Perfiles y preferencia de ocio del alumnado de la Universidad de Salamanca

  1. Oscar Lorenzo-Sánchez 1
  2. María Cruz Sánchez-Gómez 1
  3. María Victoria Martín-Cilleros 1
  4. Rocío Martín-Sevillano 1
  5. Juan Luis Cabanillas-García
  6. Sonia Verdugo-Castro 1
  1. 1 Universidad de Salamanca, España
Revue:
New Trends in Qualitative Research

ISSN: 2184-7770

Année de publication: 2022

Número: 12

Type: Article

DOI: 10.36367/NTQR.12.2022.E659 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: New Trends in Qualitative Research

Objectifs de Développement Durable

Résumé

The research to be presented has been carried out in the context of a Teaching Innovation and Improvement Project for the academic year 2021/2022, called "Healthy leisure for students of the university population". The study is framed in the University of Salamanca and is aimed at the integration and development of the Sustainable Development Goals, responding to the research question: What profiles of leisure and free time does and demand the youth population of the University of Salamanca? A content analysis design has been used, with the creation of a category table in a mixed way, inductively and deductively, and an open response questionnaire. The results indicate that the main facilities of the Universiade de Salamanca that the students use for their leisure and free time are the sports center and the gymnasium, and the auditorium the least. Among the leisure and free time activities most practiced by students, team sports stand out, with paddle tennis being the most reported. As improvements to the offer of leisure and free time activities of the University of Salamanca, it was observed that trips and excursions should be increased, together with socialactivities of coexistence, due to the large reduction in the capacity to carry out group activities and with same. The use of a qualitative methodology has made it possible to delve into the analysis of preferences in leisure and free time of the studentsof the University of Salamanca in an efficient way.

Références bibliographiques

  • Albertos, A., Osorio, A., & Beltramo, C. (2020). Adolescentes y ocio: desarrollo positivo y transición hacia la vida adulta. Educación y Educadores, 23(2), 201-220. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.3
  • Arbeláez, M. y Onrubia, J. (2014). Análisis bibliométrico y de contenido. Dos metodologías complementarias para el análisis de la revista colombiana Educación y Cultura. Revista de Investigaciones UCM, 14(23), 14-31. http://www.revistas.ucm.edu.co/ojs/index.php/revista/article/viewFile/5/17
  • Bardín, L. (1996). El análisis de contenidos. Akal.
  • Cabanillas, J. L. (2021). Evolución de la actitud, las emociones y el aprendizaje, en el Máster Universitario de Investigación en Formación del Profesorado y TIC en modalidad a distancia (tesis doctoral). Universidad de Extremadura. https://www.researchgate.net/publication/353720016_Evolucion_de_la_actitud_las_emociones_y_el_aprendizaje_en_el_Master_Universitario_de_Investigacion_en_Formacion_del_Profesorado_y_TIC_en_modalidad_a_distancia
  • Cabanillas-García, J. L., Luengo, R. y Carvalho, J. L. (2019). Análisis de los objetos de aprendizaje y de la percepción docente del campus virtual de la Universidad de Extremadura. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 6(2), 41-61. http://uajournals.com/ojs/index.php/ijisebc/article/download/593/377
  • Cabanillas-García, J. L., Luengo, R. y Carvalho, J. L. (2021). Desarrollo del aprendizaje y contenidos nucleares en un Máster de investigación online. En S. Oliveira, F. Freitas, P. Castro, M. González y A. P. Costa (Eds.), Investigación Cualitativa en Educación. Avances y Desafíos (Vol. 7) (pp. 31-42). https://doi.org/10.36367/ntqr.7.2021.31-42
  • Cabanillas-García, J. L., Veríssimo, S. M. y Luengo, R. L. (2020b). Contraste en la percepción sobre el uso de una plataforma virtual para la mejora de la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. RISTI-Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (38), 33-47. http://dx.doi.org/10.17013/risti.38.33-47
  • Cabanillas-García, J. L., Veríssimo, S. y Luengo, R. (2020a). Diferencias entre alumnado y profesorado en la valoración del uso de una plataforma virtual para la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. En S. Oliveira, F. Freitas, P. Castro, M. González y A. P. Costa (Eds.), Investigación Cualitativa en Educación. Avances y Desafíos (pp. 378-389). https://doi.org/10.36367/ntqr.2.2020.378-389
  • Cruz, A. M. R., y Vanegas, K. V. G. (2019). Una mirada a los conceptos de ocio, tiempo libre y recreación de los estudiantes, docentes y administrativos de la facultad de ciencias exactas y naturales de la Universidad Surcolombiana. Paideia Surcolombiana, (24), 40-51. https://doi.org/10.25054/01240307.1663
  • Faci, D. G. (2016). La construcción del ocio por parte de la adolescencia y juventud rural española, en los promeroa años del tercer milenio. Acciones e investigaciones sociales, (36), 61-90. https://doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.2016361488
  • Real Academia Española (2021). Cultura. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/cultura?m=form
  • Rodríguez Suárez, J., y Agulló Tomás, E. (1999). Estilos de vida, cultura, ocio y tiempo libre de los estudiantes universitarios. Psicothema, 11(2). http://hdl.handle.net/10651/27674
  • Sánchez-Casado, L., Paredes-Carbonell, J. J., López-Sánchez, P. y Morgan, A. (2017). Mapa de activos para la salud y la convivencia: propuestas de acción desde la intersectorialidad. Index de Enfermería, 26(3), 180-184. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962017000200013
  • Sánchez-Gómez, M. C., Martín-Cilleros, M. V., Costa, A. P., y García-Peñalvo, F. J. (2018). Posicionamiento de la investigación en Ciencias Sociales. Revista lbérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (28), 102-113. https://doi.org/10.17013/risti.28.102-113
  • Sánchez-Gómez, M. C., Martín-Sevillano, R., Martín-Cilleros, M. V., Marcos, J. J., & García-Peñalvo, F. J. (2021). Nurturing Grandchildren With Down Syndrome: A Qualitative Study on Grandparents’ Needs Using Digital Tools. Frontiers in psychology, 3789. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.661205
  • Sandoval, N. (2017). Diagnóstico acerca del uso del ocio y el tiempo libre entre los estudiantes de la Universidad Nacional Experimental del Táchira. DOI: 10. SE7179/PSRI_2017.30.12
  • Tovar Torres, H. G., Franco Betancur, S. A., Aguirre Cardona, L. A. y Cardona Ortíz, G. A. (2021). El papel del ocio y de la recreación frente a la COVID-19 Foro interinstitucional Coordinadores. Editorial Kinesis Ltda