Comparación del estado de ánimo en estudiantes de Educación Físicaefecto de dos modelos de enseñanza

  1. Pérez-Muñoz, Salvador 1
  2. Rodríguez-Cayetano, Alberto 1
  3. Jiménez Vivas, Amparo 1
  4. De Mena Ramos, José Manuel 1
  5. Alonso García, Gema 1
  6. Sánchez-Muñoz, Antonio 1
  1. 1 Facultad de Educación, Universidad Pontificia de Salamanca
Aldizkaria:
Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

ISSN: 2340-8812 2254-4070

Argitalpen urtea: 2022

Alea: 0

Zenbakia: 11

Orrialdeak: 486-507

Mota: Artikulua

DOI: 10.6018/SPORTK.486481 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Beste argitalpen batzuk: Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

Laburpena

The main objective of this study was to analyze the acute effect of two teaching models on mood in university students. The sample used is made up of 112 students of the Degree in Physical Activity and Sport Sciences. The Profile of Mood States Questionnaire (Profile of Mood States) by McNair, Lorr and Droppleman (1971) was used in its adaptation to Spanish. Two sessions were conducted, a traditional one based on direct instruction (DI) and an alternative (AL) one based on search and discovery. The traditional model increased all negative factors with significant differences (p£0,05), while the alternative model improved positive mood. By gender, the effect of the teaching model on mood is different, and it does so with significant differences (p£0,05). The alternative model would be the most suitable for improving the positive of student’s mood.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alison, S., & Thorpe, R. (1997). A comparison of the effectiveness of two approaches to teaching games within physical education. A skills approach versus a games for understanding approach. The British Journal of Physical Education, 28(3), 9-13.
  • Andrade, E., España, S., & Rodríguez, D. (2016). Pre-competitive mood states in adolescents in team sports and satisfaction with performance. Journal of Sport Psychology, 25(2), 229-236.
  • Antón-Candanedo, A., & Fernández-Río, J. (2017). Hibridando modelos pedagógicos para la mejora de la comprensión táctica de estudiantes: una investigación a través del Duni. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 19(2-3), 257-276. https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2017.257-276
  • Araujo, R., Hastie, P. A., & Pereira, C. H. (2017). The evolution of student-coach’s pedagogical content knowledge in a combined use of sport education and the step-game-approach model. Physical Education and Sport Pedagogy, 22, 518–535. https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1294668
  • Arruza, J. A., Arribas, S., Gil, L., Irazusta, S., Romero, S., & Cecchini, J. A. (2008). Repercusiones de la duración de la actividad físico-deportiva sobre el bienestar psicológico. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 8(30), 171-183.
  • Atkinson, O., & Harvey, S. (2017). One youth soccer coach’s maiden implementation of the tactical games model. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 19(2-3), 135-157. https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2017.135-157
  • Balaguer, I., Fuentes, I., Meliá, J. L., García-Merita, M. L., & Pérez Recio, G. (1993). El Perfil de los Estados de Ánimo (POMS): Baremo para estudiantes valencianos y su aplicación en el contexto deportivo. Revista de Psicología del Deporte, 4, 39-52.
  • Baptista, L., Machado, A., & Martins, R. (2017). Exercise but not metformin improves health-related quality of life and mood states in older adults with type 2 diabetes. European Journal of Sports Sciences, 17(6). 794-804. https://doi.org/10.1080/17461391.2017.1310933
  • Bayer, C. (1992). La enseñanza de los juegos deportivos colectivos. Hispano Europea.
  • Bonet, J., Parrado, E., & Capdevila, L. (2017). Acute effects of exercise on mood and Hrv. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de La Actividad Física y Del Deporte, 17(65), 85–100. https://doi.org/10.15366/rimcafd2017.65.006
  • Borges, P. J., Ruiz, E., & Argudo-Iturriaga, F. M. (2019). Comparación de dos metodologías de enseñanza-aprendizaje en waterpolo. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 35, 329-334. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.66423
  • Bunker, B., & Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education, 18(1), 5-8.
  • Casey, A. (2016). Models-based practice, en C. D. Ennis (ed.). Handbook of Physical Education Pedagogy (pp. 136-161). London: Routledge.
  • Casey, A., & MacPhail, A. (2018). Adopting a models-based approach to teaching Physical Education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23, 294–310. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1429588
  • Casey, A., MacPhail, A., Larsson, H., & Quennerstedt, M. (2020). Between hope and happening: Problematizing the M and the P in models-based practice. Physical Education and Sport Pedagogy, 26, 111–122. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1789576
  • Cervelló, E., Peruyero, F., Montero, C., González-Cutre, D., Beltrán-Carrillo, V. J., & Moreno-Murcia, J. A. (2014). Ejercicio, bienestar psicológico, calidad de sueño y motivación situacional en estudiantes de Educación Física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(3), 31-38. https://doi.org/10.4321/s1578-84232014000300004
  • Chacón, F., Corral, J. A., & Castañeda, C. (2017). Relación entre actividad física, estado de ánimo y género en personas adultas. European Journal of Health Research, 3(3), 163-171. https://doi.org/10.30552/ejhr.v3i3.73
  • Cocca, A., Carbajal, J. E., Hernández, G., & Cocca, M. (2020). Does a multiple-sport intervention based on the TGfU pedagogical model for Physical Education increase physical fitness in primary school children? International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 5532. https://doi.org/10.3390/ijerph17155532
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2a ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Contreras, O., De la Torre E., & Velázquez, R. (2001). Iniciación Deportiva. Síntesis.
  • Díaz, J., Muñoz, D., Cordero, J., Robles, M., Courel-Ibáñez, J., & Sánchez-Alcaraz, B. (2019). Estado de ánimo y calidad de vida en mujeres adultas practicantes de pádel. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 7(3), 34-43. https://doi.org/10.24310/riccafd.2018.v7i3.5538
  • Díaz, M. P. (2004). La actividad física deportiva: más allá de lo saludable. Revista de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional de Colombia, 52(3), 212-221.
  • Ekkekakis, P., & Acevedo, E. O. (2006). Afective responses to acute exercise: toward a psychobiological dose-response model. Psychobiology of Physical Activity, 91–109.
  • Fernández-Río, J., Alcalá, D. H., & Pérez-Pueyo, A. (2018). Revisando los modelos pedagógicos en Educación Física. Ideas clave para incorporarlos en el aula. Revista Española de Educación Física Deportes, 423, 57–80. https://doi.org/10.55166/reefd.vi423.695
  • García-Castejón, G., Camerino, O., Castañer, M., Manzano-Sánchez, D., Jiménez-Parra, J. F., & Valero-Valenzuela, A. (2021). Implementation of a hybrid educational program between the model of personal and social responsibility (TPSR) and the teaching games for understanding (TGfU) in Physical Education and its effects on health: An approach based on mixed methods. Children, 8, 573. https://doi.org/10.3390/children8070573
  • Goikoetxea, A. O., Martínez-Santos, R., Usabiaga, O., Etxebeste, J., & Urdangarin, C. (2014). Efectos de los juegos de cooperación-oposición en el ánimo de los universitarios. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, (25), 58–62. https://doi.org/10.47197/retos.v0i25.34478
  • González, S., Ibáñez, S. J., Feu, S., & Galatti, L. R. (2017). Programas de intervención para la enseñanza deportiva en el contexto escolar, PETB y PEAB: Estudio preliminar. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31(2), 107-113. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.43545
  • González-Espinosa, S., Ibáñez, S. J., & Feu, S. (2017). Design of two basketball teaching programs in two different teaching methods. E-Balonmano.Com: Journal of Sports Science, 13(2), 131–152.
  • Hastie, P. A., & Wallhead, T. (2016). Models-based practice in Physical Education: The case for sport education. Journal of Teaching in Physical Education, 35, 390–399. https://doi.org/10.1123/jtpe.2016-0092
  • Hernando-Garijo, A., Hortigüela-Alcalá, D., Sánchez-Miguel, P. A., & González-Víllora, S. (2021). Fundamental pedagogical aspects for the implementation of models-based practice in Physical Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 7152. https://doi.org/10.3390/ijerph18137152
  • Insook, H. (2020). Immersive virtual field trips and elementary students’ perceptions. British Journal of Educational Technology: e12946. https://doi.org/10.1111/bjet.12946
  • Joyce, B., & Weil, M. (1980). Models of teaching. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Kirk, D. (2005). Model-Based Teaching and assessment in Physical Education: The tactical games model. En K, Green, & K, Hardman (2005, Eds.) Physical Education: Essential Issues. London: Sage.
  • Lane, A., & Terry, P. (2000). Development of normative data for the profile of mood status for the use with athletic simples. Journal of Applied Sport Psychology, 12, 69-85.
  • León, J. A., Calvo, A., & Ramos, A. M. (2010). Actividad física y perfil anímico en un sector de la población sevillana. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(46), 271-286.
  • LeUnes, A., & Burger, J. (2000). Profile of mood states research in sport and exercise psychology: Past, present and future. Journal of Applied Sport Psychology, 12, 5-15. https://doi.org/10.1080/10413200008404210
  • Light, R. L., Harvey, S., & Mouchet, A. (2014). Improving “at-action” decision-making in team sports through a holistic coaching approach. Sport, Education and Society, 19(3), p. 258-275. https://doi.org/10.1080/13573322.2012.665803
  • Mack, M. G., Huddleston, S., Dutler, K. E., & Bian, W. (2000). Mood state changes of students enrolled in physical activity clases. Perceptual and Motor Skills, 90, 911-914. https://doi.org/10.2466/pms.2000.90.3.911
  • Menéndez, J. I., & Fernández-Rio, J. (2019). Estudio longitudinal de un kickboxer de élite durante su preparación para los campeonatos de Europa. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 35, 20-24. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.62318
  • Metzler, M. W. (2005). Instructional models in Physical Education. Arizona: Holcomb Hathaway, Publishers.
  • Metzler, M. W. (2017). Instructional models for physical education (3ª Ed.). Arizona: Holcomb Hathaway, Inc.
  • Navarro, D., Collado, J. A., & Pellicer, I. (2020). Modelos pedagógicos en Educación Física. Independent Publishers Group.
  • Palacios, M. P., González, O., Arruza, J., Arribas, S., & Irazusta, S. (2015). Factorial invariance evaluation between the paper/pencil and online versions of profile of mood state (Poms) in a sample of athletes. Revista Mexicana de Psicología, 32(1), 48-56.
  • Pellicer, I., López, L., Mateu, M., Mestres, L., Meritxell, M. H., & Ruiz, J. V. (2015). NeuroEF. La revolución de la Educación Física desde la Neurociencia. INDE.
  • Peluso, M. A., & Andrade, L. H. (2005). Physical activity and mental health: the association between exercise and mood. Clinics, 60(1), 61–70. https://doi.org/10.1590/s1807-59322005000100012
  • Pérez, S., Chamorro, P., Rodríguez, A., Sánchez, A., & De Mena, J. Mª. (2020). Efecto del modelo de enseñanza sobre la técnica individual de jugadores de fútbol sub-10. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 9(1), 75-84. https://doi.org/10.6018/sportk.412541
  • Pita, S., & Pértega, S. (2002). Investigación: Investigación cuantitativa y cualitativa. Cad Aten Primaria, 9, 76-78.
  • Portela-Pino, I., Gutiérrez-Sánchez, Á., Alonso-Fernández, D., & Abadía-García, O. (2017). Comparative study on pre-competition mood in Canadian and Spanish university students. Journal of Human Sport and Exercise, 12(4), 1328-1336. https://doi.org/10.14198/jhse.2017.124.18
  • Prieto, G., & Delgado, A. R. (2010). Fiabilidad y validez. Papeles del Psicólogo, 31(1), 67-74.
  • Rankin, J., Pill, S., & Magias, T. (2018). Informing the coaching pedagogy of game modification in a game sense approach with affordance theory. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 20(1), 68-99. https://doi.org/10.24197/aefd.1.2018.68-89
  • Reche-García, C., Ortín, F. J., & Martínez-Rodríguez, A. (2018). Aspectos relacionados con la dependencia al ejercicio físico en estudiantes universitarios. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 7(2), 39–44. https://doi.org/10.6018/sportk.342901
  • Rehor, P. R., Dunnagan, T., Stewart, C., & Cooley, D. (2001). Alteration of mood state after a single bout of noncopetitive and competitive exercise programs. Perceptual and Motor Skills, 93, 249-256. https://doi.org/10.2466/pms.2001.93.1.249
  • Reigal, R. E., Márquez, M. V., Videra, A., Martín, I., & Ruiz, R. J. (2013). Efecto agudo de la actividad físico-deportivo y la expresión corporal sobre el estado de ánimo. Apunts: Educació Física i Esports, (113), 30–36. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/3).113.02
  • Reigal, R., & Videra, A. (2013). Efectos de una sesión de actividad física sobre el estado de ánimo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13(52), 783-798.
  • Renshaw, I., & Moy, B. (2018). La enseñanza y el entrenamiento deportivo desde un enfoque «Constraint-Led». ¿Puede el retorno al futuro afrontar la idea de que «para jugar, lo primero son los fundamentos»? Ágora para la Educación Física y el Deporte, 20(1), 26. https://doi.org/10.24197/aefd.1.2018.1-26
  • Rocheleau, C. A., Webster, G. D., Bryan, A., & Frazier, J. (2004). Moderators of the relationship between exercise and mood changes: gender, exertion level, and workout duration. Psychology & Health, 19(4), 491-506. https://doi.org/10.1080/08870440310001613509
  • Romero-Martín, M. R., Gelpi, P., Mateu, M., & Lavega, P. (2017). Influence of motor practices on university students’ emotional state. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 17(67), 449-466. https://doi.org/10.15366/rimcafd2017.67.004
  • Rosa, A., García-Cantó, E., & Pérez, J. J (2019). Métodos de enseñanza en educación física: desde los estilos de enseñanza hasta los modelos pedagógicos. Trances, 11(1):1-30.
  • Rosa, D. A., de Mello, M. T., Negrão, A. B., & de Souza-Formigoni, M. L. (2004). Mood changes after maximal exercise testing in subjects with symptoms of exercise dependence. Perceptual and Motor Skills, 99(1), 341-53. https://doi.org/10.2466/pms.99.1.341-353
  • Rubio-Castillo, A. D., & Gómez-Mármol, A. (2016). Efectos del modelo ludotécnico en el aprendizaje técnico, competencia y motivación en la enseñanza del baloncesto en Educación Física. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 5(2), 41–46. https://doi.org/10.6018/264631
  • Serra, J., & García, J. (2017). La problemática táctica, clave en el diseño representativo de tareas desde el enfoque de la pedagogía no lineal aplicada al deporte. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32(2), 278-280. https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.51870
  • Subhash, S., & Cudney, E. (2018). Gamified learning in higher education: A systematic review of the literature. Computers in Human Behavior, 87, 192–206. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.05.028
  • Taylor‐Piliae, R. E., Haskell, W. L., Waters, C. M., & Froelicher, E. S. (2006). Change in perceived psychosocial status following a 12‐week Tai Chi exercise programme. Journal of Advanced Nursing, 54(3), 313–329. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.03809.x
  • Villarreal M. A., Moncada, J., Gallegos, J. J., & Ruiz, F. (2016). El efecto de un programa de ejercicios basado en Pilates sobre el estado de ánimo en adultos mayores mexicanos. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 30, 106–109. https://doi.org/10.47197/retos.v0i30.49543
  • Yagüe, J. M., & Gutiérrez-García, C. (2018). Aprendizaje del fútbol en la educación física escolar a partir de un modelo comprensivo. Revista Española de Educación Física y Deportes, 423, 41-5. https://doi.org/10.55166/reefd.vi423.694