Presència de Rousseau a Catalunyaentre el mite i la realitat

  1. Vilanou Torrano, Conrad
  2. Collelldemont Pujadas, Eulàlia
Revista:
Educació i història: Revista d'història de l'educació

ISSN: 1134-0258 2013-9632

Ano de publicación: 2012

Título do exemplar: 300 anys del naixement de J.-J. Rousseau, 1712-2012

Número: 19

Páxinas: 97-152

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Educació i història: Revista d'història de l'educació

Resumo

En aquest article s�ofereix un perfil del pensament de Rousseau a partir de la seva relació amb la filosofia estoica i la seva dependència respecte de les idees de Montaigne, alhora que es remarca �atenint-se a la Professió de fe del vicari savoià� la dimensió religiosa i espiritual de la seva cosmovisió. Sobre la base d�aquests supòsits es revisa l�impacte de les idees de Rousseau en el Romanticisme del segle xix, sense perdre de vista les crítiques que la seva pedagogia va merèixer dels ideòlegs del Noucentisme (Eugeni d�Ors, Joaquim Xirau). Finalment, es conclou que la presència de la pedagogia de Rousseau en el Moviment de Renovació Pedagògica, viscut durant les primeres dècades del segle xx a Catalunya, constitueix més un horitzó que no pas una realitat bastida sistemàticament i sòlidament.

Referencias bibliográficas

  • «Crónica de Jean-Jacques Rousseau por Bernardin de Saint-Pierre», Rousseau, Jean-Jacques. Las meditaciones del paseante solitario. Barcelona: Labor, 1976, pàg. 185.
  • Belenguer Calpe, Enrique. El naturalismo pedagógico. Madrid: Síntesis, 2004.
  • Bentacor, Miguel Ángel; Vilanou, Conrad. «Fiesta, gimnasia y república: lectura espartana de tres modelos estatalistas de educación física (Platón, Rousseau y el jacobinismo revolucionario)», Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, núm. 14-15, 1995-1996, pàg. 81-100.
  • Bermudo Ávila, José Manuel. «El camino de Rousseau: de la negación a la nada», Resurgimiento, núm. 1, hivern de 1980, pàg. 31-49.
  • Brassó, Frederic. Cristianisme i Il·lustració: conflicte obert. El drama religiós de J. J. Rousseau. Barcelona: Claret, 1988.
  • Burgener, Louis. L’Éducation corporelle selon Rousseau et Pestalozzi. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 1973.
  • Cambeiro, Juan Andrés. «Colònies escolars: anàlisi històrica d’una aventura pedagògica (1876- 1920)», Educació i Història, núm. 9-10, 2006-2007, pàg. 193-243.
  • Chateau, Jean. Montaigne, psychologue et pédagogue. Paris: J. Vrin, 1971, pàg. 274.
  • Chesterfield, Lord. Cartas a su hijo. Edició de Marc Fumaroli. Barcelona: Acantilado, 2006.
  • Climent Terrer, Federico. Educación de los niños. Barcelona: Calpe (Manuales Gallach), sense any, pàg. 13.
  • Hernández, Mireia. Celestina Vigneaux i Cibils, 1878-1964. Les cantines escolars a Barcelona i la renovació pedagògica a l’escola pública. Barcelona: Ajuntament de Barcelona - Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2005.
  • Humboldt, Alexander. Del Orinoco al Amazonas. Barcelona: Editorial Labor, 1981, pàg. 5.
  • Laudo, Xavier. «El mestre ignorant: la filosofia de l’educació de Joseph Jacotot», Temps d’Educació, 29, 2005, pàg. 151-165.
  • Llinàs, Joan Lluís. Educació, filosofia i escriptura en Montaigne. Un comentari a «De l’educació dels infants». Palma: Universitat Illes Balears, 2001.
  • Monés i Pujol-Busquets, Jordi. «La higiene i la medicina escolars. De Pere Felip Monlau a Lluís Sayé», Moreu, Ángel C. (coord.) Pedagogía y Medicina. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, 2009, pàg. 83-115.
  • Montserrat i Vallvè, Anna de. «Herbart i el seu text a propòsit del “tacte pedagògic” (I)», Temps d’Educació, 41, 2011.
  • Ors, Eugenio d’. «Aprendizaje y heroísmo», Diálogos. Madrid: Taurus, 1981, pàg. 53.
  • Pamparacuatro Martín, Javier. «Aspectes i innovacions pedagògics de Port-Royal: La logique ou l’art de penser i la Grammaire générale et raisonnée», Temps d’Educació, núm. 35, 2008, pàg. 139-168.
  • Pijoan, Josep. Mi don Francisco Giner (1906-1910). Madrid: Biblioteca Nueva, 2002, pàg. 68.
  • Pire, George. Stoïcisme et pédagogie. De Zénon à Marc-Aurèle, de Senèque a Montaigne et à Rousseau. [Prefaci d’Henri-Irénée Marrou]. Liège-Paris: Dessain-Vrin, 1958.
  • Puig-Samper Mulero, Miguel Ángel; Rebok, Sandra. Sentir y medir. Alexander von Humboldt en España. Madrid: Doce Calles, 2007, pàg. 301-335.
  • Riba, Carles. Obres Completes, IV. Crítica, 3. Barcelona: Edicions 62, 1988, pàg. 130.
  • Rolland, Romain. El pensamiento vivo de Rousseau. Buenos Aires: Losada, 1959, pàg. 227.
  • Rousseau y Marx. Barcelona: Martínez Roca, 1972.
  • Rousseau, Jean Jacques. «Carta al Señor D’Alembert», Escritos de combate. Madrid: Alfaguara, 1979, pàg. 365.
  • Rousseau, Jean-Jacques. «Discurs sobre les ciències i les arts», Discursos. Professió de fe. Barcelona: Editorial Laia, 1983, pàg. 55.
  • Rousseau, Jean-Jacques. Discursos. Professió de fe, pàg. 266.
  • Rousseau, Jean-Jacques. Els somieigs del passejant solitari. Barcelona: Proa, 1996, pàg. 52.
  • Rousseau, Jean-Jacques. Emili o De l’educació. Vic: Eumo, 1985, pàg. 68.
  • Rousseau, Jean-Jacques. Les Confessions. Barcelona: Edicions 62, 1985, pàg. 20.
  • Rousseau, Jean-Jacques. Profesión de fe del vicario saboyano y otros escritos complementarios. [Introducció, traducció i notes d’Antonio Pintor-Ramos]. Madrid: Trotta, 2007, pàg. 176.
  • Soler Mata, Joan. «Entre Europa i Amèrica Llatina: Adolphe Ferrière i l’Escola Nova a Barcelona», Temps d’Educació, núm. 35, segon semestre 2008, pàg. 229-248.
  • Soler Mata, Joan. «Influència i presència de l’Institut Rousseau de Ginebra en la pedagogia catalana del primer terç del segle xx», Temps d’Educació, núm. 37, segon semestre 2009, pàg. 11-38.
  • Soler Mata, Joan. «Pedagogía contemporánea y teosofía en Cataluña durante el siglo XX: de los principios a las prácticas educativas», Celada Perandones, Pablo (ed.). Arte y oficio de enseñar. Dos siglos de perspectiva histórica. XVI Coloquio Nacional de Historia de la Educación. Burgo de Osma: SEDHE, 2011, vol. I, pàg. 647-656.
  • Spranger, Eduard. Cultura y educación (Parte histórica). Buenos Aires: Espasa-Calpe, 1948, pàg. 72.
  • Tolstoi, L. N. La escuela de Yásnaia Poliana. [Pròleg d’Alexandre Sanvisens]. Palma de Mallorca: José J. de Olañeta, 2003 (2a edició).
  • Vial, François. La doctrina educativa de J. J. Rousseau. Barcelona: Editorial Labor, 1931.
  • Villaverde, María José. Rousseau y el pensamiento de las luces. Madrid: Tecnos, 1997.
  • Xirau, Joaquín. «Amor y mundo», Obras Completas. I. Escritos fundamentales. Barcelona: Anthropos, 1998, pàg. 182.
  • Xirau, Joaquín. «La concepción del mundo de Goethe», Revista de Pedagogía, Madrid, núm. 124 (abril 1932).
  • Xirau, Joaquín. Obras Completas, III, Escritos sobre historia de la filosofía, vol. 2, Artículos y ensayos. Barcelona, Anthropos, 2000, pàg. 226.
  • Zweig, Stefan. «Montaigne», El legado de Europa. Barcelona: Acantilado, 2003, pàg. 26.