Análisis de la inteligencia contextual en mujeres jugadoras de fútbol

  1. Salvador Pérez Muñoz
  2. Alberto Rodríguez Cayetano
  3. Antonio Sánchez Muñoz
  4. Gema Alonso García
  5. Félix Hernández Merchán
  6. Jesús Fraile Rodríguez
  7. David Morilla de la Riva
Aldizkaria:
Revista Internacional de Deportes Colectivos

ISSN: 1989-841X

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakien izenburua: Octubre-Diciembre 2020

Zenbakia: 44

Orrialdeak: 25-35

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista Internacional de Deportes Colectivos

Laburpena

The key to success in sport, and in particular in football, is that players know how to interact efficiently and intelligently in the context of the game, that they have a high level of sports contextual intelligence. The aim of this work is to analyze the levels of Contextual Intelligence in Sport of women playing football. For this purpose, the Contextual Intelligence Perceived in Sport Questionnaire (ICD) was used, with a sample of 71 women with an average age of 13.59 years (±3.58). The results reveal that the players show medium and high levels of contextual intelligence. Moreover, as the age of play and competition increases, they show higher values. Therefore, the training time and the greater number of contextual experiences leads to a higher level of contextual intelligence, it is of vital importance to design training programmes that are more focused on learning and solving tactical problems in football

Erreferentzia bibliografikoak

  • Arias, A.G., Álvarez, F.D.V., Rabaz, F.C., Domínguez, A.M., González, L.G. Y Arroyo, M.P.M. ¿Existe relación entre el nivel de competición y el conocimiento del juego en voleibol? / Is there a relationship between level of competition and knowledge in volleyball? Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 2012, vol. 21, pp. 53–57.
  • Baker, J., Coté, J. Y Abernethy, B. (2003). Sport specific practice and the development of expert decision making in team ball sports. Journal of Applied Sport Psychology, 2003, vol. 15, pp. 12-25.
  • Brown, C. H., Gould, D. Y Foster, S. (2005). A framework for developing contextual intelligence (CI). The Sport Psychologist, 2005, vol. 19, nº 1, 51-62.
  • Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., Ramírez-Granizo, I. Y Ubago-Jiménez, J.L. Relación entre la inteligencia emocional y los niveles de ansiedad en deportistas. Journal of Sport and Health Research, 2020, vol. 12, nº 1, pp. 42-53.
  • Cianciolo, A. T., Matthew, C., Sternberg, R. J., Y Wagner, R. K. (2006). Tacit knowledge, practical intelligence and expertise. En K.A.
  • Ericsson, N. Charness, P.J. Feltovich, Y R.R. Hoffman (Eds.). The Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance, 2006, pp. 613-632. Cambridge: Cambridge University Press.
  • García, V. Inteligencia contextual, competencia decisional, inteligencia emocional y habilidades de afrontamiento en deportistas de diferente nivel de pericia. 2009. Tesis doctoral inédita, Universidad de Castilla – La Mancha, Toledo.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New Cork: Basic Books.
  • Gardner, H. (1987). Estructuras de la mente. La teoría de las múltiples inteligencias. México: Fondo de Cultura Económica).
  • Padilla, B.A. Y Ávila, G.J. Efectos de un programa de entrenamiento integrado en la inteligencia contextual de jugadores de fútbol en categoría prejuvenil de la ciudad de Barranquilla, Colombia. 2019. Trabajo para la Grado.
  • Pérez, D. Y Guzmán, J. F. Predictores cognitivos de la intención de práctica y la percepción de las relaciones en el deporte: análisis de la pasión como mediadora. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 2019, vol. 36, pp. 193–202.
  • Pérez, S., Castaño, R., Sánchez, A., Rodríguez, A., Mena, J. Mª., Fuentes, J. Mª. Y Castaño, C. ¿Por qué juego al fútbol si soy una mujer?: Motivaciones para jugar al fútbol (Why do I play football if I am a woman?: Motivations to play football). Retos, Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 2018, vol. 34, pp. 183-188.
  • Pérez, S., Sánchez, J. Y Urchaga, J. D. (2015). Los motivos para la participación en fútbol: Estudio por categorías y nivel de competición de los jugadores. CCD, Cultura, Ciencia y Deporte, 2015, vol. 10, nº 30, pp. 187-198.