Los efectos sonoros en las series radiofónicasel caso de la serie policíaca Taxi Key

  1. Arias García, Elisa
Journal:
Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

ISSN: 1856-9536

Year of publication: 2019

Volume: 12

Issue: 2

Pages: 142-165

Type: Article

DOI: 10.12804/REVISTAS.UROSARIO.EDU.CO/DISERTACIONES/A.6403 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

Abstract

The sound effects in the radio series fulfill an essential function in the recreation of scenarios and actions. They also contribute to grant credibility to the scenes represented and favor the generation of mental images for the listener, from both denotative and connotative perspectives. In the present article, the analysis of a specific case is presented: the one corresponding to the Taxi Key police series. Among the objectives of the study we find the following: to identify and describe the main functions played by sound effects in the scripts of the series, as well as its connection with the detective genre and mystery setting; to establish the existence (if that is the case) of any evolution in terms of the number of effects used depending on the various stages of the series, as well as to determine which are the most frequent sound effects in the chapters analyzed. The results show that in the Taxi Key series the descriptive-environmental function prevails, although narrative and expressive functions are also present. The first stage of the series is the one that registers a greater diversity of sound effects.

Bibliographic References

  • Aguilera, M., & Arquero Blanco, I. (2017). La ficción sonora y la realización en directo: el reto de rne. Área Abierta. Revista de Comunicación Audiovisual y Publicitaria, 17(1), 117-146. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/54404
  • Balsebre, A. (2002). Historia de la radio en España. Vol. II (1939-1985). Madrid: Cátedra.
  • Balsebre, A. (2007). El lenguaje radiofónico. Madrid: Cátedra.
  • Barea, P. (1994). La estirpe de Sautier. La época dorada de la radionovela en España (1924-1964). Madrid: El País Aguilar.
  • Casetti, F., & Di Chio, F. (1999). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.
  • Chion, M. (1999). El sonido. Barcelona: Paidós.
  • García, Mª. C., & Berganza Mª. R. (2005). El método científico aplicado a la investigación en comunicación mediática. En Mª. R. Berganza & J. A. Ruiz San Román (Coords.), Investigar en comunicación: guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación (pp. 19-42). Madrid: McGraw-Hill.
  • Guarinos, V. (2009). Narrativa radiofónica. Madrid: Síntesis.
  • Gutiérrez, M., & Perona, J. J. (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico. Barcelona: Bosch.
  • Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de investigación. México: McGraw-Hill.
  • Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch Comunicación.
  • Kaplún, M. (1978). Producción de programas de radio. Quito: Ciespal.
  • Martínez-Costa, M. P., & Díez Unzueta, J. R. (2005). Lenguaje, géneros y programas de radio. Introducción a la narrativa radiofónica. Pamplona: eunsa.
  • Merayo, A., & Pérez, C. (2001). La magia radiofónica de las palabras. Aproximación a la lingüística en el mensaje de la radio. Salamanca: Librería Cervantes.
  • Ortiz Sobrino, M. A., & Volpini, F. (2017). Realización, lenguaje y elecciones narrativas de radioteatro: tres aproximaciones a la creación de espacios sonoros en el tiempo. Área Abierta. Revista de Comunicación Audiovisual y Publicitaria, 17(1), 13-36. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/53496
  • Ortiz, M. A., & Volpini, F. (1998). Diseño de programas en radio. Guiones, géneros y fórmulas. Barcelona: Paidós.
  • Pousa, X. R., & Yaguana, H. A. (2013). La radio, un medio en evolución. Salamanca: Comunicación Social.
  • Radio Barcelona. (1925-1958). Colección de guiones de la programación diaria de Radio Barcelona (1925- 1958). [Manuscrito]. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona, Biblioteca de Comunicación y Hemeroteca General.
  • Radio Barcelona. (1950-1966). Colección de guiones de Taxi Key. [Manuscrito]. Barcelona: Archivo de Radio Barcelona-Cadena ser.
  • Rodero, E. (2011). ¿Veo cuando oigo? Recursos sonoros para estimular la creación de imágenes mentales en el oyente. Portal de la Comunicación InCom-uab. Lecciones del portal. Recuperado de http://www.portalcomunicacion.com/uploads/pdf/63_esp.pdf
  • Rodero, E. (2005). Producción radiofónica. Madrid: Cátedra.
  • Soengas, X. (2010). Utilización del lenguaje radiofónico en los relatos de ficción. En E. Rodero & X. Soengas, Ficción radiofónica: cómo contar una historia en la radio (pp. 151-187). Madrid: Instituto rtve.