Comunicación institucional y relaciones informativasel caso de la administración cultural en Andalucía

  1. Fernando Martínez Vallvey 1
  2. Andrés Mellado Segado 2
  3. Mateo Jesús Hernández Tristán 3
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

  2. 2 Junta de Andalucía
    info

    Junta de Andalucía

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/01jem9c82

  3. 3 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Revista Internacional de Relaciones Públicas

ISSN: 2174-3681

Any de publicació: 2017

Títol de l'exemplar: Relaciones Públicas. Múltiples oportunidades para las organizaciones

Volum: 7

Número: 13

Pàgines: 23-40

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista Internacional de Relaciones Públicas

Resum

Through personal contacts with spokespersons, communication offices or web pages, companies/organizations become an important source of information for media professionals. It can also happen in reverse, communication offices contact redaction offices through different tools or instruments (communications, presentations, promotions, exclusive...) so that the organization, with the media help, is integrated in the current news/events. That process of dialogue is called informative relationships. In this context, we propose that the evaluation of the most common practices could be a favorable initiative to detect and correct errors or to locate successful practices and delve into quality relationships with the communication professionals. In order to achieve that, we present a poll in which have participated editors-in-chief and editors of the main media in Andalusia. The poll is an analysis about the information routines, the communication offices perception and how to improve the common work between the institutions and journalists who usually cover the cultural theme.

Referències bibliogràfiques

  • Aragonés, P. (1998). Empresa y Medios de Comunicación. Barcelona: Gestión 2000.
  • Almansa Martínez, A. (2005). “Relaciones públicas y gabinetes de comunicación”. En Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, (32), pp. 117-132.
  • Almansa Martínez, A. (2011). Del gabinete de prensa al gabinete de comunicación: la dirección de comunicación en la actualidad. Zamora: Comunicación Social y Publicaciones.
  • Busto Salinas, L. (2014). “Planificación estratégica de las relaciones públicas en las entidades sanitarias”. En Martínez Rodrigo, E. y Raya González, P. (coords.), Comunicación e interactividad. Madrid. ACCI.
  • Castillo - Esparcia, A. (2009). Relaciones públicas: teoría e historia. Barcelona: Editorial UOC.
  • Martínez Vallvey, F. (2012). Teoría del periodismo. Madrid: CEF.
  • Mut Camacho, M. (2012). “El director de comunicación del cambio”. En Revista Internacional de Relaciones Públicas, (2), vol. I, pp. 107-118.
  • Rodríguez González, M., Marauri Castillo, I. y Cantalapiedra González M. (2013): “La política de comunicación proactiva de las instituciones públicas para combatir crisis”. En Revista Latina de Comunicación Social, 68, 457 – 484. Recuperado el 25 de febrero de 2017, de http://www.revistalatinacs.org/068/paper/985_Bilbao/19_Cantalapiedra.html
  • Soengas Pérez, X., Rodríguez Vázquez, A.I., y Abuín Vences, N. (2014): “La situación profesional de los periodistas españoles: las repercusiones de la crisis en los medios”. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 104 – 124. Recuperado el 25 de febrero de 2017, de http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1003_USC/06_S.html
  • Túñez, M. (2004). “Relaciones informativas”, En Losada Díaz, J.C. (coord.). Gestión de la comunicación en las organizaciones: comunicación interna, corporativa y de marketing. Barcelona: Ariel.