El papel de la tipografía en los estudios universitarios de Periodismo en España
-
1
Universidad Pontificia de Salamanca
info
ISSN: 2014-9298
Year of publication: 2015
Volume: 3
Issue: 5
Pages: 29-45
Type: Article
More publications in: Grafica: documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design
Abstract
This article aims to analyze the typographic training of the Journalism university students in Spain through the beliefs of professionals and professors specializing in this field. With a quantitative survey main methodology, the research tries to investigate concepts like utility, kind of competences included in these programs or training level. The study reveals very heterogeneous perceptions about this subject and concludes that the learning standards are generally intermediate, according to the requirements of the journalistic profession.
Bibliographic References
- ANECA (2005). Libro blanco. Títulos de grado en Ciencias de la Comunicación. Madrid. Disponible en www.aneca.es/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf.
- BARNHURST, K. (1998): Periodismo visual (Infografía-5). Revista Latina de Comunicación Social, 7. Disponible en http://www.ull.es/publicaciones/latina/a/62kevin.vis.htm
- DE LA TORRE, G. (1992). El lenguaje de los símbolos gráficos. Introducción a la comunicación visual. México: Limusa.
- DE PABLOS, J.M. (2003). Tipografía para periodistas. Madrid: Universitas.
- DEL OLMO BARBERO, J. y ALONSO SECO, J. (2006): Más allá de la Comic Sans. La enseñanza de la tipografía en la era digital. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20. Disponible en http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1372694&orden=57501.
- FRASCARA, J. (2000). Diseño gráfico y comunicación. Buenos Aires: Infinito.
- GAMONAL, R. (2014). El diseño como proceso discursivo. Jarauta, F. y Medina, P. (eds.). Cuadernos de diseño 4. Diseño de procesos. Madrid, IED Madrid Editorial, 120-137.
- GONZÁLEZ DÍEZ, L. y NÚÑEZ-ROMERO, F. (2009). La enseñanza universitaria del Diseño Periodístico como vehículo para la inserción en el mercado laboral. PÉREZ CUADRADO, P. y PUEBLA, B. (coords.). Cómo se configura el mercado laboral. Madrid, Servicio de Publicaciones de la URJC, 75-86. Disponible en http://eciencia.urjc.es/bitstream/10115/11309/3/libro%201%20repositorio.pdf.
- GONZÁLEZ SOLAS, J. (2014). Antes del Diseño. Icono 14, volumen (12), 7-30. doi: 10.7195/ri14.v12i1.671
- HOCHULI, J. (2008). El detalle en la tipografía. Valencia: Campgràfic.
- LEDESMA, M. (2003). El diseño gráfico, una voz pública (de la comunicación visual en la era del individualismo). Buenos Aires: Argonauta.
- MARTÍN MONTESINOS, J.L. y MAS HORTUNA, M. (2001). Manual de tipografía. Valencia: Campgràfic.
- MARTÍNEZ DE SOUSA, J. (1994). Manual de edición y autoedición. Madrid: Ediciones Pirámide.
- MCADAMS, M. (2006). Learning about typography. Teaching Online Journalism. Disponible en http://mindymcadams.com/tojou/2006/learning-about-typography.
- MOLES, A. (1991). La imagen. Comunicación funcional. México D.F.: Trillas.
- ROYO, J. (2004). Diseño digital. Barcelona: Paidós Ibérica.
- SANTA MARÍA, J. (2014). On web typography. New York: A book apart.
- SATUÉ, E. (1999). El diseño gráfico. Desde los orígenes hasta nuestros días (9ª edición). Madrid: Alianza Editorial.
- ZAVALA, S. y MENDOZA, M. I. (2005): Significación tipográfica en periódicos electrónicos venezolanos. Quórum Académico, Vol. 2, Nº 2, 104-125. Disponible en http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3995944.pdf.