Reflexiones del profesorado de secundaria sobre la utilidad y viabilidad de las técnicas participativas en el sistema educativo formal

  1. Carlos Javier Rodríguez-Jiménez 1
  2. José María Corrales-Vázquez 1
  3. María Cruz Sánchez-Gómez 2
  4. Ángel Losada-Vázquez 3
  5. Juan Luis Cabanillas-García
  6. María Losada-Moncada 1
  1. 1 Universidad de Extremadura, España
  2. 2 Universidad de Salamanca, España
  3. 3 Universidad Pontifícia de Salamanca, España
Revista:
New Trends in Qualitative Research

ISSN: 2184-7770

Ano de publicación: 2022

Número: 12

Tipo: Artigo

DOI: 10.36367/NTQR.12.2022.E636 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: New Trends in Qualitative Research

Resumo

In today's society, big changes happen in a fleeting way. Technological progress implies that teachers must constantly adapt and reinvent themselves and that their training process is developed throughout their lives. It is no longer enough to have a degree or qualification to achieve success or happiness. To professional performance we must add some key skills, such as communication skills, relationship skills, attitude, etc. together with the flexibility to accept the challenges that arise on a daily basis. Twelve activities were developed, based on Kolb's experiential learning cycle and Dewey's Experiential Learning Theory with the students of a Secondary Education Center with the aim of observing and verifying the degree of usefulness and feasibility of the project. The research was based on the qualitative paradigm through the content analysis of the semi-structured interviews that were carried out with four teachers from the Center, who participated in the experience. A table of categories was designed with a mixed process: deductive and inductive. Among the main conclusions obtained, it is highlighted that the activities carried out have encouraged the participation of the students, they have learned the contents treated, their curiosity and their capacity for organization and their autonomy. On the other hand, a very positive assessment has been obtained from the teaching staff and they emphasize that for the experience to be viable in other Educational Centers, a good organization of all the agents involved and the educational community itself is necessary, at the same time that teacher involvement is necessary. The use of a qualitative methodology in this research has made it possible to deepen the opinion of the agents involved, to improve and disseminate the experience.

Referencias bibliográficas

  • Baquero, A. (2018). Propuesta didáctica para la enseñanza de la astronomía general en la escuela (trabajo final de grado). Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/69771/DOC%20FINAL_ALVARO.pdf?sequence=1
  • Bardín, L. (1996). El análisis de contenidos. Akal.
  • Cabanillas-García, J. L. (2021). Evolución de la actitud, las emociones y el aprendizaje, en el Máster Universitario de Investigación en Formación del Profesorado y TIC en modalidad a distancia (tesis doctoral). Universidad de Extremadura. https://www.researchgate.net/publication/353720016_Evolucion_de_la_actitud_las_emociones_y_el_aprendizaje_en_el_Master_Universitario_de_Investigacion_en_Formacion_del_Profesorado_y_TIC_en_modalidad_a_distancia
  • Cabanillas-García, J. L., Luengo, R. y Carvalho, J. L. (2019). Análisis de los objetos de aprendizaje y de la percepción docente del campus virtual de la Universidad de Extremadura. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 6(2), 41-61. http://uajournals.com/ojs/index.php/ijisebc/article/download/593/377
  • Cabanillas-García, J. L., Luengo, R. y Carvalho, J. L. (2021). Desarrollo del aprendizaje y contenidos nucleares en un Máster de investigación online. En S. Oliveira, F. Freitas, P. Castro, M. González y A. P. Costa (Eds.), Investigación Cualitativa en Educación. Avances y Desafíos (Vol. 7) (pp. 31-42). https://doi.org/10.36367/ntqr.7.2021.31-42
  • Cabanillas-García, J. L., Veríssimo, S. M. y Luengo, R. L. (2020b). Contraste en la percepción sobre el uso de una plataforma virtual para la mejora de la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. RISTI-Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (38), 33-47. http://dx.doi.org/10.17013/risti.38.33-47
  • Cabanillas-García, J. L., Veríssimo, S. y Luengo, R. (2020a). Diferencias entre alumnado y profesorado en la valoración del uso de una plataforma virtual para la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. En S. Oliveira, F. Freitas, P. Castro, M. González y A. P. Costa (Eds.), Investigación Cualitativa en Educación. Avances y Desafíos (pp. 378-389). https://doi.org/10.36367/ntqr.2.2020.378-389
  • Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71. https://www.redalyc.org/pdf/299/29900107.pdf
  • Dewey, J. (1960). Experiencia y educación. Editorial Losada.
  • Domènech-Casal, J. y Ruiz-España, N. (2017). Mission to stars: un proyecto de investigación alrededor de la astronomía, las misiones espaciales y la investigación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 14(1), 98–114. http://hdl.handle.net/10498/18849
  • García-Peñalvo, F. J., Moreno López, L., & Sánchez-Gómez, M. (2018). Empirical evaluation of educational interactive systems. Quality & Quantity, 52(6), 2427-2434. https://doi.org/10.1007/s11135-018-0808-4
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning. Englewood cliffs.
  • Muñoz, E. S. (2017). Estrategia metodológica que contribuya a la enseñanza de la astronomía (trabajo final de grado). Facultad de Ciencias. Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/60873/91443593.2017.pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Parra-Meroño, M. C. y Peña-Acuña, B. (2012). El aprendizaje cooperativo mediante actividades participativas. Anales de la Universidad Metropolitana 12(2), 15-37. http://repositorio.ucam.edu/bitstream/handle/10952/3030/Parra%20y%20Pe%C3%B1a%20%282012%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Pérez-Serrano, G. (1984): El análisis de contenido de la prensa. UNED.
  • Sánchez-Gómez, M. C., Martín-Sevillano, R., Martín-Cilleros, M. V., Marcos, J. J., & García-Peñalvo, F. J. (2021). Nurturing Grandchildren With Down Syndrome: A Qualitative Study on Grandparents’ Needs Using Digital Tools. Frontiers in psychology, 3789. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.661205
  • Sánchez-Gómez, M. C., Martín-García, A. V., & Mena, J. (2020). Blended learning in tertiary education: teachers’ beliefs according to the technology acceptance model. International Journal of Learning Technology, 15(4), 341–359. https://doi.org/10.1504/IJLT.2020.113883
  • Strauss, A. L., & Corbin, J. (1990): Basics of Qualitative Research. SAGE.
  • Verdugo-Castro, S., Sánchez-Gómez, M. C., García-Holgado, A., & Costa, A. P. (2019). Mixed methods and visual representation of data with CAQDAS: empirical study. In M. Á. Conde-González, F. J. Rodríguez Sedano, C. Fernández Llamas, & F. J. García-Peñalvo (Eds.), Proceedings of the 7th International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM 2019) (León, Spain, October 16-18, 2019) (pp. 511–517). ACM. https://doi.org/10.1145/3362789.3362847