Contexto actual y determinantes de la inserción laboral de los titulados universitariosdirectrices para el análisis

  1. Jiménez Vivas, Amparo
Revue:
Educar

ISSN: 0211-819X

Année de publication: 2009

Titre de la publication: Docencia universitaria

Número: 44

Pages: 47-58

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.106 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Educar

Résumé

Les reflexions que es presenten a continuació responen a l’objectiu de revisar sistemàticament i rigorosa les característiques fonamentals que defineixen el procés d’inserció socioprofessional dels titulats universitaris. Per això s’hi detallen les característiques fonamentals d’un mercat de treball on la globalització, l’evolució tecnològica i les noves formes d’organització laboral estan generant exigències noves. Definim aquestes exigències centrant- nos en les competències professionals i la formació més demanada. Entenem que la universitat, com a institució que ha d’estar en un equilibri constant amb la comunitat, ha de donar resposta als canvis socials. Les necessitats i les demandes col·lectives han de ser presents en les propostes universitàries en aquests moments de canvi i convergència europea i mundial dels estudis superiors.

Références bibliographiques

  • AGENCIA NACIONAL DE EVALUACIÓN DE LA CALIDAD Y ACREDITACIÓN (2004). Encuesta de inserción laboral. Madrid: Omán.
  • BENEITONE, P. y otros (2007). Tuning América Latina: Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina. Deusto: Publicaciones de la Universidad de Deusto.
  • CÍRCULO DEL PROGRESO (2003). Informe Infoempleo 2003: Oferta y demanda del empleo cualificado en España. Madrid: Círculo del Progreso, BBVA.
  • CONSEJO DE UNIVERSIDADES (2000). Plan Nacional de Evaluación de la Calidad de las Universidades: Informe anual de la Segunda Convocatoria. Madrid: MEC.
  • CUADRADO, J.R.; IGLESIAS, C. (2003). Cambio sectorial y desempleo en España. Bilbao: Fundación BBVA.
  • DONOSO, T.; FIGUERA, M.P. (2007). «Niveles de diagnóstico en los procesos de inserción y orientación profesional». Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 11, 5 (1), 103-124.
  • GAIO ALVES, M. (2005). «La inserción profesional de titulados superiores desde una perspectiva educativa». Revista Europea de Formación Profesional, CEDEFOP, 34, 30-34.
  • GARCÍA, M.I. (1998). Recursos formativos e inserción laboral de los jóvenes. Madrid: CIS.
  • GARCÍA MANJÓN, J.V. (2009). Hacia el espacio europeo de educación superior: El reto de la adaptación de la universidad a Bolonia. La Coruña: Netbiblo.
  • GONZÁLEZ, J.; WAGENAAR, R. (2006). Tuning educational structures in Europe II. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • JIMÉNEZ VIVAS, A. (2009). «Reflexiones sobre la necesidad de acercamiento entre la universidad y el mercado laboral». Revista Iberoamericana de Educación, 50 (1), 25 de julio, 1-8.
  • LAMO, E. (1988). «Universidad y mercado de trabajo». En: GRAO, J. Planificación de la educación y mercado de trabajo. Madrid: Narcea.
  • LATIESA, M.; NÚÑEZ, J.; MARTÍNEZ, R. (2001). Políticas y sociología: ámbitos académico y laboral. Granada: Universidad de Granada.
  • MARTÍNEZ, R. (2002). La inserción laboral de los universitarios: Evaluación de las prácticas en empresas en la Universidad de Granada. Granada: Universidad de Granada.
  • RICO, R. (2003). «Nuevas competencias y nuevas formas de organización del traba- jo». I Congreso de Inserción Laboral de los Titulados Universitarios. Valladolid: Uni- versidad Europea Miguel de Cervantes.
  • SAAVEDRA, M.G. (2008). «Postgrados y demandas laborales: la evaluación de las pro- fesiones». Revista Iberoamericana de Educación, 46 (9), 10 de septiembre, 1-14.
  • VILLA SÁNCHEZ, A.; VILLA LEICEA, O. (2007). «El aprendizaje basado en competencias y el desarrollo de la dimensión social en las universidades». Educar, 40, 49-67.
  • YANIS, C.; VILLARDÓN, L. (2006). Planificar desde la competencia para promover el aprendizaje. Bilbao: ICE de la Universidad de Deusto