¿Por qué el pádel es tan popular?: análisis de los motivos de participación y nivel de satisfacción intrínseca

  1. Alberto Rodríguez Cayetano
  2. Víctor Aliseda García
  3. Paula Teresa Morales Campos
  4. Salvador Pérez Muñoz
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

Zeitschrift:
Padel Scientific Journal

ISSN: 2952-2218

Datum der Publikation: 2023

Ausgabe: 1

Nummer: 2

Seiten: 137-156

Art: Artikel

DOI: 10.17398/2952-2218.1.137 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Padel Scientific Journal

Zusammenfassung

The main objective of this research is to analyse the motives for sport participation and intrinsic satisfaction in padel players at a general level, according to the sex of the athletes, whether they competed at a federated level or not and their preferred part of the training session. The sample consisted of a total of 104 padel players with a mean age of 31.27 years (± 10.56) years. Two questionnaires were used: the Motives for Sport Participation Questionnaire (PMQ) and the Intrinsic Satisfaction in Sport Questionnaire (ISS). The results obtained show that the most important factor for the sport practice of padel players, among all the variables analysed, is friendship/peer group, while the least valued factor is social status. Moreover, the intrinsic satisfaction of the players is based on the increase of motivation and enjoyment towards the practice of both sports modalities predominating over boredom. Therefore, padel sports schools should carry out pleasant, task-oriented practices and thus achieve an increase in motivation, social relations and enjoyment of the athlete, in order to increase the number of male and female players in this sport discipline.

Bibliographische Referenzen

  • Balaguer, I., Atienza, F.L., Castillo, I., Moreno, Y., & Duda, J.L. (1997). Factorial structure of measures of satisfaction/interest in sport and classroom in the case of Spanish adolescents. Fourth European Conference of Psichological Assesment. Lisboa, Portugal.
  • Balaguer, I., Castillo, I., Ródenas, L., Fabra, P., y Duda, J.L. (2015). Los entrenadores como promotores de la cohesión del equipo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(1), 233-242. https://doi.org/10.4321/S1578-84232015000100022
  • Benjamín Adams, M. (2018) Motivators of Eastern Kentucky High School Tennis Players [Tesis de Maestría, Trevecca Nazarene University].
  • Buzón, P. & Conde, C. (2017). Análisis de las relaciones entre los climas motivacionales y las necesidades psicológicas básicas en educación física. eMotion. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (9), 3-12. https://doi.org/10.33776/remo.v0i9.3196
  • Castillo, I., Balaguer, I. & Duda, J. L. (2007). Las orientaciones de meta y los motivos de práctica deportiva en los jóvenes deportistas valencianos escolarizados. Revista de Psicología del Deporte, 9(12), 37-50. https://doi.org/10.2307/j.ctv1k03m23.7
  • Castillo, I., Balaguer, I., Duda, J.L., & García-Merita, M.L. (2004). Factores psicosociales asociados con la participación deportiva en la adolescencia. Revista Latinoamericana de Psicología, 36(3), 505-515. https://doi.org/10.1174/021347403321645258
  • Castro, M., Zurita, F. & Chacón, R. (2019). Clima motivacional en deportistas en función de la modalidad deportiva. SPORT TK-Revista EuroAmericana De Ciencias Del Deporte, 8(1), 31-38. https://doi.org/10.6018/sportk.362031
  • Cecchini, J. A., González, C., López, J. & Brustad, R.J. (2005). Relación del clima motivacional percibido con la orientación de meta, la motivación intrínseca y las opiniones y conductas de fair play. Revista Mexicana de Psicología, 22(2), 469- 479. https://doi.org/10.26439/persona2006.n009.905
  • Cervelló E. M., Jiménez R., del Villar F., Ramos L. & Santos-Rosa F. J. (2004). Goal orientations, motivational climate, equality, and discipline of Spanish physical education students. Perceptual y Motor Skills, 99, 271–284. https://doi.org/10.2466/pms.99.1.271-283
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences, 2nd Edn. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Courel-Ibáñez, J., Cordero, J. C., Muñoz, D., Sánchez-Alcaraz,B. J., Grijota, F. J. & Robles, M. C. (2018a). Fitness benefits of padel practice in middle-aged adult women. Science and Sports. https://doi.org/10.1016/j.scispo.2018.01.011
  • Courel-Ibáñez, J., Sánchez-Alcaraz, B. J., García, S., & Echegaray, M. (2017). Evolución del pádel en España en función del género y edad de los practicantes. Cultura, Ciencia y Deporte, 34(12), 39-46. https://doi.org/10.12800/ccd.v12i34.830
  • Courel-Ibáñez, J, Sánchez-Alcaraz, B. J., Muñoz, D., Grijota, F. J., Chaparro, R., & Díaz, J. (2018b). Motivos de género para la práctica del pádel [Gender reasons for practicing paddle tennis]. Apunts Educacion Fisica y Deportes, 133, 116–125. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/3).133.08
  • Cristea D.I., Motoc I., y Pop A.C. (2020). Aspects regarding the integration of children with special educational needs through participation in physical education. Baltic Journal of Health and Physical Activity, 12(1), 79-86. https://doi.org/10.29359/BJHPA.12.Spec.Iss1.09
  • De Francisco, C., Arce, C., Sánchez-Romero, E.I., y Vílchez, M.D.P. (2018). The mediating role of sport self-motivation between basic psychological needs satisfaction and athlete engagement. Psicothema, 30(4), 421-426. https://doi.org/10.7334/psicothema2018.117
  • Deci, E. L., y Ryan, R. M. (1991). A motivational approach to self: Integration in personality. En R. Dienstbier (Ed.), Nebraska symposium on motivation: Perspectives on motivation (vol. 38, pp. 237-288). University of Nebraska Press.
  • Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2000). The «what» and «why» of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  • Duda, J. L. (2001). Achievement goal research in sport: Pushing the boundaries and clarifying some misunderstandings. En G. C. Roberts (Ed.), Advances in motivation in sport and exercise (pp. 129-182). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Duda, J. L. & Balaguer, I. (2007). Coach-created motivational climate. En S. Jowett & D. Lavallee (Eds.), Social psychology in sport (pp. 117-130).
  • Champaign, IL: Human Kinetics. https://doi.org/10.5040/9781492595878. ch-009
  • Duda, J. L. & Nicholls, J. G. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport. Journal of Educational Psychology, 84(3), 290-299. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.290
  • Durand, M. (1988). El niño y el deporte. (2ª Ed). Barcelona: Ediciones Paidós.
  • Escamilla, P., Alguacil, M., & Huertas, M. (2020). Variables predictoras de la motivación deportiva en estudiantes de secundaria federados y no federados. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (38), 58-65. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73551
  • Escartí, A., & Cervelló, E. (1994). La motivación en el deporte. Entrenamiento psicológico en deporte: Principios y aplicaciones, 61-90.
  • Fabra, P., Balaguer, I., Castillo, I., Mercé, J. & Duda, J. L. (2013). La eficacia de rol como mediadora entre el clima motivacional y el rendimiento en jóvenes futbolistas. Revista de Psicología Social, 28(1), 47-58. https://doi.org/10.1174/021347413804756023
  • Federación Internacional de Pádel. (2022). La Historia del pádel.
  • Folgar, M. I., Boubeta, A. R., & Vaquero-Cristóbal, R. (2014). Motivaciones para la práctica deportiva en escolares federados y no federados. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (25), 80-84. https://doi.org/10.47197/retos.v0i25.34485
  • García, T., Sánchez, P.A., Leo, F.M., Sánchez, D., y Amado, D. (2012). Análisis del grado de diversión e intención de persistencia en jóvenes deportistas desde la perspectiva de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 7- 13. https://doi.org/10.4321/s1578-84232012000300013
  • Gill, D. L., Gross, J., & Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
  • González, G., Tabernero, B. & Márquez, S. (2000). Análisis de los motivos para participar en fútbol y en tenis en la iniciación deportiva. Motricidad: revista de ciencias de la actividad física y del deporte, 6, 47-66. https://doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i1.8302
  • Gutiérrez, M. (2014). Relaciones entre el clima motivacional, las experiencias en educación física y la motivación intrínseca de los alumnos. Retos, 26, 9-14. https://doi.org/10.47197/retos.v0i26.34387
  • Gutiérrez, M. & López, E. (2012). Clima motivacional, razones para la disciplina y comportamiento en Educación Física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(46), 235-251. https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.72.002
  • Hortigüela, D., Fernández, J. & Pérez, A. (2016). Efectos del planteamiento docente en la enseñanza del futbol sobre el clima de aula. Percepciones de alumnado y profesorado. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 16(1), 295-306. https://doi.org/10.25115/ecp.v9i18.1000
  • Lemyre, P. N., Roberts, G.C. & Ommundsen, Y. (2002). Achievement goal orientations, perceived ability and sportspersonship in youth soccer. Journal of applied sport psichology, 14, 120-136. https://doi.org/10.1080/10413200252907789
  • Lis-Velado, P. & Carriedo, A. (2019). Efectos de una competición de fútbol basada en la Liga Brave sobre el fair play, las orientaciones de meta, el esfuerzo y la presión-tensión en escolares de educación primaria. SPORT TK-Revista EuroAmericana De Ciencias Del Deporte, 8(2), 65-72. https://doi.org/10.6018/sportk.391761
  • López, C., & Márquez, S. (2001). Motivación en jóvenes practicantes de lucha leonesa. Revista de Psicología del Deporte, 10(1), 9-22.
  • Martínez, C., Alonso, N. & Moreno, J. A. (2006). Análisis factorial confirmatorio del "Cuestionario de Percepción de Éxito (POSQ)" en alumnos adolescentes de Educación Física. En IV Congreso de la Asociación Española de Ciencias del Deporte, A Coruña, España. https://doi.org/10.55166/reefd.vi427.840
  • Méndez, A., Fernández, J., & Cecchini, J. A. (2013). Climas motivacionales, necesidades, motivación y resultados en Educación Física. Aula Abierta, 41, 63- 72. https://doi.org/10.1016/j.aula.2014.09.001
  • Moreno-Murcia, J. A., Cervelló, E., Huéscar, E. & Avilés, A. (2016). El disfrute como mediador de la salud en el ejercicio físico. Universitas Psychologica, 15(1), 153- 164. https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy15-1.dmse
  • Moreno, B., Jiménez, R., Gil, A., Sapano, M.I. y Torrero, F. (2011). Análisis de la percepción del clima motivacional, necesidades psicológicas básicas, motivación autodeterminada y conductas de disciplina de estudiantes adolescentes en las clases de Educación Física. European Journal of Human Movement, 26, 1-24. https://doi.org/10.14635/ipsic.2016.112.3
  • Moreno, J. A. & Gonzalez-Cutre, D. (2006). Predicción del disfrute en el ejercicio físico según la orientación disposicional y la motivación autodeterminada. Análisis y modificación de la conducta, 32(146), 767-780. https://doi.org/10.3900/fpj.7.6.357.s
  • Moreno, M., Reigal, R. E., Morillo, J. P., Morales, V. & Hernández, A. (2019). Estilo de interacción del entrenador, clima motivacional percibido y satisfacción de las necesidades psicológicas básicas en futbolistas jóvenes. Cuadernos De Psicología Del Deporte, 19(3), 79-89. https://doi.org/10.6018/cpd.372381
  • Newton, M., Duda, J. L. & Yin, Z. (2000). Examination of the psychometric properties of the Perceived Motivational Climate in Sport Questionnaire-2 in a sample of female athletes. Journal of Sports Sciences, 18(4), 275-290. https://doi.org/10.1080/026404100365018
  • Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MASS: Harvard University Press Olympiou, A., Jowett, S. & Duda, J. L. (2008). The psychological interface between the coach-created motivational climate and the coach-athlete relationship in team sports. The Sport Psychologist, 22(4), 423-438. https://doi.org/10.1123/tsp.22.4.423
  • Ortega, E, Jiménez, J. M., Palao J.M. & Sainz, P. (2008). Diseño y validación de un cuestionario para valorar las preferencias y satisfacciones en jóvenes jugadores de baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(2), 39-58. https://doi.org/10.4321/s1578-84232012000300010
  • Ortiz, P, Chirosa, L. J., Martín, I., Reigal, R. E. & García-Mas, A. (2016). Compromiso Deportivo a través del Clima Motivacional creado por madre, padre y entrenador en jóvenes futbolistas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 25(2), 245-252. https://doi.org/10.6018/cpd.372381
  • Ortiz, P, Chirosa, L. J., Martín, I., Reigal, R. E. & García-Mas, A. (2016). Compromiso Deportivo a través del Clima Motivacional creado por madre, padre y entrenador en jóvenes futbolistas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 25(2), 245-252. https://doi.org/10.6018/cpd.372381
  • Otzen, T., and Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol. 35, 227-232. https://doi.org/10.4067/s0717-95022017000100037
  • Pavón, A., & Moreno-Murcia, J. A. (2008). Actitud de los universitarios ante la práctica físico-deportiva: diferencias por géneros. Revista de psicología del deporte, 17(1).
  • Peris-Delcampo, D. (2021). Intervención psicológica en un jugador de pádel competitivo: un estudio de caso. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico, 6(1),1-9. https://doi.org/10.5093/rpadef2021a2
  • Ramos, C., & Carmely, A. (2019). Influencia de la Motivación Deportiva sobre la ansiedad precompetitiva en Deportistas calificados de una Universidad Privada de Lima. https://doi.org/10.19083/tesis/654734
  • Rodenas, L. T. (2019). Análisis de la relación entre cohesión motivacional en el fútbol femenino mexicano. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el deporte, 14(2), 97-101. https://doi.org/10.5093/rpadef2020a11
  • Rodríguez A. (2017). La ansiedad precompetitiva en los jugadores alevines, infantiles y cadetes de pádel de Castilla y León (Tesis Doctoral)Universidad Pontificia de Salamanca.
  • Rodríguez, A., Pérez, S., de Mena, J., Beneitez, N., & Sánchez, A. (2020). Motivos de participación deportiva y satisfacción intrínseca en jugadores de pádel. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (38), 242-247. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74423
  • Roychowdhury, D. (2018). A comprehensive measure of participation motivation: Examining and validating the Physical Activity and Leisure Motivation Scale (PALMS). Journal of Human Sport and Exercise, 13(1), 231-247. https://doi.org/10.14198/jhse.2018.131.20
  • Ryan, R., y Deci, E. (2000) Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and wellbeing. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Ryan, R.M., Deci, E.L., Grolnick, W.S., y La Guardia, J.G. (2006). The Significance of Autonomy and Autonomy Support in Psychological Development and Psychopathology. En D. Cicchetti, D., y Cohen, D.J (Eds.), Developmental psychopathology: Theory and methods (2 ed., vol. 1, pp. 795-849). Wiley. https://doi.org/10.1002/9780470939383.ch20
  • Sánchez-Alcaraz, B. J. (2013). Historia del Pádel. Materiales para la Historia del Deporte, 11, 57-60.
  • Sánchez-Alcaraz, B. J., Sánchez-Pay, A., Gómez-Mármol, A, Bazaco-Belmonte, M. J. & MolinaSaorín, J. (2017). Diferencias en la forma de organización de las sesiones de pádel con estudiantes / Differences in Forms of Organization of the Padel Lessons with Students. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 17(67), 467-479.
  • Sánchez-Alcaraz, Muñoz, D., Courel-Ibañez, J., Grijota, F. J.,Chaparro, R., & Díaz, J. (2018). Motivos de la práctica del pádel en relación a la edad, el nivel de juego y el género. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 7(1), 57-61. https://doi.org/10.6018/321881
  • Sánchez, P., Leo, F., Sánchez-Oliva, D., Amado, D. & García-Calvo, T. (2013). The importance of parents behavior in their children’s enjoyment and amotivation in sports. Journal of Human Kinetics, 36, 171-179. https://doi.org/10.2478/hukin-2013-0017
  • Sheldon, K.M., Zhaoyang, R., y Williams, M.J. (2013). Psychological Need Satisfaction, and Basketball Performance. Psychology of Sport & Exercise, 14(5), 675-681. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2013.05.006
  • Taliaferro, L. A., Rienzo, B. A., Pigg, M. R., Miller, D. M., & Dodd, V. J. (2010). Spiritual Well-Being and Suicidal Ideation Among College Students. Journal of American College Health, 8(51), 83-90. https://doi.org/10.3200/JACH.58.1.83-90
  • Top, E., Akil, M. & Akyüz, M. (2018). Investigation of the children’s motives for participating in sports and the difficulties they experience.Acta Kinesiologica, 2(12), 36-44.
  • Torregrosa, M., Cruz, J., Sousa, C., Vildarich, C., Villamarín, F., Garcia-Mas, A. & Palou, P. (2007). La influencia de padres y madres en el compromiso deportivo de futbolistas jóvenes. Revista Latinoamericana de Psicología, 39, 227-237.
  • Torregrosa, M., Viladrich, C., Ramis, Y., Azócar, F., Latinjak, A. & Cruz, J. (2011). Efectos en la percepción del clima motivacional generado por los entrenadores y compañeros sobre la diversión y el compromiso. Diferencias en función de género. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 243–255. https://doi.org/10.4321/s1578-84232015000200006
  • Vílchez, M.D.P., Parra, F., Arce, C., y De Francisco, C. (2020). Influence of Basic Psychological Needs over Burnout in the Sport Context. Sustainability, 12(16), 1- 12. https://doi.org/10.3390/su12166360
  • Zarauz, A., & Ruiz-Juan, F. (2014). Análisis de la motivación en el atletismo: un estudio con veteranos. Universitas Psychologica, 13(2), 501-516. https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy13-2.amae.