Evolución de la tecnología audiovisual digitalde la handycam a la estereoscopia, de la tarjeta capturadora al montaje en web 2.0. y de la cinta a Youtube

  1. Galindo Rubio, Fernando
  2. Nó Sánchez, Javier
Journal:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Year of publication: 2010

Issue: 29

Pages: 137-156

Type: Article

More publications in: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Abstract

It is usual, when referring to the progress of audiovisual technology, to use the analogical to digital change as the main line of thinking. It has been several years since this happened. Even if it is not a significant time when we talk about other issues, in the field of digital broadcasting it is wide enough, since there have been significant changes both in the conception of the professional audiovisual and the popular domestic version. The main goal is to review what those innovations are and how they have been rebounding in recent years in the different tasks of the production process of audiovisual content: image capture, editing and message postproduction, and broadcasting the final product.

Bibliographic References

  • CHIARIGLIONE, Leonardo (1996): “Coding of moving pictures and associated audio for digital storage media at up to about 1,5 Mbit/s”. En: http://mpeg.telecomitalialab.com/standards/mpeg-1/mpeg-1.htm
  • CHIARIGLIONE, Leonardo (2001): “MPEG: Achievements and current work”. En: http://mpeg.telecomitalialab. com/mpeg_general.htm
  • DEL BIMBO, Alberto. (2002) “Video indexing”. En: VV. AA. (2002): “Imagin@ 2002. Le festival International de l’image numérique. Conférences”. Montecarlo (Mónaco).
  • FANDIñO, Xaime. De Analogia a Digitalia . En: Ámbitos: Nº 6. 1er Semestre de 2001 (pp. 35-50)
  • GALINDO RUBIO, Fernando. (2005) El audiovisual en la telefonía móvil 3G. Consideraciones formales para una comunicación eficaz. En: ZER, vol. 10, Nº 19. Bilbao: Universidad del País Vasco, p. 127-143.
  • GALINDO RUBIO, Fernando (2008) Implicación tecnológica del audiovisual para dispositivos móviles. Estado de la cuestión y propuesta de modelos de producció”. En: Doxa. Universidad San Pablo – CEU. Madrid.
  • KOENEN, Rob (2001): From MPEG-1 to MPEG-21: Creating an Interoperable Multimedia Infrastructure, En: http://www.eetimes.com/story/OEG20011112S0042
  • KOENEN, Rob (2002): Overview of the MPEG-4 Standard. En: http://mpeg.telecomitalialab.com/ standards/mpeg-4/mpeg-4.htm.
  • KOENEN, Rob & Pereira, Fernando (2000): “MPEG-7: A Standardised Description of Audiovisual Content”. En: Special Issue on MPEG-7. Technology, Signal Processing: Image Communication vol.16, nº 1-2.
  • PALACIO, Gorka J. y TULLOCH, Cristopher D. (2003) Nuevas tecnologías e información Audiovisual Digital. Universidad del País Vasco. Bilbao.
  • PEREIRA, Fernando (2000): “MPEG-4: Why, What, How and When?” En: Image Communication Journal, Tutorial Issue on the MPEG-4 Standard, Vol.15, nº 4-5.
  • PRADO, Emili; Franquet, Rosa; Soto, Mª. Teresa; Ribes, Xavier y Fernández Quijada, David (2008) Tipología funcional de la televisión interactiva y de las aplicaciones de interacción con el televisor. En: ZER, vol. 13, Nº 25. Bilbao: Universidad del País Vasco, p. 11-35.
  • SRIVASTAVA, Hari Om (2002), Interactive Tv. Technologies and markets. Artech House. Boston.
  • TORRES URGELL, Luis; Lleida Solano, Eduardo y Casas Pla, Josep Ramon (1993) Sistemas analógicos y digitales de televisión. Universitat Politècnica de Catalunya. Barcelona.
  • VANNUCCHI, Guido. (1993) La revolución de la televisión. En La industria de la información. Situación actual y perspectivas. FUNDESCO, Madrid.