Evaluación de sesgos atencionales en sujetos con alta vulnerabiliad a la aracnofobia mediante una Tarea Stroop emocional

  1. Sonia González Díez 1
  2. Antonio Sánchez Cabaco 1
  3. Mª Cruz Pérez Lancho 1
  4. Sarai Mata Gil 2
  5. Luz Mª Fernández Mateos 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

Aldizkaria:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Argitalpen urtea: 2014

Zenbakien izenburua: PSICÓLOGO EDUCATIVO

Alea: 2

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 103-110

Mota: Artikulua

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V2.422 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Laburpena

The present study aims to analyze attentional biases that are triggered in vulnerable subjects tophobias of spiders. A sample of subjects with high and low vulnerability to arachnophobia wereadministered two tests: 1 - classic Stroop task and 2 - emotional Stroop task formed by three sheets:neutral words, repulsive emotional words and words related to spider phobia. The results showedthat subjects with high vulnerability do not present attentional biases with these words related totheir phobia. Attentional biases were neither found regarding the state-trait anxiety about words. Onthe other hand, it is noteworthy that the attentional bias was not influenced by the variable of sex,although there were differences in the colour in which the stimuli were presented in the three sheetsof the emotional Stroop. It was the black colour the one which produced more interference due tothe fact that the colour of the stimulus would attract more attentional resources because it resem-bles the colour of some of these insects.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Cabaco, A. S, Capataz, I., Bonantini, C. y Hage, S. (2002). Hipervigilancia emocional y vulnerabilidada trastornos alimenticios: estudio transcultural (España-Argentina-Brasil). RevistaIberoamericana en Educación, Salud y Trabajo, 2-3, 211-228.Cabaco, A. S. y Armas, M. (2000). Atención selectiva y procesamiento de la información en los tras-tornos de la alimentación.Revista Iberoamericana en Educación, Salud y Trabajo, 1,165-183.
  • Cabaco, A. S., Capataz, I., Fernández, L. M., González, S. y Fernández-Rivas, S. (2003). Variablesfamiliares predictoras de vulnerabilidad a trastornos alimenticios. Revista de Ciencias yOrientación Familiar, 26,31-48.
  • Cabaco, A. S., Castro, J.M., Crespo, A. y Pires, J. (2001). Atención selectiva y procesamiento de lainformación en la esquizofrenia. Revista de Saúde. 10, 69-75.
  • Cabaco, A. S., Vicente, A., Franco, P. y Arana, J.M. (1997). Procesos cognitivos (perceptivo-aten-cionales) en ancianos institucionalizados: estudio empírico. Ed. Lletra. Ciudad Rodrigo(Salamanca), 43-59
  • Calvo, M .G. y García González, G. D. (2000). Ansiedad y cognición: un marco integrado, 3(4). Reme.Revista electrónica de motivación y emoción(http://reme.uji.es/articulos/agutim660131299/texto.html)
  • Dalgleish, T., Taghavi, R., Neshat-Doost, H., Moradi, A., Canterbury, R. y Yule, W. (2003). Patternsof processing bias for emotional information across clinical disorders: a comparison of atten-tion, memory, and prospective cognition in children and adolescents with depression, general-ized anxiety, an posttraumatic stress disorder.Journal of Clinical Child and AdolescentPsychology, 32(1),10-21.
  • Doll, T., Harris, J., Cabaco, A. S., Capataz, I., y Crespo, A. (2003). The emotional Stroop task: An ade-quate predictor of vulnerability to eating disorders? Psychologica, 33, 47-67.
  • Elsesser, K., Sartory, G. y Tackenberg, A. (2004). Attention, heart rate, and startle response duringexposure to trauma-relevant pictures: a comparison of recent trauma victims and patients withposttraumatic stressdisorder.Journal of Abnormal Psychology, 113(2),289-301.
  • Eysenck, M. W. (1992). Anxiety: The cognitive perspective. Hove: LEA.Eysenck, M. W. (1997). Anxiety and cognition.A unified theory.Hove: Psychology Press.
  • Fernández- Rivas S., Cabaco, S.A., Crespo, A. y Cabestrero, R (2002). Evaluation of emotional abil-ities in alexithymia. Revista Psicología e Educaçao. 1 (1-2), 5-14.
  • Fernández, L.M. y Cabaco, A.S. (2009). Cognición y comunicación en la gestación. La mediación enla hipervigilancia emocional. Revista Familia, 38, pp.117-131.
  • Fernández-Abascal, E. G., y Cano-Vindel, A. (1995). Actividad cognitiva. En Fernández-Abascal, E. G.(Ed.), Manual de Motivación y Emoción(pp. 113-160). Madrid: Centro de Estudios RamónAreces.
  • Fernández-Rivas, S y Cabaco, S.A. (2002). Hipervigilancia emocional en la alexitimia: una revisión.Temas de Psicología. VIII, 127-148
  • Fernández-Rivas, S. (2001). Atención selectiva y emoción: Influencia del nivel de alexitimia en el pro-cesamiento de información. Tesis doctoral no publicada, Universidad Pontificia de Salamanca.
  • Gotlib, I. H., Kasch, K. L., Traill, S., Joormann, J., Arnow, B. A.y Johnson, S. L. (2004). Coherenceand specificity of information-processing biases in depressionand social phobia. Journal ofAbnormal Psychology, 113(3),386-398.
  • Kindt, M., Bierman, D. y Brosschot, J. F. (1997). Cognitive bias in spider fear and control children:assessment of emotional interference by a card format and a single-trial format of the strooptask. Jourmal of Experimental Child Psychology, 66 (2), 163-179.
  • Kolassa, I. T., Musial, F., Kolassa, S., y Miltner, W. H. R. (2006). Event-related potentials when iden-tifying or color-naming threatening schematic stimuli in spider phobic and non-phobic individ-uals. BMC Psychiatry ( 6),38.
  • Kulas J. F., Conger J. C y Smolin J. M. (2003). The effects of emotion on memory: an investigationof attentional bias. Journal Anxiety Disorders, 17(1),103-113.
  • Lancho, C.P. y Cabaco, A.S. (2009). Análisis del procesamiento atencional de la información rela-cionada con el tabaco y la salud mediante una tarea stroop modificada. Estudios de Psicología,30(1), 21-30.Lavy, E. H., Oppen, P. van y Hout, M. Van den (1994). Selective processing of emotional informationin obsessive-compulsive disorder. Behaviour Research and Therapy, 32(2),243-246.
  • Lavy, E., Van Den Hout, M. y Arnta, A. (1993). Attentional Bias and spider phobia: conceptual andclinical issues. Behaviour Research and Therapy, 31(1),17-24.
  • Lazarus, R. S., S., Folkman (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Ed. Martínez Roca. S.A. Martin, M., Horder, P. y Jones, G. V. (1992). Integral bias in naming of phobia-related words.Cognition and Emotion, 6,479-486.
  • Mata, S. (2013) Protocolo de screening de hipervigilancia emocional en el trastorno de estrés pos-traumático en víctimas de violencia de género. Factores cognitivos, emocionales y biológicos.Tesis Doctoral, Universidad Pontificia de Salamanca.
  • Mogg, K. y Marder, B. (1990). Processing of emotional information in anxious participants. BritishJournal of Clinical Psychology, 29, 227-229.
  • Mogg, K., Mathews, A. M., Bird, C. y MacGregor- Morris, R. (1990). Effects of strees and anxiety onthe processing of threat stimuli. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 1230-1237.
  • Richards, A. y French, L. (1990). Central versus peripherical presentation of stimuli in an emotionalstroop task. Anxiety Research, 3, 41-49.
  • Sherry, H., Stewart, P. J., Conrod, M. L. y Pihl G. R. O. (1998). Selective processing biases in anxi-ety-sensitive men and women. Cognition and Emotion, 12(1), 105-134.
  • Thorpe, S. J. y Salkovski, P. A. (1997). The effect of one-session treatment for spider phobia onattentional bias and beliefs. British Journal of Psychology, 36, (pt, 2), 225-241.
  • Van den Hout, M., Tenney, N., Huygens, K. y de Jon, P. (1997). Preconscius processing bias in spe-cific phobia. Behavior Research and Therapy, 35(1), 29-34.
  • Watt, F. y Sharrock, R. (1986). Questionnarie dimensions of spider phobia.Behaviour Research andTherapy 22, 575-580.
  • Watt, F., McKenna, F. P., Sharrock, R. y Trezise, L. (1986). Color naming of phobia related words.British Journal of Psychology, 77, 97-108