El laboratorio de Humanidades y Ciencias Sociales en Educación Secundaria: planteamiento teórico y análisis de posibilidades prácticas

  1. Mario Corrales Serrano
  2. Begoña Díaz Rincón
  3. Jesús Sánchez Martín
  4. José Moreno Losada
Journal:
Papeles salmantinos de educación

ISSN: 1578-7265

Year of publication: 2019

Issue: 23

Pages: 129-151

Type: Article

More publications in: Papeles salmantinos de educación

Abstract

In the stage of Compulsory Secondary Education, the subjects of the Humanities and Social Sciences areas play an important role. The volume of the hours they occupy and the compulsory load that they are given make these subjects one of the central nuclei of this training stage. One of the factors that most worries the teachers of these subjects is the implementation of resources to motivate and keep active the students, in subjects that are usually perceived as excessively theoretical. The present work has the purpose of proposing a complementary methodology to the didactic development that is usually done in the subjects of the Humanistic and social area, to enable a more practical development of them, with the application of the contents that are usually taught

Bibliographic References

  • ADÁN, L. y M., I. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en las modalidades de bachillerato, 2011.
  • ÁLVAREZ CASTRILLO, C. y ALBUERNE LÓPEZ, R.F. Rendimiento académico y estilos de aprendizaje en alumnos de segundo de Bachillerato LOGSE. Aula Abierta, 2001, 77, ISSN 0210-2773.
  • ATKINSON, J.W. Personality, motivation, and action: Selected papers. S.l.: Praeger Publishers, 1983. ISBN 0030605415.
  • BANDURA, A. Social foundations of thought and action. New Jersey. 1986. S.l.: s.n.
  • CORRALES, M; SÁNCHEZ, J; MORENO, J. The motivation in the teaching of social sciences at the hihg school. NOVA, Journal of education Rechearsh, 2016, Vol: 10/2.
  • CORRALES, M., SÁNCHEZ, J., MORENO, J. y ZAMORA, F. Las motivaciones de los jóvenes para el estudio: raíces y consecuencias. Cuadernos de Investigación en Juventud, 2018, no. 4, pp. 60-79. ISSN 2530-0091.
  • DE CAMILLONI, A., DAVINI, M.C., EDELSTEIN, G., LITWIN, E., SOUTO, M. y BARCO, S. Corrientes didácticas contemporáneas. S.l.: Paidós, 1998, ISBN 9501261131.
  • FERRO, M. y FERNANDEZ BRAVO, S. Cómo se cuenta la historia a los niños en el mundo entero. S.l.: Fondo de Cultura Económica, 1990. ISBN 9505571801.
  • GARDNER, H. La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas. S.l.: Paidós, 2012. ISBN 844932744X.
  • GONZÁLEZ BLANCO GARCÍA, E. Un nuevo camino hacia las Humanidades Digitales: el Laboratorio de Innovación en Humanidades Digitales de la UNED (LINHD). Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 2016, vol. 25, pp. 79-93. ISSN 1133-3634.
  • GRAVES, N.J. y SÁNCHEZ, G. La enseñanza de la geografía. S.l.: Visor, 1997. ISBN 8477744270.
  • HENRY, M. La barbarie. S.l.: Caparrós editores, 1997. ISBN 8487943535.
  • KOLMOS, A. Estrategias para desarrollar currículos basados en la formulación de problemas y organizados en base a proyectos. Educar, 2004, no. 33, pp. 77-96. ISSN 2014-8801.
  • LLONCH MOLINA, N. y PARISI MORENO, V. Contribuciones a la didáctica de la Historia a través del método de análisis del objeto: como ejem-plo... una “vasulla”. Panta Rei. Revista Digital de Ciencia y Didáctica de la Historia, 2016, art. 7, p. 111-124., ISSN 2386-8864.