Relación entre Inteligencia Emocional y Rendimiento Académico en la Educación Secundaria

  1. Juan Fontanillas-Moneo 1
  2. Patricia Torrijos Fincias 1
  3. María-José Rodríguez-Conde 1
  1. 1 Universidad de Salamanca. Instituto Universitario de Ciencias de la Educación (IUCE). Salamanca, España
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2022

Volume: 33

Issue: 2

Pages: 102-118

Type: Article

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

This paper presents the results of a study on the relationship between Emotional Intelligence and Academic Performance,which can help guidance practitioners to provideexpert advice on this issue to other professionals inschools. Specifically, the relationship between the dimensions of Emotional Intelligence and the grades obtained by students in the instrumental subjects of Mathematics and Spanish Language and Literature. Asample of 976 high school students from five different high schools where compulsory secondary education is taught,has participated in the study. In order to evaluate academic performance, average grades have been taken into account, distributed intwo groups of students, those with low academic performance and those with normal academic performance. The grades obtained in the subjects of Mathematics, and Spanish Language and Literature and theaverage of all subjects of the school year have also been analyzed. The EQ-i: YV scale (Bar-On yParker, 2000) has been used to measure emotional intelligence and its dimensions. The results confirm the existence of significant differences in both groups between academic performance and emotional intelligence and its dimensions. However, the correlation coefficient is very weak (ρ <.25), raisingnew questions, as well as openingup new opportunities for further studies. The results also show that students with high gradesin Mathematics have high grades in all dimensions of emotional intelligence, whereasin the case of students with high gradesin Spanish Language and Literature,this correlation is not found in the intrapersonal dimensions and positive impression dimensions.

Bibliographic References

  • Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18(1), 13-25.
  • Bar-On, R. y Parker, J. D. (2000). BarOn Emotional Quotient Inventory: Technical Manual. Youth version (BarOn EQ-i:YV). Multi-Health Systems.
  • Bisquerra, R., Pérez González, J. C. y García Navarro, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Editorial Síntesis, S.A.
  • Broc, M. Á. (2018). Academic performance and other psychological, social, and family factors in compulsory secondary education students in a multicultural context. International Journal of Sociology of Education, 7(1), 1-23. https://doi.org/10.17583/rise.2018.2846
  • Broc, M. Á. (2019). Inteligencia emocional y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria obligatoria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(1), 75-92. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.1.2019.25195
  • Caballero, C., Abello, R. y Palacio, J. (2007). Relación del burnout y el rendimiento académico con la satisfacción frente a los estudios en estudiantes universitarios. Avances en psicología latinoamericana, 25(2), 98-111.
  • Cassinda, M. D., Chingombe, A., Angulo, L. y Guerra, V. M. (2017). Inteligencia emocional: Su relación con el rendimiento académico en preadolescentes de la Escuela 4 de abril, de Io ciclo, Angola. Revista Educación, 41(2), 1-14. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i2.22713
  • Chianese, C. y Fernández, M. Á. P. (2021). Desarrollo de las competencias emocionales del profesorado de secundaria mediante una intervención integral en coaching. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 32(2), 110-131. https://doi.org/10.5944/reop.vol.32.num.2.2021.31282
  • Cid-Sillero, S., Pascual-Sagastizabal, E. y Martínez-de-Morentin, J.-I. (2020). Influence of selfesteem and attention on the academic performance of ESO and FPB students. Revista de Psicodidáctica, 25(1), 59-67. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2019.10.001
  • Edel, R. (2003). El rendimiento académico: Concepto, investigación y desarrollo. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), Article 2. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55110208
  • Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2001). ¿Es la Inteligencia emocional un adecuado predictor del rendimiento académico en estudiantes? III Jornadas de Innovación Pedagógica: Inteligencia Emocional. Una brújula para el siglo XXI, 146-157.
  • Fernández-Lasarte, O., Ramos-Díaz, E., Goñi Palacios, E. y Rodríguez-Fernández, A. (2019). Estudio comparativo entre educación superior y media: Efecto del apoyo social percibido, el autoconcepto y la inteligencia emocional en el rendimiento académico. Educación XX1, 22(2), Article 2. https://doi.org/10.5944/educxx1.22526
  • Ferrándiz, C., Hernández, D., Berjemo, R., Ferrando, M. y Sáinz, M. (2012). Social and emotional intelligence in childhood and adolescence: Spanish validation of a measurement instrument. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 309-338.
  • Gardner, H. (1993). Múltiple Intelligences. The theory in practice. Basic Books.
  • Goleman, D. y Senge, P. (2018). Triple focus: Un acercamiento a la educación. Penguin Random House Grupo Editorial.
  • Hanin, V. y Van Nieuwenhoven, C. (2016). The influence of motivational and emotional factors in mathematical learning in secondary education. European Review of Applied Psychology, 66(3), 127-138. https://doi.org/10.1016/j.erap.2016.04.006
  • Huertas-Fernández, J. M. y Romero-Rodríguez, S. (2019). La autonomía emocional en el profesorado de secundaria. Análisis en el marco de un proceso de coaching personal Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(3), 120-139. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26276
  • Jiménez-Morales, M. I. y López-Zafra, E. (2009). Emotional intelligence and school performance: An updated overview. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(1), 69-79.
  • Jiménez-Puig, E., Broche-Pérez, Y., Hernández-Caro, A. A. y Díaz-Falcón, D. (2019). Funciones ejecutivas, cronotipo y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Cubana de Educación Superior, 38(2), Article 2. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257- 43142019000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=pt
  • Lam, L. T. y Kirby, S. L. (2002). Is Emotional Intelligence an Advantage? An Exploration of the Impact of Emotional and General Intelligence on Individual Performance. The Journal of Social Psychology, 142(1), 133-143. https://doi.org/10.1080/00224540209603891
  • Lamas, H. A. (2015). Sobre el rendimiento escolar. Propósitos y Representaciones, 3(1), 313-386.
  • Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (2005). Bases metodológicas de la investigación educativa. Ediciones Experiencia, S.L.
  • Mayer, J. D. y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. J. Sluyter, Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (pp. 3-31). Basic Books.
  • Morales-Carrero, J. A. (2020). El rol orientador del docente en el contexto comunitario. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(2), 29-37. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.2.2020.27984
  • Okano, K., Kaczmarzyk, J. R., Dave, N., Gabrieli, J. D. E. y Grossman, J. C. (2019). Sleep quality, duration, and consistency are associated with better academic performance in college students. Science of Learning, 4(1), 16. https://doi.org/10.1038/s41539-019-0055-z
  • Ordóñez, M. C. y Narváez, M. (2020). Autoestima en adolescentes implicados en situaciones de acoso escolar. Maskana, 11(2), 27-33. https://doi.org/10.18537/mskn.11.02.03
  • Otero, C., Martín, E., León, B. y Vicente, F. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de Enseñanza Secundaria. Diferencias de Género. Revista Galego-portuguesa de Psicoloxía e Educación, 17(1. 2), 275-284.
  • Parker, J. D. A., Creque, R. E., Barnhart, D. L., Harris, J. I., Majeski, S. A., Wood, L. M., Bond, B. J. y Hogan, M. J. (2004). Academic achievement in high school: Does emotional intelligence matter? Personality and Individual Differences, 37(7), 1321-1330. https://doi.org/10.1016/j.paid.2004.01.002
  • Pérez-González, J. C. (2010). Revisión del sentido y de los contenidos de la orientación personal. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 434-442. https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11557
  • Petrides, K. V., Frederickson, N. y Furnham, A. (2004). The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school. Personality and Individual Differences, 36(2), 277-293. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00084-9
  • Pulido, F. y Herrera, F. (2017). La influencia de las emociones sobre el rendimiento académico. Ciencias Psicológicas, 11(2), 29-39. https://doi.org/10.22235/cp.v11i2.1344
  • Pulido, F. y Herrera, F. (2018). Estados emocionales contrapuestos como predictores del rendimiento académico en secundaria. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 93-109. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.289821
  • Pulido, F. y Herrera, F. (2019). Influencia de la ansiedad y la felicidad en el rendimiento académico infantil (7-12). AULA: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 25, 191-207. https://doi.org/10.14201/aula201925191207
  • Ros-Morente, A., Filella-Guiu, G., Ribes-Castells, R. y Pérez-Escoda, N. (2017). Análisis de la relación entre competencias emocionales, autoestima, clima de aula, rendimiento académico y nivel de bienestar en una muestra de escolares de educación primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 8-18. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.1.2017.19355
  • Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J. y Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25(2), 167-177. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(98)00001-4
  • Serrano, C. y Andreu, Y. (2016). Perceived Emotional Intelligence, Subjective Well-Being, Perceived Stress, Engagement and Academic Achievement of Adolescents. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 357-374. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.14887
  • Usán-Supervía, P. y Salavera-Bordás, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Actualidades en Psicología, 32(125), 95. https://doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123
  • Usán-Supervía, P., Salavera-Bordás, C. y Mejías-Abad, J. J. (2020). Relaciones entre la inteligencia emocional, el burnout académico y el rendimiento en adolescentes escolares. CES Psicología, 13(1), 125-139. https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.8
  • Vallejo, B., Martínez, J., García, C. y Rodríguez, C. (2012). Influencia de la inteligencia emocional en el rendimiento escolar. Congreso Virtual Internacional de Psiquiatría, Psicología y Salud Mental (Interpsiquis), Vol XIII. https://psiquiatria.com/bibliopsiquis/influencia-de-lainteligencia-emocional-en-el-rendimiento-escolar/
  • Waterhouse, L. (2006). Inadequate Evidence for Multiple Intelligences, Mozart Effect, and Emotional Intelligence Theories. Educational Psychologist, 41(4), 247-255. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4104_5
  • Wong, M. L., Lau, E. Y. Y., Wan, J. H. Y., Cheung, S. F., Hui, C. H. y Mok, D. S. Y. (2013). The interplay between sleep and mood in predicting academic functioning, physical health, and psychological health: A longitudinal study. Journal of Psychosomatic Research, 74(4), 271- 277. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2012.08.014