El Tratado de Geometría Analítica de Juan Cortázar a través de sus ediciones

  1. Carmen León-Mantero 1
  2. María José Madrid 2
  3. Dicleny Castro 3
  1. 1 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

  2. 2 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

  3. 3 Universidad del Tolima
    info

    Universidad del Tolima

    Ibagué, Colombia

    ROR https://ror.org/011bqgx84

Journal:
Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

ISSN: 1131-9321 2340-714X

Year of publication: 2017

Issue: 96

Pages: 7-22

Type: Article

More publications in: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

Abstract

During the past decades, researchers on History of Mathematics Education have focused their interest in the study of textbooks, because their analysis shows the scientific knowledge of the time, the knowledge that was given in the schools and how they were taught, as well as the organizational model of the curriculum. The present study analyzes one of the textbooks written by the 19th century author, Juan Cortazar, the Treaty of Analytical Geometry, published in 1855 and reprinting four more times. It has been made a content analysis that showed the conceptual structure of the textbook, as well as the changes undergone through the first two published editions. To do so, the contents included and the examples, exercises and problems proposed were considered.

Bibliographic References

  • Beyer, W. O. (2006). Algunos libros de Aritmética usados en Venezuela en el período 1826- 1912. Revista de Pedagogía, XXVII(78), 71-110.
  • Freijd, P. (2013). Old algebra textbooks: a resource for modern teaching. BSHM Bulletin, 28, 25-36.
  • García, E. (1984). La matemática en la España del siglo XIX. En M. Hormigón (coord.), La ciencia y la técnica en España entre 1850 y 1936 (pp. 115-130). Jaca: SEHCYT.
  • Gómez, B. (1995). Los métodos de cálculo mental vertidos por la tradición reflejada en los libros de aritmética. UNO. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 5, 91-101.
  • Irueste, J. A. (1912). D. Juan Cortázar. Revista de la Sociedad Matemática Española, 1(8), 285-290.
  • Madrid, M.J. (2016). Los libros de aritmética en España a lo largo el siglo XVI. (Tesis Doctoral), Universidad de Salamanca, Salamanca.
  • Maz, A. (2005). Los números negativos en España en los siglos XVIII y XIX . (Tesis Doctoral), Universidad de Granada, Granada.
  • Maz-Machado, A., y Rico, L. (2015). Principios didácticos en textos españoles de matemáticas en los siglos XVIII y XIX. RELIME, Revista latinoamericana de Investigación Educativa 18 (1), 49-76.
  • Puig, L. (1994). El De Numeris Datis de Jordanus Nemorarius como sistema matemático de signos, Mathesis, 10, 47-92.
  • Schubring, G. (1988). Discussions épistémologiques sur le statut des nombres négatifs et leur représentation das les manuels allemands et français de mathématique entre 1795 et 1845. Actes du premier colloque franco-allemand de didáctique des mathématiques et de l´informatique (pp. 137-145). Editions La Pensée Sauvage.
  • Sierra, M., González, M.T. y López, C. (2003). El concepto de continuidad en los manuales españoles de enseñanza secundaria de la segunda mitad del siglo XX. Educación Matemática, 15(1), 21-50.
  • Vea, F. y Velamazán, M.A. (2011). La formación matemática en la ingeniería. En M. Silva (ed.), Técnica e ingeniería en España. Volumen VI. El ochocientos. De los lenguajes al patrimonio (pp. 299-344). Zaragoza: Real Academia de ingeniería.