El meu Jordi Monés i Pujol-Busquets (1928-2020)

  1. Vilanou i Torrano, Conrad 1
  1. 1 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Revista:
Educació i història: Revista d'història de l'educació

ISSN: 1134-0258 2013-9632

Año de publicación: 2023

Título del ejemplar: Assajos i estudis II

Número: 42

Páginas: 9-30

Tipo: Artículo

DOI: 10.2436/20.3009.01.300 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Educació i història: Revista d'història de l'educació

Resumen

Aquest text correspon a l’elogi que l’autor va fer de Jordi Monés i Pujol-Busquets (1928-2020), que va dinamitzar i renovar els estudis d’història de l’educació a Catalunya a partir dels anys seixanta del segle xx. De formació autodidacta i amb una sòlida preparació en el camp de l’enginyeria, es va interessar per les qüestions humanes i socials, especialment per la història de l’educació que, a través dels seus estudis i treballs, va esdevenir història social de l’educació. A més, en encunyar l’expressió «pensament escolar», es pot considerar que la seva aportació epistemològica i metodològica cavalca entre la història conceptual i la història social, per la qual cosa va obrir un nou horitzó per a la investigació històrica i educativa.  

Referencias bibliográficas

  • Monés i Pujol-Busquets, Jordi. Educació, país, llengua. Banyoles: Nautilus Comunicació i Cultura, 2018.
  • Monés i Pujol-Busquets, Jordi. Problemes polítics de l’ensenyament. Barcelona: Nova Terra, 1965.
  • Monés i Pujol-Busquets, Jordi. La enseñanza, problema político. Barcelona: Nova Terra, 1967.
  • Godàs Bastida, Francesc. Del Liceu Escolar a l’exili. Els Godàs i Vila, una família lleidatana. Lleida: Pagès editors, 2019.
  • Monés i Pujol-Busquets, Jordi. La pedagogia catalana del segle xx: els seus referents. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans, 2011.
  • Soler Mata, Joan. «Jordi Monés i Pujol-Busquets (1928-2010): del autodidactismo a la renovación de la Historia de la Educación», Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, nº 39, 2020, p. 515-518.
  • Pomés, Jordi. «La Universitat de la “concòrdia” (1928-1936). Joaquim Xirau, el seu club de deixebles i la Federació Universitària Escolar (FUE) catalana», Temps d’Educació, 60 (2021), p. 193-228.
  • Xirau, Joaquín. Manuel B. Cossío y la educación en España. Barcelona: Ariel, 1969.
  • Monés i Pujol-Busquets, Jordi. Els meus records, 1928-2012. Albacete: Uno, 2015.
  • Fullat, Octavi. Qui és?: Pròleg d’Ana Pagès, epíleg de Conrad Vilanou. Alforja: Ateneu Cultural Josep Taverna, 2002.
  • Monés i Pujol-Busquets, Jordi. El pensament escolar i la renovació pedagògica a Catalunya (1833-1938). Barcelona: La Magrana, 1977.
  • Monés i Pujol-Busquets, Jordi. El pensament escolar a Catalunya, 1760-1845. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans, 2009.
  • Monés, Jordi;Surroca, Josep. Els masos de Sant Joan de les Abadesses. Girona: Canelles, 1985.
  • Turin, Yvonne.La educación y la escuela en España de 1874 a 1902: liberalismo y tradición. Madrid: Aguilar, 1967.