de éxito. En: Computer hoy. Madrid: Axel Springer España.
  • Pavlik, John Veron (2001). Journalism and new media. Nueva York: Columbia University Press.
  • Pérez-Alaejos, Mónica; Pedrero-Esteban, Luis-Miguel y Leoz-Aizpuru, Asier (2018). La oferta nativa de podcast en la radio comercial española: contenidos, géneros y tendencias. En: Fonseca journal of communication, nº17. Salamanca: Universidad de Salamanca, 91-106. doi: https://doi.org/10.14201/fjc20181791106
  • Rojas-Torrijos, José-Luis; Caro-González, Francisco-Javier y González-Alba, José-Antonio (2020). The emergence of native podcasts in journalism: Editorial Strategies and business opportunities in Latin America. En: Media and communication, vol.8, nº2. Lisboa: Cogitagio Press, 159-170. doi: http://dx.doi.org/10.17645/mac.v8i2.2699
  • Reis, Ana-Isabel (2018). Invisible audio: an analysis of the podcasts of portuguese newspapers. En: Revista lusófona de estudos culturais, vol.5, nº1. Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS) da Universidade do Minho, 227-243.
  • Salaverría, Ramón (2003). Convergencia de medios. En: Chasqui, nº81. Quito: CIESPAL.
  • Salaverría, Ramón y García-Avilés, José-Alberto (2008). La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo. En: Trípodos, vol.23. Barcelona: Universidad Ramón Llull, 31-47.
  • Sellas, Toni (2012). A two-dimensional approach to the study of podcasting in Spanish talk radio stations. En: Radio journal: international studies in broadcast & audio media, vol.10, nº1. Bristol: Intellect, 7-22. doi: https://doi.org/10.1386/rjao.10.1.71
  • Yin, Robert. K. (2014). Case Study Research. Design and Methods. Londres: Sage.