Prehistoria y primera historia de la Sociedad Española de Educación Comparada

  1. Valls Montserrat, Ramona
  2. Vilanou Torrano, Conrad
  3. Carreño Aguilar, Antonieta
Journal:
Revista española de educación comparada

ISSN: 1137-8654

Year of publication: 2014

Issue Title: La SEEC en su aniversario

Issue: 24

Pages: 13-39

Type: Article

DOI: 10.5944/REEC.24.2014.13591 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista española de educación comparada

Sustainable development goals

Abstract

In this article, the authors examine the origins of comparative education in Spain, analyzing the process of its university institution alization. After taking a brief look at the vestiges of the period prior to the Spanish Civil W ar (1936-1939) they review the active role played by Professor Juan Tusquets, who set the groundwork for the preliminary institutionalization of the discipline, from the 19 58 journal Perspectivas Pedagógicas (Educational Perspectives) and the Institute for Comparative Education (1964) , part of the Spanish National Research Council (CSIC) affiliated with the University of Barcelona. The first steps to develop and implement the Spanish Co mparative Education Society were taken in 1974 and for the first two decades, throug h 1994, the Society was run by Professor Ricardo Marín Ibáñez. After 1995, with the appearan ce of the Revista Española de Educación Comparada (Spanish Journal of Comparative Education) , the Society came of age, both scientifically and academically.

Bibliographic References

  • BENAVENT, J. A. (1966): La metodología comparatista de G. Z. F. Bereday, Perspectivas Pedagógicas, 17, pp. 63-76 y 18, pp. 249-276.
  • BEREDAY, G.Z.F. (1968) El método comparativo en Pedagogía (Barcelona, Herder).
  • DILTHEY, W. (1974): Teoría de las concepciones del mundo (Madrid, Revista de Occidente).
  • FLITNER, W. (1935): Pedagogía Sistemática (Barcelona, Labor).
  • GALINO, M. A. (1952): Un aspecto de la pedagogía como ciencia del espíritu, Revista Española de Pedagogía, 37, pp. 113-125.
  • GARCÍA GARRIDO, J.L (1981): IV Congreso Mundial de Sociedades de Educación Comparada (Tokio, 6-10 de julio de 1980), Boletín de la Sociedad Española de Pedagogía Comparada, 4, pp. 4-9.
  • GARCÍA GARRIDO, J. L. (1982): Educación Comparada. Fundamentos y problemas (Madrid, Dykinson).
  • GARCÍA GARRIDO, J. L.; PEDRÓ, F. (1983): La educación comparada a través de las revistas pedagógicas españolas (1940-1983), Revista Española de Pedagogía, 160, pp. 175-213.
  • HEYERDAHL, T. (1951): La expedición de la “Kon-Tiki” (Barcelona, Editorial Juventud).
  • JASPERS, K. (1967): Psicología de las concepciones del mundo (Madrid, Gredos).
  • JOVER, G. (2006): La construcció disciplinària del coneixement teòric de l’educació: crònica de discontinuïtats en tres actes i epíleg, Temps d’Educació, 31, pp. 85-102.
  • MANTOVANI, J. (1972): Educación y plenitud humana (Buenos Aires, El Ateneo).
  • MERCIER, D. (1913): Vers l’unité, Revue néo-scolastique de philosophie, 20 année, 79, pp. 253-278.
  • PEDRÓ, F. (1987): Los precursores españoles de la educación comparada: antologías de textos (Madrid, Uned).
  • PINARD DE LA BOULLAYE, H. (1964): El estudio comparado de las religiones. Ensayo crítico (Barcelona, Juan Flors, editor, 2 vols.).
  • RAVENTÓS SANTAMARÍA, F. (1990): Metodología comparativa y pedagogía comparada (Barcelona, Boixareu Universitaria Marcombo).
  • ROQUER, R. (1966): Primacía de lo espiritual en Pedagogía Comparada, Perspectivas Pedagógicas, 17, pp. 95-97.
  • ROSSELLÓ, P. (1936): Pedagogia Comparada. On va la instrucció pública?, 14-15, pp. 145-160. También en VALLS, R. (1988): Pedagogos comparatistas catalanes del siglo XX: Rosselló, Tusquets, Sanvisens. Una visión prospectiva (Barcelona, Universitat de Barcelona, Facultat de Pedagogia, pp. 55-67).
  • ROSSELLÓ, P. (1963): La teoría de las corrientes educativas, Perspectivas Pedagógicas, 11-12, pp. 297-306.
  • ROSSELLÓ, P. (1987): La Teoria dels corrents educatius. Prólogo de Alejandro Sanvisens (Vic, Eumo).
  • ROURA-PARELLA, J. (1940): Educación y ciencia (México, La Casa de España en México).
  • ROURA-PARELLA, J. (1944): Spranger y las ciencias del espíritu (México, Minerva).
  • ROURA-PARELLA, J. (1947): El mundo histórico-social: ensayo sobre la morfología de la cultura de Dilthey (México, Instituto de Investigaciones Sociales).
  • RUIZ BERRIO, J. (Coord.) (1985): Educación Comparada (Madrid, Anaya).
  • SANVISENS, A. (1970): La metodología comparativa en la Historia de la Educación y de la Pedagogía, Perspectivas Pedagógicas, 25-26, pp. 43-72.
  • SCHMIDT, G. (1932): Manual de Historia comparada de las religiones. Origen y formación de la Religión. Teorías y hechos (Madrid, Espasa-Calpe).
  • SCHNEIDER, F. (1959a): La automatización y su problemática en la pedagogía, Orbis Catholicus, I, pp. 200-217.
  • SCHNEIDER, F. (1959b): Pedagogía prospectiva, Orbis Catholicus, II, pp. 136-150.
  • SCHNEIDER, F. (1963): La investigación en Pedagogía Comparada, Perspectivas Pedagógicas, 11-12, pp. 264-289.
  • SCHNEIDER, F. (1964): La Pedagogía de los pueblos (Barcelona, Herder).
  • SCHNEIDER, F. (1966): La Pedagogía Comparada. Su historia, sus principios y sus métodos (Barcelona, Herder).
  • SOLER, J. (2009): Influència i presència de l’Institut Rousseau de Ginebra en la pedagogia catalana del primer terç del segle XX, Temps d’Educació, 37, pp. 1-38.
  • SOLER, J. (2011): Pedagogía contemporánea y teosofía en Cataluña durante el siglo XX: de los principios a las prácticas educativas, en CELADA, P. (Ed.), Arte y oficio de enseñar. Dos siglos de perspectiva histórica. Actas del XVI Coloquio Nacional de Historia de la Educación (El Burgo de Osma: SEDHE/Universidad de Valladolid/CEINCE, vol. I, pp. 647-656).
  • SPRANGER, E. (1935): Las ciencias del espíritu y la escuela (Madrid, Publicaciones de la Revista de Pedagogía).
  • SPRANGER, E. (1948): Cultura y educación (Buenos Aires, Espasa-Calpe, 2 vols., parte histórica y sistemática).
  • SPRANGER, E. (1960): El educador nato (Buenos Aires, Kapelusz).
  • SPRANGER, E. (1961): Espíritu de la educación europea (Buenos Aires, Kapelusz).
  • TUSQUETS, J. (1926): El Cardenal Mercier, Criterion, II, pp. 45-50.
  • TUSQUETS, J. (1950): ¿Existe una pedagogía hispánica?, Orientación Catequística, X, 2, 1950, pp. 70-71.
  • TUSQUETS, J. (1952): ¿Emigración o evolución? La expedición de la Kon Tiki, Orientación Catequística, XII, 4, pp. 202-206.
  • TUSQUETS, J. (1953): La crítica de las religiones (Barcelona, Lumen).
  • TUSQUETS, J. (1954): Ramon Llull. Pedagogo de la Cristiandad (Madrid, CSIC-Instituto San José de Calasanz).
  • TUSQUETS, J. (1957): Teoría de la crisis de la Educación general, Convivium, año II, núm. 1, pp. 37-66.
  • TUSQUETS, J. (1958): El pensamiento de la Pedagogía en el sistema de las ciencias, Perspectivas Pedagógicas, 1, pp. 14-15.
  • TUSQUETS, J. (1959): El concepto de educador en Eduardo Spranger, Perspectivas Pedagógicas, 3, pp. 266-272.
  • TUSQUETS, J. (1964-1965): La pedagogía de los valores en Eduardo Spranger y Juan Zaragüeta, Perspectivas Pedagógicas, 13-15, pp. 174-179.
  • TUSQUETS, J. (1965): La pedagogía comparada, Documentación Crítica Iberoamericana de filosofía y ciencias afines (Sevilla), II, 2, pp. 289-308.
  • TUSQUETS, J. (1969): Teoría y práctica de la Pedagogía Comparada (Madrid, Editorial Magisterio Español).
  • TUSQUETS, J. (1970): Ramon Llull, com a pedagog comparativista cristià. Discurso leído el día 8 de marzo en la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona en la solemne recepción de ingreso (Barcelona, Academia de Buenas Letras).
  • TUSQUETS, J. (1972a): Teoría de la educación (Madrid, Editorial Magisterio Español).
  • TUSQUETS, J. (1972b): Práctica de la educación (Madrid, Editorial Magisterio Español).
  • TUSQUETS, J. (1975): Friedrich Schneider: su vida y su obra, Perspectivas Pedagógicas, 34, pp. 275-284.
  • TUSQUETS, J. (1999): El què i el perquè dels dos Concilis Vaticans (Barcelona, Santandreu).
  • VALLS MONTSERRAT, R. (1998): Pedagogos comparatistas catalanes del siglo XX: Rosselló, Tusquets, Sanvisens. Una visión prospectiva (Barcelona, Universitat de Barcelona).
  • VELLOSO, A. (1989): La educación comparada en España (1900-1936) (Madrid, Uned).