La educación estética del director de arte en los grados universitarios de Publicidad en España
- Fernando Suárez-Carballo 1
- Nuno Martins 2
- Juan-Ramón Martín-Sanromán 1
-
1
Universidad Pontificia de Salamanca
info
- 2 Instituto Politécnico de Cávado y Ave
ISSN: 1697-8293
Año de publicación: 2021
Título del ejemplar: La enseñanza de la creatividad y la creatividad en la enseñanza
Volumen: 19
Número: 2
Páginas: 143-166
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Icono14
Resumen
In the context of advertising creativity, it is art directors who are ultimately responsible for messages’ visual facet, a task for which aesthetic sensitivity is an indispensable quality and which constitutes, therefore, a crucial skill in their training. Through a quantitative and qualitative survey organised into four blocks (contents, resources, methods and results) and a sample of 21 professors of art direction from Spanish university degree courses in Advertising, this study seeks to analyse the role of aesthetic education in these subjects, as well as the tools and methods used by teachers in this learning process. Among its conclusions, the research reveals the high relevance of the aesthetic component in these subjects, the teaching of which is supplemented with other subjects from the same study plan; a special role for practical tasks in this area, which—supported by the theoretical analysis of images—focus on the development of advertising campaigns and composition as the main graphic ingredient; frequent use of image bookmarking services, portfolios from qualified professionals and graphic design or creativity blogs as the most common instruments of inspiration; an extraordinary relevance of imitation processes to stimulate visual culture, with priority attention given to respecting the basic principles of graphic design; and, finally, a common perception of positive student growth in aesthetic learning using the above resources.
Referencias bibliográficas
- Bader, S. (ed.) (2015). Palabra de diseñador. Citas, ocurrencias y píldoras de sabiduría. Barcelona: Gustavo Gili.
- Dondis, D.A. (1998). La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual (13ª edición). Barcelona: Gustavo Gili.
- Eiroa, M. y Barranquero, A. (2017). Métodos de investigación en la comunicación y sus medios. Madrid: Síntesis.
- Fontana. R. (2019). La palabra, la letra y la página. La forma gráfica del diseño. Valencia: Campgràfic.
- Frascara, J. (2004). Diseño gráfico para la gente. Buenos Aires: Infinito.
- Frascara, J. (2018). Enseñando diseño. Buenos Aires: Infinito.
- González-Mardones, S. (2016). El diseño gráfico y sus profesionales. Retos y definiciones. Tesis doctoral. Barcelona: Universitat de Barcelona.
- Gutiérrez, P.P., Martín, J.L. y Sueiro, T. (2015). Manual de comunicación publicitaria. Valencia: Campgràfic.
- Kleon, A. (2012). Roba como un artista. Las 10 cosas que nadie te ha dicho acerca de ser creativo. Barcelona: Gustavo Gili.
- Labio-Bernal, A., Romero-Domínguez, L. R., García-Orta, M. J. y García-Prieto, V. (2020). Competencia digital informacional, alfabetización mediática y periodismo. Un análisis de caso a través del proyecto “La Prensa en las escuelas”, Icono 14, 18(2), 58-83. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1466
- Mahon, N. (2010). Dirección de arte. Publicidad. Barcelona: Gustavo Gili.
- Montes-Vozmediano, M. y Vizcaíno-Laorga, R. (2015). Diseño gráfico publicitario. Madrid: Ommpress.
- Miguélez-Juan, B. (2016). Necesidades formativas y competencias profesionales en dirección de arte en los estudios de comunicación publicitaria en el estado español. Tesis doctoral. Universidad del País Vasco.
- Miguélez-Juan, B. (2018). El director de arte en la configuración de los equipos creativos: proceso creativo y acceso a las agencias de publicidad. Gráfica, 6(11), 13-24. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.91
- Miguélez-Juan, B. (2019). El director de arte: revisión de la definición en la literatura científica y propuestas de los expertos. Gráfica, 7(13), 33-44. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.138
- Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (s.f.). Qué estudiar y dónde en la universidad (QEDU). Disponible en https://bit.ly/2Jdfph2
- Navarro, C. (2006). Creatividad publicitaria eficaz. ESIC: Madrid.
- Nive Flórez, B. (2015). Guía para diseñar una marca. Barcelona: Editorial UOC.
- Ocaña, F. (2006). La Publicidad contada con sencillez. Madrid: Maeva.
- Oejo, E. (1998). Dirección de arte. La cara oculta de la imagen publicitaria. Madrid: Eresma & Celeste Ediciones.
- Oejo, E. (2004). Si no te ven no existes. Madrid: CIE Dossat 2000.
- Presol-Herrero, Á. y Pérez-Manzanares, J. (2020). La necesidad de educación estética para la formación en diseño gráfico: una propuesta metodológica. Vivat Academia, 153, 117-136. https://doi.org/10.15178/va.2020.153.117-136
- Rambla, W. (2007). Estética y diseño. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
- Ricard, A. (2008). Conversando con estudiantes de diseño. Barcelona: Gustavo Gili.
- Roberts, L. (2009). Good: Ética en el diseño gráfico. Barcelona: Index Book.
- Roca, D. (1998). El director de arte publicitario. 80 años después de su nacimiento. Revista Latina de Comunicación Social, 12. Disponible en https://bit.ly/3nIo1ez
- Rock, M. (1996). Designer as Author. 2x4. Disponible en https://bit.ly/3nFIoJm
- Satué, E. (1999). El diseño gráfico. Desde los orígenes hasta nuestros días (9ª edición. Madrid: Alianza Forma.
- Shore, R. (2017). Beg, steal & borrow. Artists against originality. Londres: Elephant books.
- Suárez-Carballo, F. y Muñiz-Velázquez, J.A. (2008). Creatividad, inspiración, copia, en Alonso, C.M. (ed.). Las fuentes de la creatividad publicitaria, 111-128. Salamanca: Ediciones Universidad Pontificia de Salamanca.
- Seddon, T. y Herriot, L. (2010). Dirección de arte. Proyectos impresos. Barcelona: Gustavo Gili.
- Strom, M. (2020). Copying (is the way design works). Matthew Strom. Disponible en https://bit.ly/38uTwT9
- Tena, D. (2017). Diseño gráfico publicitario. Madrid: Síntesis.
- Villamizar-Duarte, E.A. y Osorio-Contreras, J.A. (2014). Estética e identidad corporativa. Aibi, revista de investigación, administración e ingeniería, 2(2), 27-54. Disponible en https://bit.ly/2Ksi0Ey
- White, K. (2014). 101 cosas que aprendí en la escuela de arte. Barcelona: Gustavo Gili.
- Zeegen, L. (2013). Principios de ilustración (2ª edición). Barcelona: Gustavo Gili.
- Zimmermann, Y. (2003). El arte es arte, el diseño es diseño, en Calvera, A. (ed.). Arte¿?Diseño, 57-74. Barcelona: Gustavo Gili.