El papel desempeñado por los titulados en ciencias de la actividad física y el deporte en el fútbol base

  1. Claudio Alberto Cajal Sanjurjo
Journal:
Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

ISSN: 1133-6366

Year of publication: 2015

Issue: 409

Pages: 111-117

Type: Article

More publications in: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

Abstract

Today in football clubs coexist professionals with different academic knowledge performing the work of coaches, including graduates in Science of Physical Activity and Sport. These should show greater quality in their actions, according to their knowledge, so that society values their professionalism. This article is a personal reflection based on years of experience working in the field of football, in which it is set differentiators among coaches with university studies in the area of Sciences of Physical Activity and Sport and the other technical training without this Knowledge

Bibliographic References

  • Alemany, J. G. (2003). Entrevista a Juan Ramón Cuspidena [web en línea]. JGBasket 2.0. Recuperado de http://www.jgbasket.com/entrevista_a_jota.htm.
  • Buceta, J. M. (2004). Psicología de los entrenadores deportivos. Manuscrito no publicado. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • CSD y UNICEF (2010). Guía para la práctica deportiva – Deporte para un mundo mejor. Consulta: 4 de diciembre de 2013 en: http://www.unicef.es/sites/www.unicef.es/files/Doc_Deporte.pdf
  • CSD (2011). Estudio. Los hábitos deportivos de la población escolar en España. Madrid: Consejo Superior de Deportes, Fundación Alimentum y Fundación Deporte Joven.
  • Consejo de Europa (1992): Carta Europea del Deporte. 7ª Conferencia de Ministros europeos respon- sables del Deporte. Rodas.
  • Devís, J. (1994). Educación física y desarrollo del currículum: un estudio de casos en investigación colaborativa. Tesis Doctoral. Universidad de Valencia.
  • Di Lorenzo, R., y Saibene, G. (1996). Teaching Basketball. Roma World Association of Basketball Coaches.
  • Jiménez, F. J., Rodríguez, J. M., y Castillo, E. (2001). Necesidad de formación psicopedagógica de los entrenadores deportivos. Agora digital, 2, 1-9.
  • Knop, P., Wylleman, P., Theeboom, M., Martelaer, K., Puymbroek, L., y Wittock, H. (1998). Clubes deportivos para niños y jóvenes. Málaga: I.A.D.
  • Lledó, E. (2015). El técnico de fútbol en el deporte en edad escolar en la Comunidad Valenciana. Tesis Doctoral. Universidad Católica de Valencia “San Vicente Mártir”.
  • Martens, R. (1989). El entrenador. Barcelona: Hispano Europea.
  • Mombaerts, E. (2000). Fútbol. Del análisis del juego a la formación del jugador. Barcelona: INDE.
  • Morilla, M. (1999). Orientaciones psicológicas para entrenadores de fútbol en etapas de iniciación. Fútbol. Cuadernos técnicos, 14, 67-76.
  • Smith, R. E., Smoll, F. L., y Curtis, B. (1979). Coach effectiveness training: A cognitive behavioral approach to enhancing relationship skills in youth sport coaches. Journal of Sport Psychology, 1, 59-75.
  • Tutko, T. y Richards, J. (1984). Psicología del entrenamiento deportivo. Madrid: Augusto Pila.