Medios de comunicación, anorexia y bulimia. La difusión mediática del 'anhelo de delgadez'un análisis con perspectiva de género

  1. Plaza Sánchez, Juan F.
Zeitschrift:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Datum der Publikation: 2010

Titel der Ausgabe: Comunicación y Sociedad: de la Anorexia y Vigorexia

Ausgabe: 8

Nummer: 3

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Icono14

Zusammenfassung

During the last decades, cases of anorexia, bulimia and other eating disorders have increased expo-nentttially, especially among adoles-cents. Although causes of these disorders are varied, scientific research has tested the influence of the media and other sociocultural factors in the symptomatology of eating disorders. Media messages repeatedly emphasize the beauty and thinness as a sign of prestige and social success for women. In this article, we analyze how is built a new mystique of femininity from a gender perspective, associated with the appearance and the desire for thinness, and their relation-ship to eating disorders.

Bibliographische Referenzen

  • ARGENTE DEL CASTILLO, R. (1999). Anorexia y medios de comunicación. Revista de Estudios de Juventud, 47, 63-68.
  • CASTILLO PACHÓN, B. (2006). Sociedad de consumo y trastornos de la conducta alimentaria. Trastornos de la conducta alimentaria, 4, 321-335.
  • GRABE, S., WARD, L. M., Y HYDE, J. S. (2008). Role of the media in body image concerns among women: A meta-analysis of experimental and correlational studies. Psychological Bulletin, 134 (3), 460-476.
  • GUERRO-PRADO, D., y Barjau Romero, J. M. (2002). Television, printed mass media and their relationship with eating disorders. Medicina Clinica, 119 (17), 666-670.
  • GUERRO-PRADO, D., Barjau Romero, J. M., y Chinchilla Moreno, A. (2001). Epidemiología de los trastornos de la conducta alimentaria e influencia mediática: una revisión de la literatura. Actas Españolas de Psiquiatría, 29 (6), 403-410.
  • HUERTAS, A., Y FRANÇA, M. E. (2001). El espectador adolescente. Una aproximación a cómo contribuye la televisión en la construcción del yo. Zer, (11), 331-350.
  • IGARTUA, J. J., Y HUMANES, M. L. (2004). Teoría e investigación en Comunicación Social. Madrid: Síntesis.
  • KNAUSS, C., PAXTON, S. J., Y ALSAKER, F. D. (2007). Relationships amongst body dissatisfaction, internalisation of the media body ideal and perceived pressure from media in adolescent girls and boys. Body Image, 4 (4), 353-360.
  • KNAUSS, C., PAXTON, S. J., Y ALSAKER, F. D. (2008). Body dissatisfaction in adolescent boys and girls: Objectified body consciousness, internalization of the media body ideal and perceived pressure from media. Sex Roles, 59 (9- 10), 633-643.
  • LÓPEZ FUENTETAJA, A. M., y Castro Masó, A. (2007). Adolescencia: Límites imprecisos. Madrid: Alianza.
  • MARTÍNEZ BENLLOCH, I., Y BONILLA CAMPOS, A. (2000). Sistema sexo/género, identidades y construcción de la subjetividad. Valencia: Universidad de Valencia.
  • PASTOR CARBALLO, R. (2004). Cuerpo y género: representación e imagen corporal. En E. Barberá Heredia y I. Martínez Benlloch (Eds.), Psicología y género (pp. 217-239). Madrid: Pearson Educación.
  • PLAZA, Juan. F. (2005). Modelos de varón y mujer en las revistas femeninas para adolescentes: la representación de los famosos. Madrid: Fundamentos.
  • PLAZA, Juan. F. (2007). El discurso del éxito en las revistas para las adolescentes. Revista de estudios de juventud, (78), 91-105.
  • THOMPSON, J. K., Y HEINBERG, L. J. (1999). The Media's Influence on Body Image Disturbance and Eating Disorders: We've Reviled Them, Now Can We Rehabilitate Them? Journal of Social Issues, 55 (2), 339-353.
  • TORO, J. (1996). El cuerpo como delito: anorexia, bulimia, cultura y sociedad. Barcelona: Ariel.
  • VENTURA, L. (2000). La tiranía de la belleza: las mujeres ante los modelos estéticos. Barcelona: Plaza Janés.
  • WOLF, N. (1991). El mito de la belleza. Barcelona: Emecé.