El papel de la tipografía en los estudios universitarios de Periodismo en España

  1. Suárez Carballo, Fernando 1
  2. Martín San Román, Juan Ramón 1
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

Revista:
Grafica: documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design

ISSN: 2014-9298

Any de publicació: 2015

Volum: 3

Número: 5

Pàgines: 29-45

Tipus: Article

DOI: 10.5565/REV/GRAFICA.28 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Grafica: documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

Aquest article busca indagar en la formació tipogràfica que reben els estudiants universitaris de Periodisme a Espanya a partir de les valoracions de professionals i professors especialitzats en aquest àmbit . Mitjançant una metodologia principal d'enquesta quantitativa , la investigació tracta d'analitzar conceptes com la utilitat , el tipus de competències contemplades en els programes acadèmics o el grau de preparació resultant . L'estudi revela una percepció molt heterogènia sobre l'ensenyament d'aquesta matèria i apunta , en línies generals, a una modest nivell d'aprenentatge en relació als requisits de la professió periodística .

Referències bibliogràfiques

  • ANECA (2005). Libro blanco. Títulos de grado en Ciencias de la Comunicación. Madrid. Disponible en www.aneca.es/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf.
  • BARNHURST, K. (1998): Periodismo visual (Infografía-5). Revista Latina de Comunicación Social, 7. Disponible en http://www.ull.es/publicaciones/latina/a/62kevin.vis.htm
  • DE LA TORRE, G. (1992). El lenguaje de los símbolos gráficos. Introducción a la comunicación visual. México: Limusa.
  • DE PABLOS, J.M. (2003). Tipografía para periodistas. Madrid: Universitas.
  • DEL OLMO BARBERO, J. y ALONSO SECO, J. (2006): Más allá de la Comic Sans. La enseñanza de la tipografía en la era digital. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20. Disponible en http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1372694&orden=57501.
  • FRASCARA, J. (2000). Diseño gráfico y comunicación. Buenos Aires: Infinito.
  • GAMONAL, R. (2014). El diseño como proceso discursivo. Jarauta, F. y Medina, P. (eds.). Cuadernos de diseño 4. Diseño de procesos. Madrid, IED Madrid Editorial, 120-137.
  • GONZÁLEZ DÍEZ, L. y NÚÑEZ-ROMERO, F. (2009). La enseñanza universitaria del Diseño Periodístico como vehículo para la inserción en el mercado laboral. PÉREZ CUADRADO, P. y PUEBLA, B. (coords.). Cómo se configura el mercado laboral. Madrid, Servicio de Publicaciones de la URJC, 75-86. Disponible en http://eciencia.urjc.es/bitstream/10115/11309/3/libro%201%20repositorio.pdf.
  • GONZÁLEZ SOLAS, J. (2014). Antes del Diseño. Icono 14, volumen (12), 7-30. doi: 10.7195/ri14.v12i1.671
  • HOCHULI, J. (2008). El detalle en la tipografía. Valencia: Campgràfic.
  • LEDESMA, M. (2003). El diseño gráfico, una voz pública (de la comunicación visual en la era del individualismo). Buenos Aires: Argonauta.
  • MARTÍN MONTESINOS, J.L. y MAS HORTUNA, M. (2001). Manual de tipografía. Valencia: Campgràfic.
  • MARTÍNEZ DE SOUSA, J. (1994). Manual de edición y autoedición. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • MCADAMS, M. (2006). Learning about typography. Teaching Online Journalism. Disponible en http://mindymcadams.com/tojou/2006/learning-about-typography.
  • MOLES, A. (1991). La imagen. Comunicación funcional. México D.F.: Trillas.
  • ROYO, J. (2004). Diseño digital. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • SANTA MARÍA, J. (2014). On web typography. New York: A book apart.
  • SATUÉ, E. (1999). El diseño gráfico. Desde los orígenes hasta nuestros días (9ª edición). Madrid: Alianza Editorial.
  • ZAVALA, S. y MENDOZA, M. I. (2005): Significación tipográfica en periódicos electrónicos venezolanos. Quórum Académico, Vol. 2, Nº 2, 104-125. Disponible en http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3995944.pdf.