Educación y envejecimientouna relación dinámica y en constante transformación

  1. Carmen Serdio Sánchez
Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación
  1. González Sanmamed, Mercedes
  2. Anderson, Terry

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2015

Volume: 18

Issue: 2

Pages: 237-255

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.14603 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

Education in aging has attracted much interest over recent decades. In recent years many educational initiatives have proliferated for older people. In parallel, a new field of study and pedagogical thought has been consolidated, which understands the relation between aging and education as a favourable setting for promoting an active aging and the search for innovative proposals in order to meet the formative concerns of new generations of elderly people. In this paper, firstly, we review the evolution experienced by the educational practices with older people and secondly, we determine the influence of some factors in improving the educational intervention in this age group. We begin by summarizing the main lines of development in educational praxis in relation to their motives, objectives, learning content and assessment methodology. And then, after a review of the educational literature in this field, we are going to discuss two factors that have contributed to strengthening education in old age and to defining what can be considered as good practice: the contribution of psychology to educational practice with older people and the role of university space as a learning setting in old age.

Bibliographic References

  • Alfageme, A., Cabedo, S., Escudero, P., Los programas universitarios para mayores en el espacio europeo de aprendizaje permanente (2006) VIII Encuentro Nacional de Programas Universitarios para Mayores: Una apuesta por el aprendizaje a lo largo de la vida, pp. 87-94. , M. A. Holgado, y M. T. Ramos (Dirs.) Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales
  • Altamirano, R., Cano, P., Jiménez, M., Sánchez, M., Los grupos de autoaprendizaje a través de la investigación y de las nuevas tecnologías. El proyecto SoLiLL en Granada (2002) Los modelos marco de programas universitarios para mayores, pp. 361-368. , C. Bru Ronda (Ed.) Alicante: Consellería de Bienestar Social/Universidad Permanente
  • Arranz, P., Arranz, A., Jiménez, A., Marañón, P., La evaluación y el reconocimiento de la calidad de los programas universitarios para mayores (2011) Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, pp. 179-206
  • Arnay, J., Marrero, J., Fernández, I., Las universidades para mayores: ¿qué enseñanza, qué aprendizaje? (2011) Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, pp. 89-106
  • Bermejo, L., (2005) Gerontología Educativa. Cómo diseñar proyectos educativos para personas mayores, , Madrid: Editorial Médica Panamericana
  • Bermejo, L., (2010) Envejecimiento activo y actividades socioeducativas con personas mayores, , Madrid: Editorial Médica Panamericana
  • Bermejo, L., Pedagogía gerontológica y buenas prácticas socioeducativas con personas mayores (2010) Envejecimiento activo y actividades socioeducativas con personas mayores, pp. 11-34. , L. Bermejo Madrid: Editorial Médica Panamericana
  • Blázquez, F., Los mayores, nuevos alumnos de la Universidad (2002) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 45, pp. 89-105
  • Blázquez, F., Holgado, A., Innovación educativa en los programas universitarios para mayores (2011) Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, pp. 129-150
  • Cabello, M.J., (2002) Educación permanente y educación social, , Málaga: Aljibe
  • Causapié, P., Balbontín, A., Porras, M., Mateo, A., (2011) Envejecimiento Activo. Libro Blanco, , Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad/IMSERSO
  • Expósito, R., Evolución metodológica en la enseñanza con mayores (2006) VIII Encuentro Nacional de Programas Universitarios para Mayores: Una apuesta por el aprendizaje a lo largo de la vida, pp. 95-102. , M. A. Holgado, y Ramos, M. T. (Dirs.), Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales
  • García Mínguez, J., Abriendo nuevos caminos educativos (2009) Hacia la educación en personas mayores. Rhela, 12, pp. 129-151
  • Glass, J.C., Factores que afectan al aprendizaje de las personas mayores (2003) Educación y aprendizaje en las personas mayores, pp. 145-158. , J. Sáez (Coord.) Madrid: Dykinson
  • López-Jurado, M., Argente del Castillo, C., Programas Universitarios para Mayores: Las enseñanzas (contenidos, metodología y evaluación) (2002) Los modelos marco de programas universitarios para mayores, pp. 59-73. , C. Bru Ronda (Ed.) Alicante: Consellería de Bienestar Social/Universidad Permanente
  • Lorente, X., Nuevas tecnologías, aprendizaje colaborativo y creatividad en las personas mayores (2011) Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, pp. 151-163
  • Lorenzo, J.A., (2003) El marco educativo de la formación universitaria de las personas mayores: La necesidad de una política educativa, , VII Encuentro Nacional de Programas Universitarios para Mayores: Políticas sociales, educativas y financiación de la formación universitaria de personas mayores y su proyección social. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales
  • Lorenzo, J.A., Rodríguez, A., Gutiérrez, M.C., Educación y calidad de vida: Los programas universitarios para mayores en España (2011) Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, pp. 29-50
  • Macías, L., Orte, C., March, M., Programas universitarios para mayores y relaciones intergeneracionales (2011) La experiencia de un programa. Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, pp. 227-250
  • Manheimer, R.J., Promesas y políticas de la educación de personas mayores (2002) Pedagogía social y programas intergeneracionales: Educación de personas mayores, pp. 41-62. , J. Sáez (Coord.) Málaga: Aljibe
  • Marrero, J., Arnay, J., Fernández, I., (2009) Informe de investigación los procesos de enseñanza-aprendizaje en los programas universitarios para personas mayores: Estudio de casos y propuestas de mejora, , Proyecto financiado por la Dirección General de Política Universitaria, Ministerio de Educación (EA 2009-0160)
  • Martín García, A.V., Más allá de Piaget: Cognición adulta y educación (1999) Teoría de la Educación, 11, pp. 127-157
  • Martín García, A.V., Estilos de aprendizaje en la vejez (2003) Un estudio a la luz de la teoría del aprendizaje experiencial. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 38 (5), pp. 258-265
  • Martín García, A.V., Requejo Osorio, A., Fundamentos y propuestas de la educación no formal con personas mayores (2005) Revista de Educación, 338, pp. 45-66
  • Palazón, F., Educación de adultos y tercera edad (1995) Pedagogía Social, 12, pp. 83-103
  • Palmero, C., Jiménez, A., Programas universitarios para personas mayores en España (2011) Presentación. Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, pp. 5-6
  • Pérez Serrano, G., Buenas prácticas en las universidades para adultos mayores (2011) Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, pp. 207-225
  • Petrus, A., Tercera edad y educación social (2004) De profesión educador(a) social, pp. 109-130. , M. M. Romans, J. Trilla, y A. Petrus (coords.) Barcelona: Paidós
  • Pinazo, S., Educación de las personas mayores: Las iniciativas socioculturales (2010) Envejecimiento activo y actividades socioeducativas con personas mayores, pp. 43-50. , L. Bermejo (coord.) Madrid: Editorial Médica Panamericana
  • Ramos, F., Salud y calidad de vida en las personas mayores (2003) Tabanque, 16, pp. 83-104
  • Requejo, A., (2003) Educación permanente y educación de adultos, , Barcelona: Ariel
  • Sáez, J., Gerontagogía: Intervención socioeducativa con personas mayores (2005) Gerontología. Actualización, innovación y propuestas, pp. 289-336. , S. Pinazo, y M. Sánchez (Dirs.) Madrid: Pearson Educación
  • Sáez, J., Sánchez, M., La educación de personas mayores en la sociedad de la información y el conocimiento (2006) El aprendizaje a lo largo de toda la vida. Los programas universitarios de mayores, pp. 73-134. , C. Orte (Coord.) Madrid: Dykinson
  • Sánchez Martínez, M., La educación de las personas mayores en el marco del envejecimiento activo (2004) Principios y líneas de actuación. Informes Portal Mayores, 26, pp. 1-19. , http://www.imsersomayores.csic.es/documentos/documentos/sanchez-educacion-01.pdf
  • Sánchez, M., (2007) Evaluación de los programas intergeneracionales, , Madrid: IMSERSO
  • Tejedor, M., Rodríguez, H., Ciudadanía y aprendizaje dialógico en los programas universitarios para mayores: Reflexiones y experiencias desde la pedagogía crítica (2008) Educar, 42, pp. 97-115
  • Vila Rubio, N., Aprender a investigar: Propuestas para introducir a los estudiantes en los programas universitarios para mayores en las competencias de la investigación (2011) Revista de Ciencias de la Educación, 225-226, pp. 107-127
  • Villar, F., ¿Tiene sentido la formación en la vejez? Las nuevas tecnologías como ejemplo paradigmático (2001) Comunicación y Pedagogía, 173, pp. 57-62
  • Villar, F., Educación y personas mayores: Algunas claves para la definición de una psicología de la educación en la vejez (2004) Revista Brasileira de Ciências do Envelhecimento Humano, 1, pp. 61-76
  • Villar, F., Educación en la vejez: Hacia la definición de un nuevo ámbito para la psicología de la educación (2005) Infancia y Aprendizaje, 28 (1), pp. 63-79
  • Villar, F., Solé, C., Intervención psicoeducativa con personas mayores (2006) Psicología de la vejez, pp. 423-450. , C. Triadó, y F. Villar (Coords.) Madrid: Alianza
  • Villar, F., Celdrán, M., Envejecimiento y aprendizaje: Implicaciones para la educación y la generatividad en la vejez (2010) Envejecimiento, conocimiento y experiencia, pp. 41-64. , J. Giró Miranda (coord.) La Rioja: Universidad de La Rioja