La Historia de la educación en CataluñaTradición liberal e historia conceptual

  1. Vilanou, Conrad 1
  2. Soler Mata, Joan 2
  1. 1 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

  2. 2 Universitat de Vic
    info

    Universitat de Vic

    Vic, España

    ROR https://ror.org/006zjws59

Revista:
Historia Social y de la Educación

ISSN: 2014-3567

Año de publicación: 2013

Volumen: 2

Número: 3

Páginas: 261-295

Tipo: Artículo

DOI: 10.17583/HSE.2013.727 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Historia Social y de la Educación

Resumen

In this article the authors reconsider the relationships and links between intellectuals from Barcelona and Madrid within the framework of the liberal tradition and from a perspective that draws on the history of education as a reference. They comment on the connections and exchanges generated through the Free Education Institution, in a voyage in both directions, outbound and inbound. They also emphasise the importance of historians such as Vicente Cacho Viu who was always concerned about boosting relationships between the two points, between the centre and Catalan nationalism, seen as an element of modernisation for Spain. Against this background, they raise the possibility of a conceptual history of education that contributes to the analysis of “educational reform” from a plural approach that addresses aspects related to the external context, the institutional context and the educational programme. The intention behind all of this is to keep open intellectual dialogues between Catalonia and the rest of Spain, particularly Madrid, at a time fraught with tension and sometimes mutual suspicion and incomprehension.

Referencias bibliográficas

  • Abellán, Joaquín. (1991). Historia de los conceptos (Begriffsgeschichte) e Historia Social. A propósito del diccionario Geschichtliche Grundbegriffe.
  • En Castillo, S. (Coord.), La Historia social en España. Actualidad y perspectivas. Actas del I Congreso de la Asociación de Historia Social (pp. 47-63). Madrid: Siglo XXI editores.
  • Balcells, Albert. (1985). Rafael Campalans, socialisme català. Biografia i textos. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
  • Bello, Luis. (2002). Viajes por las escuelas de Cataluña. Edición y estudio introductorio de Agustín Escolano Benito. Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Cabrera, Miguel Ángel. (2005). La crisis de la modernidad y la renovación de los estudios históricos. En Ferraz Lorenzo, Manuel (ed.), Repensar la historia de la educación: nuevos desafíos, nuevas propuestas. (pp. 21-52). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Cacho Viu, Vicente. (1962a). Las tres Españas de la España contemporánea. Madrid: El Ateneo.
  • Cacho Viu, Vicente. (1962b). La Institución Libre de Enseñanza. Madrid: Rialp.
  • Cacho Viu, Vicente. (1984). Els modernistes i el nacionalisme cultural. Antologia. Barcelona: La Magrana.
  • Cacho Viu, Vicente. (1989). Proyecto de España en el nacionalismo catalán. Revista de Occidente, (97), pp. 5-24.
  • Cacho Viu, Vicente. (1997). Revisión de Eugenio d’Ors: 1902-1930, seguida de un epistolario inédito. Barcelona: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes-Quaderns Crema.
  • Cacho Viu, Vicente. (1998). El nacionalismo catalán como factor de modernización. Prólogo de Albert Manent. Barcelona: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes-Quaderns Crema.
  • Cacho Viu, Vicente. (2000). Los intelectuales y la política. Perfil público de Ortega y Gasset. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Cambó, Francesc. (1930). Per la concòrdia. Barcelona: Llibreria Catalònia.
  • Delgado, Buenaventura. (2000). La Institución Libre de Enseñanza y Cataluña. Barcelona: Ariel.
  • D’Ors, Eugenio. (2000). Trilogía de la “Residencia de Estudiantes”. Pamplona, Eunsa.
  • D’Ors, Juan Pablo. (1987). D’Ors, mi padre. Razón Española, 7(21), pp. 7- 27.
  • Galí, Alexandre. (1978-1986). Història de les institucions i del moviment cultural a Catalunya: de 1900 a 1936. Barcelona: Fundació Alexandre Galí.
  • Gibert, Rafael. (1991). Hermanos enemigos: observaciones sobre las relaciones entre Eugenio d’Ors y José Ortega y Gasset. Revista de Occidente, (120), pp. 96-107.
  • Herrera Oria, Ángel. (1976). Meditación sobre España. Introducción y sistematización por Juan Luis de Simón Tobalina. Madrid: BAC.
  • Koselleck, Reinhart. (1993). Futuro pasado: para una semántica de los tiempos históricos. Barcelona: Paidós.
  • Llopart, P. (2002-2003). De Joaquim Xirau a M. B. Cossío: dotze cartes i una targeta de visita. Temps d’Educació, (27), pp. 419-437.
  • Pijoan, Josep. (2002). Mi Don Francisco Giner (1906-1910). Introducción de Octavio Ruiz-Manjón. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Pozo Andrés, María del Mar del. (2003-2004). La Escuela Nueva en España: crónica y semblanza de un mito. Historia de la Educación, (22-23), pp. 317-346.
  • Roura-Parella, Juan. (1940). Educación y Ciencia. México: La Casa de España.
  • Ruiz Berrio, Julio. (1998). La rénovation pédagogique en Espagne de la fin du XIXè siècle à 1939. Histoire de l’Éducation, (78), pp. 133-165.
  • Ruiz-Manjón, Octavio. (2008). Fernando de los Ríos. Un intelectual en el PSOE. Madrid, Síntesis.
  • Ventalló, Joaquín. (1976). Los intelectuales castellanos y Cataluña. Tres fechas históricas: 1924, 1927 y 1930. Barcelona: Galba.
  • Vilanou, Conrad (coord.). (2005). Alexandre Sanvisens, pensador i pedagog. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
  • Vilanou, Conrad. (coord.). (2008). Buenaventura Delgado, historiador de la educación. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
  • Vilanou, Conrad. (2006). Historia conceptual e Historia de la Educación. Historia de la Educación, (25), pp. 35-70.
  • Xirau, Joaquín. (1998-2000). Obras Completas (4 vols.). Barcelona: Anthropos.