El pódcast como objeto de estudio en el área de comunicaciónanálisis de la producción científica en Scopus (2004-2023)

  1. De la Mano González, Marta 1
  2. Sánchez Serrano, Chelo 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

Revista:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Any de publicació: 2024

Volum: 30

Número: 3

Pàgines: 635-646

Tipus: Article

DOI: 10.5209/EMP.96085 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Estudios sobre el mensaje periodístico

Resum

The objective of this research is to identify and analyze the scientific production on podcasts within the field of Communication and its impact, from its beginnings in 2004 until 2023, through journals indexed in Scopus. For the bibliometric analysis of the data, the scientific production evaluation tool Scival has been used. Among the results obtained, there is a notable growth in scientific production on podcasts over the last three years, particularly in 2023, when production nearly doubled compared to the previous year. This work has highlighted Spain’s international position as one of the leading producers of scientific research on the subject, ranking second in the number of citations and first in the number of views of podcast-related research. However, the impact of Spanish publications is limited in relation to their production. The study reveals that articles published in Spanish, although receiving many views due to the interest generated by their titles and abstracts in English, are ultimately not consulted or cited to the same extent by authors who do not master this language. Finally, it is worth noting the prevalence of co-authorship, although international collaboration remains a challenge.

Referències bibliogràfiques

  • Amoedo, A., Moreno, E., Negredo, S., Kaufmann-Argueta, J., y Vara-Miguel, A. (2023). Digital News Report España 2023. Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra. https://doi.org/10.15581/019.2023
  • Arense Gómez, A, Pedrero-Esteban, L. M. y Terol Bolinches, R. (2019). La indexación del podcast en las plataformas de audio digital: estrategias y criterios de categorización. Textual & Visual Media, 12. https://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia/article/view/240/181
  • Berry, R. (2006). Will the iPod Kill the Radio Star? Profiling Podcasting as Radio. Convergence, 12(2), 143-162. https://doi.org/10.1177/1354856506066522
  • Bonini, T. (2015). La «segunda era» del podcasting: el podcasting como nuevo medio de comunicación de masas digital. Quaderns del CAC, 18(41), 23-32. https://doi.org/10.34810/qcac41id405451.
  • Celaya, I., Ramírez-Montoya, M. S., Naval, C., y Arbués, E. (2020). Usos del podcast para fines educativos. Mapeo sistemático de la literatura en WoS y Scopus (2014-2019). Revista Latina de Comunicación Social, 77, 179–201. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1454
  • Fidler, R. (1997). Mediamorphosis: understanding new media. Sage publications. https://doi.org/10.4135/9781452233413
  • Gallego, J. I. (2010). Podcasting: nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. Editorial UOC. https://hdl.handle.net/10016/9984
  • Galán Arribas, R., Herrero Gutiérrez, F. J., Vergara Fragoso, M., y Martínez Arcos, C. A. (2018). Estudios sobre el pódcast radiofónico: revisión sistemática bibliográfica en WOS y Scopus que denota una escasa producción científica. Revista Latina de Comunicación Social, 73, pp. 1398–1411. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1313
  • García-Marín, D., Terol-Bolinches, R. y Oliveira, M. (2023). Estudios sobre pódcast: evolución, temas y perspectivas en la publicación científica en España y Portugal (Dialnet y RCAAP). Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 62, 11-30. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i62.01
  • Juste, M (2023, 11 de febrero). Época dorada para el pódcast en español. Expansión. https://bit.ly/3ypVuVv
  • Legorburu, J. M., Edo, C. y García-González, A. (2021). Reportaje sonoro y podcasting, el despertar de un género durmiente en España. El caso de Podium Podcast. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 519-529. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.71204
  • Lòpez-Villafranca, P. (2019). Estudio de casos de la ficción sonora en la radio pública y en la plataforma de pódcast del Grupo Prisa en España. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social "Disertaciones", 12(2), 65-78. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6547
  • Martín-Pena, D., Gómez-Crisóstomo, R. y Romo-Fernández, L.M. (2019). Producción científica sobre radio universitaria (Scopus, 2000-2017). Cuadernos de Documentación Multimedia, 30, 59-74. https://doi.org/10.5209/CDMU.62803
  • Martínez-Costa, M. P., Sánchez-Serrano, C., Pérez-Maillo, A., y Lus-Gárate, E. (2021). La oferta de pódcast de la prensa regional en España: estudio de las marcas centenarias de Castilla y León y Navarra. AdComunica, 21, 211-234. https://doi.org/10.6035//2174-0992.2021.21.11
  • Martínez-Otón, L., Castillo Lozano, E., Martín-Nieto, R., Pedrero Esteban, L. M. y Pérez-Escoda, A. (2023). La producción de branded pódcast en España: análisis de la oferta original en las plataformas de audio digital en 2022. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 62, 49-68. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i62.03
  • Moreno Moreno, E., Amoedo Casais, A y Martínez-Costa Pérez, M. P. (2017): Usos y preferencias del consumo de radio y audio online en España: tendencias y desafíos para atender a los públicos de internet. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(2), 1319-1336. https://doi.org/10.5209/ESMP.58047
  • McHugh, S. (2020, enero-marzo). El pódcast, la radio reinventada. El Correo de la Unesco. https://bit.ly/4dJ7G3P
  • Orihuela, J.L (2006). La Revolución de los blogs: cuando las bitácoras se convirtieron en el medio de comunicación de la gente. La Esfera De Los Libros.
  • Orús, A. (2024). La industria del pódcast a nivel mundial. Statista. https://bit.ly/3UQ7Zku
  • Pedraza-Navarro, I. y Sánchez-Serrano, S. (2022). Análisis de las publicaciones presentes en WoS y Scopus. Posibilidades de búsqueda para evitar literatura fugitiva en las revisiones sistemáticas. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 13, 41–61. https://doi.org/10.6018/riite.548361
  • Pedrero-Esteban, L. M., Martínez-Otón, L., Castillo-Lozano, E., y Martín-Nieto, R. (2023). Cómo suenan los pódcasts en España: Radiografía de la producción original en las plataformas de audio en 2022. Fundación Antonio de Nebrija. https://www.nebrija.com/catedras/observatorio-nebrija-espanol/pdf/tendencias-produccion-mercado-del-podcasting-v2.pdf
  • Pérez-Maíllo, A., Sánchez-Serrano, C. y Pedrero-Esteban, L. M. (2018). Viaje al centro de la radio. Diseño de una experiencia de alfabetización transmedia para promover la cultura radiofónica entre los jóvenes. Comunicación y Sociedad, 33, 171-201. https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7031
  • Perks, L. G. y Turner, J. S. (2018). Podcasts and Productivity: A Qualitative Uses and Gratifications Study. Mass Communication and Society, 22(1), 96–116. https://doi.org/10.1080/15205436.2018.1490434
  • Piñeiro Otero, T. (2015). Los ‘Radio Studies’ en España. Tres décadas de investigación en las revistas académicas de Comunicación. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21(2), 1169-1188. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n2.50909
  • Piñeiro-Otero, T. y Pedrero-Esteban, L. M. (2022). Audio communication in the face of the renaissance of digital audio. Profesional de la información, 31(5). https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.07
  • Prado, E. (2017). Política científica, publicación e internacionalización en el campo de la comunicación en España. En Moisés de Lemos, M. (ed.) (2017). A internacionalização das comunidades lusófonas e iberoamericanas de ciências sociais e humanas. O caso das ciencias da comunicação (pp. 201-215). Riberâo: Humus. https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/49365/1/2017_Martins_internacionalizacao-comunidades.pdf
  • Prata, N. (2008). Webradio: novos géneros, novas formas de interacção. Tesis doctoral [En línea]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais. https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/AIRR-7DDJD8/1/nair_prata_tese.pdf
  • Prodigioso Volcán (2022). IV Estado de la Voz y el Audio. Evolución del sector en España: cifras y perspectivas. https://bit.ly/4bnNx1E
  • Quah, N. (2019, 30 September). We are entering the Era of the Big Podcasting. Vulture. https://bit.ly/44LZsUw
  • Repiso-Caballero, R., Torres-Salinas, D. y Delgado López-Cózar, E. (2011). Análisis de la investigación sobre radio en España: una aproximación a través del análisis bibliométrico y de redes sociales de las tesis doctorales defendidas en España entre 1976-2008. Estudios sobre el mensaje periodístico, 17(2), 417-429. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2011.v17.n2.38123
  • Rime, J., Pike, C., y Collins, T. (2022). What is a podcast? Considering innovations in podcasting through the six-tensions framework. Convergence, 28(5), 1260-1282. https://doi.org/10.1177/13548565221104444
  • Rosique Cedillo, G. y Francisco Rodríguez, E. (2022). La producción científica en comunicación de las investigadoras españolas (2005-2015). Historia y Comunicación Social, 27(1), 5-17. https://doi.org/10.5209/hics.71739
  • SCImago, (2023). SCImago Journal & Country Rank. Journal rankings. https://www.scimagojr.com/journalrank.php
  • Scolari, C. y Rapa, F. (2019). Media Evolution. Sobre el origen de las especies mediáticas. La Marca Editora.
  • Sellas, T. (2012). El podcasting: la (r)evolución sonora. Editorial UOC.
  • Spinelli M. y Dann L. (2019). Podcasting: The audio media revolution. Bloomsbury Publishing
  • Terol Bolinches, R., Pedrero Esteban, L. M. y Pérez Alaejos, M. (2021). De la radio al audio a la carta: la gestión de las plataformas de podcasting en el mercado hispanohablante. Historia y Comunicación Social, 26(2), 475-485. https://doi.org/10.5209/hics.77110
  • Trabadela-Robles, J., Nuño-Moral, M.V., Guerrero-Bote, V.P. y De-Moya-Anegón, F. (2020). Análisis de dominios científicos nacionales en Comunicación (Scopus, 2003-2018). Profesional de la información, 29(4). https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.18
  • Videla-Rodríguez, J.J. y Piñeiro-Otero, T. (2017). La radio online y offline desde la perspectiva de sus oyentes-usuarios. Hacia un consumo híbrido. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(2), 1437-1455. https://doi.org/10.5209/ESMP.58054