The Oblivion of Democratic Historical Memories in Spanish Education: The Vision of Students from Castilla y León

  1. Enrique Javier Díez-Gutiérrez
  2. José Sarrión-Andaluz
  3. Katherine Gajardo Espinoza
Revista:
International Journal of History Education and Culture

ISSN: 2943-8179 2943-8195

Any de publicació: 2023

Volum: 44

Pàgines: 119-140

Tipus: Article

Resum

This article will present the findings of an investigation into the knowledge thatyoung people have acquired by the end of their secondary education in Spainconcerning the repression suffered under the Francoist dictatorship and the anti-Francoist struggle. The investigation involved a mixed methods approach,triangulating qualitative and quantitative instruments and using both convenienceand purposive sampling. Results show that students do not always cover thethemes in question or, only cover them superficially and the topics looked at,although they appear to be presented from a neutral or clinical viewpoint containserious lacuna concerning certain important issues and even omissions. Theconclusion is that historical memory must be recovered, as it forms thefundamental basis for democratic citizenship, and indeed, the process ofremembering is a test of the quality of our democracy

Referències bibliogràfiques

  • Abad Buil, I. (2015) ‘Los maquis: Otra categoría de análisis de la represiónfranquista’ [Maquis: Another Category of Analysis of Franco’s Repression], in J.
  • Alaminos, A., & Castejón, J. L. (2006) Elaboración, análisis e interpretación deencuestas, cuestionarios y escalas de opinión [Preparation, Analysis and Interpretation ofSurveys, Questionnaires and Opinion Scales], Alicante: Universidad de Alicante.
  • Álvarez Méndez, J. (1986) ‘Investigación cualitativa/investigación cuantitativa:¿Una falsa disyuntiva?’ [Qualitative Research/Quantitative Research: A FalseChoice?], in Cook, T. & Reichardt, S. (eds) Métodos cualitativos y cuantitativos eninvestigación evaluativa [Qualitative and Quantitative Methods in EvaluativeResearch], Madrid: Morata, 47−63.
  • Álvarez Osés, J.A., Cal Freire, I., Haro Sabater, J. & González Muñoz, M. C.(2000) La guerra que aprendieron los españoles. República y guerra civil en los textos delbachillerato (1938−1983) [The War the Spaniards Learned About. Republic andCivil War in High School Texts], Madrid: Catarata.
  • Álvaro, M. (2009) ‘Control político y represión económica’ [Political Control andEconomic Repression], in Núñez Díaz-Balart, M. (ed) La gran represión [TheGreat Repression], Madrid: Flor del Viento, 235−82.
  • Andrés, G. V. (2019) Del mito a la historia. Guerrilleros, maquis y huidos en los montes deCantabria [From Myth to History. Guerrillas, Maquis and Fugitives in theMountains of Cantabria], Cantabria: Universidad de Cantabria.
  • Anxo, F. M. E. (2020) ‘Memoría histórica na aula’ [Historical Memory in theClassroom], Revista galega de educación, 76, 26−9.
  • Aróstegui, J. (2012) ‘Coerción, violencia, exclusión. La dictadura de Franco comosistema represivo’ [Coercion, Violence, Exclusion. Franco’s Dictatorship as aRepressive System], in Aróstegui, J. (ed) Franco, la represión como sistema [Franco,Repression as a System], Madrid: Flor del Viento, 19−59.
  • Baldó, M. (2015) ‘Aterrados, desterrados y enterrados: La represión franquistadel profesorado universitario’ [Terrified, Exiled and Buried: Franco’s Repressionof University Lecturers], Saitabi, 59, 191−210.
  • Barranquero Texeira, E. (2017) ‘La memoria de la represión franquista sobre lasmujeres en la red’ [The Memory of the Repression on the Women in NetworkedResources], Historia y Comunicación Social, 22 (2), 363−80.
  • Barreiro Mariño, M. (2017) ‘La memoria histórica en España y su situación en elámbito educativo: la necesidad de crear un museo memorial en España’[Historical Memory in Spain and Its Present Situation in the Spain], RevistaHistoria Autónoma, 11, 261−78.
  • Barriga-Ubed, E. & Sabido-Codina, J. (2020) ‘La didáctica de la MemoriaHistórica en los centros escolares: pautas recomendadas y ejemplos para laEducación Primaria y Secundaria’ [The Teaching of Historical Memory inSchools: Recommended Guidelines and Examples for Primary and SecondaryEducation], in Sáez, I. & Prats, J. (eds) Memoria histórica y enseñanza de la historia[Historical Memory and History Teaching], Barcelona: Trea, 114−34.
  • Beltrán, L. & San Martín, J. (1993) Guía para el estudio de la organización de un centroescolar [Guide to the Study of School Organisation], Madrid: Promolibro.
  • Berzal de la Rosa, E., Blanco Rodríguez, J. A., Delgado Cruz, S., GutiérrezFlores, J., Martín Barrio, A., Martín González, E., Martín Jiménez, I., PabloLobo, C. de, Rodríguez González, J., Sánchez, R., Sierra, C. de la & VegaSombría, S. (2010) Muerte y represión en el magisterio de Castilla y León [Death andRepression in the Castile and León Teaching Profession], Madrid: Fundación 27de marzo.
  • Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., Cruz-Morales, F. D. R. D. & Sangerman-Jarquín, D. M. (2017) ‘Métodos cuantitativos,métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento enlas ciencias sociales’ [Quantitative Methods, Qualitative Methods or Combinationof Research: An Approach in the Social Sciences], Revista mexicana de cienciasagrícolas, 8 (7), 1603−17.
  • Cano Romero, J. & Navarro-Medina, E. (2019) ‘La Historia como formadora deciudadanía: concepciones de estudiantes de Bachillerato de un centro de Sevilla’[History as a Trainer of Citizenship: Conceptions of High School Students froma Centre in Seville], Investigación en la Escuela, 99, 60−74.
  • Casanova, J. (2002) ‘Una dictadura de cuarenta años’ [A Forty-YearDictatorship], in Casanova, J. (ed) Morir, matar, sobrevivir. La violencia en la dictadurade Franco [To Die, to Kill, to Survive. Violence in Franco’s Dictatorship], Madrid:Biblioteca de Bolsillo, 2−50.
  • Casanova, J. (2011, July 18) ‘La máscara de la religión,’ Público,https://www.publico.es/espana/mascara-religion.html (6.11.2023).
  • Castillejo, E. (2008) Mito, legitimación y violencia simbólica en los manuales escolares deHistoria del franquismo [Myth, Legitimisation and Symbolic Violence in SchoolTextbooks on the History of Franco’s Regime], Madrid: UNED.
  • Chaverri Chaves, D. (2017) ‘De los métodos a la metodología en los diseños deinvestigación en ciencias sociales’ [From Methods to Methodology on SocialSciences Research Design], Revista ABRA, 37 (55), 1−14.
  • Chaves Palacios, J. (2019) ‘Consecuencias del franquismo en la Españademocrática: legislación, exhumaciones de fosas y memoria’ [Consequences ofFranco’s Regime in Democratic Spain: Legislation, Exhumations of Graves andMemory], Historia contemporánea, 2 (60), 509−38.
  • Cook, T. D. & Reichardt, C. S. (1986) Métodos cualitativos y cuantitativos eninvestigación evaluativa [Qualitative and Quantitative Methods in EvaluativeResearch], Madrid: Morata.
  • Decree on Minimum Teaching for the 2nd Year of Baccalaureate (2022) RealDecreto 243/2022, de 5 de abril, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas del Bachillerato, Boletín Oficial del Estado, 82, 6 April 2022,https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-5521 (6.11.2023).
  • De la Cuesta Arzamendi, J. L. & Odriozola-Gurrutxaga, M. (2018) ‘Marconormativo de la memoria histórica en España: legislación estatal y autonómica’[Regulatory Framework for Historical Memory in Spain: State and RegionalLegislation], Revista electrónica de ciencia penal y criminología, 20 (8), 1−38.
  • Delgado, D. (2019, March 17) ‘Verdad, Justicia, reparación,’ El Diario,https://cutt.ly/rrwF2zF (6.11.2023).Díez-Gutiérrez, E. J. (2023) ‘La memoria histórica en la escuela’ [HistoricalMemory in Schools], Hispania, 82 (271), 547–71,https://doi.org/10.3989/hispania.2022.016.
  • Díez-Gutiérrez, E. J. (2020) La Asignatura Pendiente [The Pending Subject],Madrid: Plaza y Valdés.
  • Domingo, A. (2002) El canto del búho: la vida en el monte de los guerrillerosantifranquistas [The Owl’s Song: The Life of the Anti-franco Guerrillas in theMountains], Madrid: Oberon.
  • Dueñas, M. Á. (2012) ‘La incautación de bienes en el origen y legitimación delestado franquista’ [The Seizure of Assets in the Origin and Legitimisation of theFrancoist State], in Dueñas, M. (ed) Historia de la Propiedad [Property History],Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 413−42.
  • Durán Rodríguez, D. (2016) ‘Docentes viguesas que sufrieron la represión delRégimen Franquista: Algunos ejemplos’ [Vigo’s Teachers Who Suffered theRepression of the Franco Regime: Some Examples], Glaucopis: Boletín del Institutode Estudios Vigueses, (21), 533−56.
  • Erice Sebares, F. (2009) Guerras de la memoria y fantasmas del pasado. Uso y abusos dela memoria colectiva [Memory Wars and Ghosts of the Past. Use and Abuse ofCollective Memory], Madrid: Eikasia.
  • Etxeberria, F. & Solé, Q. (2019) ‘Fosas comunes de la Guerra Civil en el SigloXXI: antecedentes, interdisciplinariedad y legislación’ [Common Graves of theCivil War in the XXI Century: Antecedents, Interdisciplinarity andLegislation], Historia Contemporánea, 2 (60), 401−38.
  • Fernández Sierra, J. & Santos Guerra, M. A. (1992) Evaluación cualitativa deprogramas de educación para la salud: Una experiencia hospitalaria [QualitativeEvaluation of Health Education Programmes: A Hospital Experience], Madrid:Aljibe.
  • Ferrer González, M. C. (2019) ‘Memoria histórica y democrática con perspectivade género’ [Historical and Democratic Memory with a Gender Perspective], PH:Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 27 (96), 218.
  • Frey, J. H. & Fontana, A. (1991) ‘The Group Interview in Social Research,’ TheSocial Science Journal, 28 (2), 175−87.
  • Fuertes Muñoz, C. & Ibañez Domingo, M. (2019) ‘La represión franquista en losmanuales escolares: el problemático tratamiento de un tema histórico conflictivo’[Francoist Represión in School Textbooks:the Problematic Treatment of aControversial Historical Topic], Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 37,3−18.
  • Fuertes Muñoz, C. (2018) ‘La dictadura franquista en los manuales escolaresrecientes: una revisión crítica’ [Franco’s Dictatorship in Recent SchoolTextbooks: A Critical Review], Revista Historia Autónoma, 12, 279−97.
  • Galiana i Cano, V. (2018) ‘La memoria democrática en las aulas de secundaria ybachillerato: balance de una experiencia didáctica’ [Democratic Memory inSecondary School and College: Assessment of a Didactic Experience], Didáctica delas Ciencias Experimentales y Sociales, 34, 3−18.
  • García de las Heras, G. M. (2019) ‘La impunidad de la dictadura franquista:Notas sobre la represión y la memoria histórica en la España democrática’ [TheImpunity of the Francoist Dictatorship: Notes on Repression and the HistoricalMemory in Democratic Spain], Reflexión política, 21 (43), 36−47.
  • García Fernández, F. J. (2018) ‘La Segunda República Española en los libros detexto de bachillerato de Andalucía’ [The Second Spanish Republic in the HighSchool Textbooks in Andalusia], Clío: History and History Teaching, 44, 22−36.
  • García Ramírez, C. T. (2016) ‘Mujeres e historia. Cuestionando la invisibilidad ytornándonos visibles’ [Women, Genders and History. Questioning Women’sInvisibility and Making Them Visible], Procesos Históricos, 29, 36−44.
  • Glaser, B. & Struss, A. (1967) El desarrollo de la teoría fundada [The Developmentof Grounded Theory], Madrid: Aldine.
  • Goetz, J. P. & LeCompte, M. D. (1988) Etnografía y diseño cualitativo en investigacióneducativa [Ethnography and Qualitative Design in Educational Research], Madrid:Morata.
  • Gómez Bravo, G. (2009) El exilio interior. Cárcel y represión en la España franquista,1939−1950 [Interior Exile. Prison and Repression in Franco’s Spain, 1939−1950],Madrid: Taurus.
  • Guerrero Moreno, R. (2016) Memoria histórica: Una experiencia desde Andalucía[Historical Memory: An Andalusian Experience], PhD thesis, Universidad deSevilla.
  • Gutiérrez, P. (2019, April 19) ‘Los alumnos pueden salir de la ESO sin haberdado nunca la dictadura franquista’ [Students Can Leave Eso without EverHaving Studied the Franco Dictatorship], El Diario de la Educación.https://cutt.ly/IrQJjcq (6.11.2023).
  • LOE (2007) Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, Boletín Oficial delEstado, 106, 4 May 2006, 17158-17207,https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2006-7899 (6.11.2023).
  • LOMLOE (2020) Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la LeyOrgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, 30December 2020, 122868-122953,https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2020-17264 (6.11.2023).
  • López Barceló, E. (2011) Testimonios de la memoria [Testimonies of Memory],Valencia: Asociación Guerra, Exilio y Memoria Histórica del País Valenciano.
  • López Barceló, E. (2017, May 19) ‘Las invisibles de los invisibles: las guerrillerasantifranquistas’ [The Invisibles of the Invisibles: The Anti-franco GuerrillaWomen], Cuarto Poder, https://cutt.ly/erQSLGd (6.11.2023)
  • López, P. L. (2004) ‘Población muestra y muestreo’ [Population Sample andSampling], Punto cero, 9 (8), 69−74.
  • Maestre, A. (2019), Franquismo S.A., Madrid: Akal.
  • Mancha Castro, J. C. (2019) ‘El franquismo en el libro de texto. Un análisiscrítico de tres manuales escolares para 4º de ESO en Andalucía’ [Francoism inthe Textbook. A Critical Analysis of Three School Textbooks for the 4th Year ofCompulsory Secondary Education (Eso) in Andalusia], Investigación en la Escuela,(98), 1−15.
  • Marín Silvestre, D. (2002) Clandestinos: El Maquis contra el franquismo, 1934−1975[Clandestinos: The Maquis against Francoism, 1934−1975], Madrid: Plaza yJanes.
  • Marina, M. (2015) ‘De democracias, dictaduras, guerras, repúblicas y monarquías:la historia reciente española en los libros de texto’ [Of Democracies,Dictatorships, Wars, Republics and Monarchies: Recent Spanish History inTextbooks], in Colomer, J. C., Esteve, J. & Mélanie, I. (eds) Ayer y hoy. Debates,historiografía y didáctica de la historia [Yesterday and Today. Debates, Historiographyand Didactics of History], Valencia: PUV, 52−5.
  • Martínez-Salgado, C. (2012) ‘El muestreo en investigación cualitativa: principiosbásicos y algunas controversias’ [Sampling in Qualitative Research: BasicPrinciples and Some Controversies], Ciência and Saúde Coletiva, 17, 613−19.
  • Maxera, M. & Álvarez Blanco, L. (2019) ‘Los grupos de discusión comoinstrumento de valoración de la cultura científica de la ciudadanía. Propuesta dediseño de un grupo de discusión’ [Discussion Groups as Citizens’ ScientificCulture Assessment Instrument], CIAIQ2019, 1, 1075−80.
  • MEEP (2019) Datos y cifras curso escolar 2019/2020 [Data and Figures for the2019/2020 School Year], España: MEC.
  • Minayo, M. C. S., Assis, S. G., Deslandes, S. F. & Souza, E. R. (2003)‘Possibilidades e dificultades nas relações entre ciencias sociais e epidemiologia’[Possibilities and Difficulties in the Relationship between Social Sciences andEpidemiology], Cien Saude Colet, 8 (1), 97−107.
  • Miras, J. (2006) ‘Inferencia estadística sobre poblaciones finitas con muestrasintencionales’ [Statistical Inference over Finite Populations with PurposiveSamples], Estadística española, 48 (162), 295−332.
  • Molinero, C. (2004, November 17) ‘Memoria y Democracia’ [Memory andDemocracy], El País,https://elpais.com/diario/2004/11/07/opinion/1099782010_850215.html(6.11.2023).
  • Moreno Gómez, F. (2014) La victoria sangrienta 1939−1945. Un estudio de la granrepresión franquista, para el Memorial Democrático de España [The Bloody Victory1939−1945. A Study of Franco’s Great Repression, for the Democratic Memorialof Spain], Madrid: Alpuerto.
  • Muñoz Encinar, L. (2019) ‘De la exhumación de cuerpos al conocimientohistórico. Estudio de la represión franquista a partir del caso extremeño’ [Fromthe Exhumation of Bodies to Historical Knowledge. Analysis of Francoist Repression in the Context of Extremadura], Historia contemporánea, 2 (60),477−508.
  • Padua, J. (2018) Técnicas de investigación aplicadas a las ciencias sociales [ResearchTechniques Applied to Social Sciences], Mexico City: Fondo de culturaeconómica.
  • Pagès, J. (2008) ‘El lugar de la memoria en la enseñanza de la Historia’ [The Placeof Memory in History Education], Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía eHistoria, 55, 43−53.
  • Páramo Bernal, P. (2018) La Investigación en Ciencias Sociales: Técnicas de recolección dela información [Social Science Research: Data Collection Techniques], Bogotá:Universidad Piloto de Colombia.
  • Prada Rodríguez, J. (2017) ‘Franquismo y represión económica. Balancehistoriográfico y propuestas de investigación’ [Francoism and EconomicRepresión Historiographical Balance and Research Proposals], Historia del Presente,30, 9−20.
  • Ranz Alonso, E. (2019) ‘La represión franquista contra la mujer’ [FrancoistRepression against Women], FEMERIS: Revista Multidisciplinar de Estudios deGénero, 4 (3), 53−70.
  • Reguant-Álvarez, M. & Torrado-Fonseca, M. (2016) ‘El método Delphi’ [TheDelphi Method], REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 9 (1), 87−102.
  • Reyes Mate, M. (2008) Justicia de las víctimas. Terrorismo, memoria, reconciliación.[Victims’ Justice. Terrorism, Memory, Reconciliation], Madrid: Anthropos.
  • Rina Simón, C. (2019) ‘La memoria franquista en el espacio urbano: cuestionesmetodológicas e historiográficas para las comisiones locales de memoriahistórica’ [Franco’s Memory in Urban Space: Methodological andHistoriographical Issues for Local Historical Memory Committees], PH: Boletíndel Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 27 (96), 193−96.
  • Robinson, W. S. (1951) ‘The Logical Structure of Analytic Induction,’ AmericanSociological Review, 16, 812−18, https://doi.org/10.2307/2087508.
  • Rodrigo, J. (2008) Hasta la raíz. Violencia durante la Guerra Civil y la dictadurafranquista [To the Root. Violence during the Civil War and Franco’sDictatorship], Madrid: Alianza.
  • Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. & García Jiménez, E. (1996) Metodología de lainvestigación cualitativa [Qualitative Research Methodology], Madrid: Aljibe.
  • Rositas Martínez, J. (2017) ‘Los tamaños de las muestras en encuestas de lasciencias sociales y su repercusión en la generación del conocimiento’ [SampleSizes for Social Science Surveys and Impact on KnowledgeGeneration], Innovaciones de negocios, 11 (22), 235−68.
  • Royal Decree on Competences for Compulsory Secondary Education (2022) RealDecreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzasmínimas de la Educación Secundaria Obligatoria, Boletín Oficial del Estado, 76, 30March 2022, 41571-41789, https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217(6.11.2023).
  • Rubio Pobes, C. (2016) ‘Los rostros de la memoria. El fenómeno memorialistaen el mundo actual y sus usos políticos’ [The Faces of Memory. The Phenomenon of Memorials in the Contemporary World and Its Political Uses],Historia y Política, 35, 343−68.
  • Sánchez Tostado, L. M. (2019) ‘Resistencia antifranquista en Andalucía: La épicade una causa perdida’ [Anti-francoist Resistance in Andalusia: The Epic of a LostCause], Andalucía en la historia, (64), 30−3.
  • Sandelowski, M. & Barroso, J. (2003) ‘Writing the Proposal for a QualitativeResearch Methodology Project,’ Qual Health Res, 13 (6), 781−820.
  • Scharager, J., & Reyes, P. (2001) Muestreo no probabilístico. Metodología de lainvestigación para las ciencias sociales [Non-probability Sampling. ResearchMethodology for the Social Sciences], Santiago de Chile: Pontificia UniversidadCatólica de Chile.
  • Serrano, S. (2001) Maquis. Historia de la guerrilla antifranquista [Maquis. History ofthe Anti-francoist Guerrilla Movement], Madrid: Temas de Hoy.
  • Solá Garcia, A. (2019) ‘El pasado es de todos. Neoliberalismo y normalización dela memoria en las post-dictaduras de España y Argentina’ [The Past Belongs toEveryone. Neoliberalism and the Normalisation of Memory in Spain andArgentina’s Post-dictatorships], 1616: Anuario de Literatura Comparada, 9, 67−84.
  • Sonlleva Velasco, M., Martínez Scott, S. & Maroto Sáez, A. (2023) ‘Promover laeducación antifascista a través de la memoria histórica: un proyecto de laUniversidad de Valladolid’ [Promoting Anti-fascist Education through HistoricalMemory: A Project of the University of Valladolid], in Gajardo, K. & Cáceres, J.(eds) Soñar grande es soñar juntas: en busca de una educación crítica e inclusiva [DreamingBig Is Dreaming Together: In Search of Critical and Inclusive Education],Barcelona: Octaedro, 15−28.
  • Stromquist, N. P. (1993) ‘Sex-Equity Legislation in Education: The State asPromoter of Women’s Rights,’ Review of Educational Research, 63 (4), 379−407.
  • Taylor, S. & Bogdan, R. (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación[Introduction to Qualitative Research Methods], Barcelona: Paidós.
  • Ulloa Martínez, J. & Mardones Barrera, R. (2017) ‘Tendencias paradigmáticas ytécnicas conversacionales en investigación cualitativa en ciencias sociales’[Paradigmatic Trends and Conversational Techniques in Qualitative Research inSocial Sciences], Perspectivas de la Comunicación, 10 (1), 213−35.
  • Vanyó Vicedo, R. (2019) ‘Niños robados: deberes pendientes para España en elacceso a la verdad, la justicia y la reparación’ [Stolen Babies: Pending Issues forSpain Regarding Access to Truth, Justicean Reparation], Cuadernos Electrónicos deFilosofía del Derecho, 39, 190−205.
  • Vinyes, R. (2004) Un futuro para el pasado [A Future for the Past], Madrid: CEFID.
  • Vinyes, R. (2009) El Estado y la memoria. Gobiernos y ciudadanos frente a los traumas dela historia [The State and Memory. Governments and Citizens Facing theTraumas of History], Madrid: RBA.
  • Watts, M. & Ebbut, D. (1987) ‘More than the Sum of the Parts: ResearchMethods in Group Interviewing’, British Educational Research Journal, 13 (1), 25−34.https://doi.org/10.1080/0141192870130103.
  • Yusta, M. (2018) ‘Hombres armados y mujeres invisibles. Género y sexualidad enla guerrilla antifranquista (1936−1952)’ [Armed Men and Invisible Women.Gender and Sexuality in the Anti-franco Anti-francoist Guerrilla Movement (1936−1952)], Ayer: Revista de Historia Contemporánea, 110 (2), 285−310. Znaniecki, F. (1934) The Method of Sociology, New York: Farrar and Rinehart