Los valores educativos en la postmodernidaduna propuesta desde la filosofía de la educación de Octavi Fullat

  1. Kagelmacher Velásquez, Mónica Marlys
Supervised by:
  1. Francesc Xavier Marín Torné Director

Defence university: Universitat Ramon Llull

Fecha de defensa: 18 July 2011

Committee:
  1. Anna Pagès Santacana Chair
  2. Conrad Vilanou Torrano Secretary
  3. Jordi Riba Miralles Committee member

Type: Thesis

Teseo: 312374 DIALNET lock_openTDX editor

Abstract

Aquesta tesi es va realitzar en el context xilè en el qual hi ha una gran preocupació per implementar una reforma educativa basada en la qualitat i equitat de l'educació. El propòsit de la investigació va ser presentar una alternativa per als que mantenen la convicció que la persona és vocació a construir la seva biografia sustentada en valors i així contribuir a edificar un món més humà. En la realització d'aquesta vocació és fonamental la tasca de l'educació entesa com a procés antropogenètic. L'interès per efectuar l'estudi dels valors en l'obra d'Octavi Fullat va estar motivada per la rellevància i originalitat d'aquest filòsof de l'educació, la preocupació ha estat centrada en l'educació, l'antropologia i la axiologia. Així mateix, la reflexió d'aquestes temàtiques l'ha dut a terme en diàleg amb el món postmodern. Per aconseguir aquest projecte es van analitzar les obres d'Octavi Fullat compreses entre Les finalitats educatives en temps de crisi fins al segle postmodern (1900-2001), amb l'objectiu de visualitzar fins a quin punt els reptes que planteja la postmodernitat podien ser afrontats des de la concepció antropològica que sustenta la axiologia d'Octavi Fullat basada en la dignitat humana, els valors del sentit i els morals. El disseny metodològic utilitzat va correspondre a una investigació qualitativa, utilitzant el mètode hermenèutic de Paul Ricoeur. Les seves reflexions hermenèutiques van ser aplicades als objectius que es van proposar en aquesta tesi. Aquests van ser: Identificar, en les obres del Doctor Octavi Fullat, una axiologia que li possibiliti l'ésser humà, en l'actual context postmodern, realitzar el procés des del ser que és en ser que vol arribar a ser, mostrar, en el pensament de Octavi Fullat la utilitat d'una concepció pedagògica que, a partir de l'antropologia i la axiologia, dóna compte de la fragilitat humana al mateix temps que propugna la possibilitat de la autorealització i analitzar la pertinència de la proposta pedagògica d'Octavi Fullat en el context xilè de la implementació d'una reforma basada en la qualitat i equitat. Dels resultats obtinguts es destaquen: primer que la necessitat de valors sorgeix de la pròpia estructura ontològica del anthropos, els quals li permeten dur a terme el seu procés biogràfic; així mateix es van identificar tres nuclis axiològics en les obres analitzades del Doctor Fullat: la dignitat humana , els valors del sentit i els morals, els quals possibiliten afrontar les crisis antropològica, axiològica i ètica característiques de l'època postmoderna.