De la radio escolar al audio educativo en tiempos de audificaciónel caso de Castilla y León

  1. Sánchez-Serrano, Chelo
  2. Pérez-Maíllo, Aurora
  3. Arias García, Elisa
  4. Arcos Trancho, Susana
Journal:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Year of publication: 2023

Issue: 62

Pages: 104-121

Type: Article

DOI: 10.12795/AMBITOS.2023.I62.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

More publications in: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Sustainable development goals

Abstract

The modalities of educational use of radio and audio are shaped as tools and learning spaces for teaching innovation and the development of digital competence. Immersed in the era of audification, this article identifies the new modalities and roles of radio and educational podcast in the digital era, while proposing a definition of educational audio. For this purpose, 29 educational audio initiatives implemented in schools in Castilla y León, involving around 1,000 students, are related and analyzed using a quantitative and qualitative methodology. Among the most relevant results, it is confirmed that the concept of educational audio allows agglutinating all the modalities of school radio and digital audio. In addition, in this first study, the increase in the number of teachers who use this tool as a methodology of innovation is confirmed. The conclusions point out a clear leadership of public schools and female teachers. Furthermore, it is proved that the dissemination of the projects is done digitally. This manuscript opens up future lines of research that will allow us not only to expand the corpus of study but also to confirm whether we are facing a golden age of radio and/or educational audio.

Bibliographic References

  • Aguaded, I., & Martín-Pena, D. (2013). Educomunicación y radios universitarias. Panorama internacional y perspectivas futuras. Chasqui, (124), 63–70. https://bit.ly/3VTUU8N
  • Aguaded-Gómez, J. I. (1994). Reseña de La radio escolar. Experiencia y aplicaciones de Andrea Martínez. Comunicar, (3), 172. https://bit.ly/3VVfOEF
  • Arcos-Trancho, S. (2019). Estación JdeK. Onda Nassau. https://bit.ly/3PdyfT2
  • Carias Pérez, F., Hernando-Gómez, Á., & Marín-Gutiérrez, I. (2021). La radio educativa como herramienta de alfabetización mediática en contextos de interculturalidad. Revista de Comunicación, 20(2), 93–112. https:// doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A5
  • Celaya, I., Ramírez-Montoya, M. S., Naval, C., & Arbués, E. (2020). Usos del podcast para fines educativos. Mapeo sistemático de la literatura en WoS y Scopus (2014-2019). Revista Latina de Comunicación Social, (77), 179–201. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1454
  • Corporación de Radio y Televisión Española. (2022, 9 septiembre). Red de Radios en Castilla y León [Programa de radio]. Castilla y León Informativos RNE. https://bit.ly/3HdL39S
  • De-Lara-González, A., & Del-Campo-Cañizares, E. (2018). El podcast como medio de divulgación científica y su capacidad para conectar con la audiencia. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), 347–359. https://doi. org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.15
  • Dirección General de Innovación y Formación del Profesorado. (2021). Guía para centros educativos 2021-2024. Junta de Castilla y León. Consejería de Educación. https://bit.ly/3Hi9web
  • Espinosa de los Monteros, M. J. (2020). El imparable auge del “podcast”. El País Semanal. https://bit.ly/3k1k7f3
  • García-Marín, D. (2020). La podcastfera española como comunidad de aprendizaje no formal. Competencias y estrategias educomunicativas desarrolladas por los podcasters independientes. Fonseca. Journal of Communication, (20), 201–220. https://bit.ly/3UD0eOr
  • Iwunna, P. U., Ujah, P. N., Dimonye, S. C., & Nkwocha, G. O. (2022). Radio network as a strategic medium of education and awareness creation in Nigeria during the COVID-19 pandemic era: A historical perspective (1956-2020). International Journal of Educational Research, 10(1), 112–118. https://bit.ly/3WNkcWr
  • Junta de Castilla y León. (2020). Proyecto de Innovación Educativa ‘Sintoniza’ - Curso 2020-2021. Educacyl. Portal de Educación. https://bit.ly/3iLcxcQ
  • Junta de Castilla y León. (2021a). Proyecto CoDiCe TIC - Convocatoria curso 2021-22. Educacyl. Portal de Educación. https://bit.ly/3VFSOcU
  • Junta de Castilla y León. (2021b). Proyectos de Innovación Educativa ‘Filma’ y ‘Sintoniza’ - Curso 2021-2022. Educacyl. Portal de Educación. https://bit.ly/3W25YRz
  • Junta de Castilla y León. (2022). Plan autonómico de formación permanente del profesorado. Educacyl. Portal de Educación. https://bit.ly/3PbRzjd
  • Kaplún, M. (1992). A la educación por la comunicación. La práctica de la comunicación educativa. OREALC, Unesco.
  • Legorburu, J. M. (2001). Utilidad y eficacia de la comunicación radiofónica en el proceso educativo. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones. https://bit.ly/3Nb2ZEx
  • Mancinas-Chávez, R., Esquiaqui Buelvas, J., & Figuereo-Benítez, J. C. (2021). El uso del pódcast como herramienta para incentivar las competencias comunicativas en la infancia: el caso de «Radiolines». En R. M. Rabet Temsamani & C. Hervás Gómez (Coords.), Innovación en la docencia e investigación de las Ciencias Sociales y de la Educación (pp. 546–564). Dykinson. https://bit.ly/3Cua8df
  • Martín-Pena, D., Parejo-Cuellar, M., & Vivas-Rodríguez, C. (2018). Radio educativa para fomentar las vocaciones científicas: el proyecto ‘Ratones de Laboratorio’. index.comunicación, 8(2), 229–254. http://bit. ly/3h2iTUu
  • Martínez-Costa, M. P., Sánchez-Serrano, C., Pérez-Maíllo, A., & Lus-Gárate, E. (2021). La oferta de pódcast de la prensa regional en España: Estudio de las marcas centenarias de Castilla y León y Navarra. AdComunica, (21), 211–234. https://doi.org/10.6035//2174-0992.2021.21.11
  • Martínez Maireles, D., Naranjo-Llanos, M., & Tort-Bardolet, A. (2022). Aportaciones y dificultades valoradas por las personas participantes en un proceso de innovación educativa de infantil a secundaria obligatoria. Revista de Investigación Educacional, 40(2), 495–512. https://doi.org/10.6018/rie.465491
  • Merayo, A. (2000). Identidad, sentido y uso de la radio educativa. In G. Pastor-Ramos, M. R. Pinto Lobo, & A. L. Echeverri González (Coords.), Actas del III Congreso Internacional Cultura y Medios de Comunicación (pp. 387–404). Ediciones Universidad Pontificia de Salamanca.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (1988). Proyectos Atenea y Mercurio. Programa de Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación. Ministerio de Educación y Ciencia. Secretaría de Estado de Educación. http://bit.ly/43tjwKf
  • Moreno, A. (1973). El Bachillerato Radiofónico, una realización de la enseñanza a distancia. Revista Española de Pedagogía, 31(122), 235–244.
  • Muñoz, J. J. (1994). Radio Educativa. Librería Cervantes.
  • Núñez-Fernández, V., Aceituno-Aceituno, P., Lanza-Escobedo, D., & Sánchez-Fernández, A. (2022). La radio escolar como recurso para el desarrollo de la competencia mediática. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 179–190. https://doi.org/10.5209/esmp.77511
  • ORDEN EDU/763/2017, de 31 de agosto, por la que se regulan los proyectos de innovación educativa relacionados con la integración de las TIC, en centros educativos sostenidos con fondos públicos de la Comunidad de Castilla y León. Boletín Oficial de Castilla y León, 175, de 12 de septiembre de 2017. https://bocyl.jcyl.es/eli/ es-cl/o/2017/08/31/edu763/
  • Pérez Escoda, A., & Rodríguez Conde, M. J. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado de Educación Primaria en Castilla y León (España). Revista de Investigación Educacional, 34(2), 399–415. https://doi.org/10.6018/rie.34.2.215121
  • Pérez-Maíllo, A., Sánchez-Serrano, C., & Pedrero-Esteban, L. M. (2018). Viaje al Centro de la Radio. Diseño de una experiencia de alfabetización transmedia para promover la cultura radiofónica entre los jóvenes. Comunicación y Sociedad, (33), 171–201. https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7031
  • Perona, J. J., & Barbeito, M. L. (2007). Modalidades Educativas De La Radio En La Era Digital. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 5(1), 225–251. https://doi.org/10.7195/ri14. v5i1.378
  • RadioEdu. (2019). RadioEdu de la radio escolar a la radio educativa. Radio Educativa de Extremadura. http://bit. ly/3FUWjWy
  • Red de Radios Escolares de Segovia. (2022). Centros que forman la red. http://bit.ly/3W3ScgW
  • Red de Radios Escolares de Valladolid. (2022a). Emisoras. http://bit.ly/3HnXH6b
  • Red de Radios Escolares de Valladolid. (2022b). Inicio. http://bit.ly/3VWqsLm
  • Sanusi, B. O., Talabi, F. O., Adelabu, O. T., & Alade, M. (2021). Educational Radio Broadcasting and its Effectiveness on Adult Literacy in Lagos. SAGE Open, 11(2). https://doi.org/10.1177/21582440211016374
  • Solano, I. M., & Sánchez-Vera, M. M. (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: El podcast educativo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (36), 125–139.
  • Terol, R., Fernández, A., & Alonso, N. (2022). El uso del Educasting como recurso pedagógico. ¡Larga vida al pódcast! Telos, (119), 22–25. http://bit.ly/3ivDHnK
  • Unesco. (1983). La educación en materia de comunicación [Cuaderno]. Perspectivas, 13(2), 190–254. http://bit. ly/3hO4sUv
  • Vara, A., Amoedo, A., Moreno, E., Negredo, S., & Kaufmann, J. (2022). Digital News Report España 2022. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra. https://doi.org/10.15581/019.2022
  • Yin, R. K. (2014). Case Study Research. Design and Methods. Sage.
  • Zumeta, G. (2019). Nace la red de Radios Escolares de Valladolid. Gorka Zumeta. http://bit.ly/3RdyYEs