Actitudes hacia las matemáticas de maestros en formaciónuna visión sobre su futuro desempeño docente

  1. María José Madrid 1
  2. Alexander Maz-Machado 2
  3. Carmen León-Mantero 2
  4. José Carlos Casas 2
  5. Noelia Jiménez-Fanjul 2
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

  2. 2 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

Journal:
Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

ISSN: 1131-9321 2340-714X

Year of publication: 2016

Issue: 94

Pages: 33-42

Type: Article

More publications in: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

Abstract

This paper presents a study about the attitudes towards mathematics and its teaching which students who are in the first year of the degree in Primary Education from the University of Cordoba have. For this, it has been used an open test which was carried out by 53 first-year students of this university. The results of this research showed that these students value the usefulness of mathematics, although some of them consider it more relevant than others. Moreover, they focus mainly on its application to everyday life. Despite this, some of them are not interested in teaching this subject in their future career and they do not know what knowledge they need to have to be able to teach it. However, they are fully aware of some of the different obstacles that a mathematics teacher has to face.

Bibliographic References

  • Camacho, M., Socas, M. M. y Hernandez, J. (1998). An analysis of future mathematics teachers’ conceptions and attitudes towards mathematics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 29(3), 317-324
  • Estrada, A. (2007). Actitudes hacia la Estadística: un estudio con profesores de Educación Primaria en formación y en ejercicio. En M. Camacho, P. Bolea, P. Flores, B. Gómez, J. Murillo y M.T. González (Eds.), Investigación en Educación Matemática XI (p. 121-140). La Laguna: SEIEM.
  • Estrada, A., Batanero, C. y Fortuny, J. M. (2004). Un estudio comparado de las actitudes hacia la estadística en profesores en formación y en ejercicio. Enseñanza de las ciencias, 22(2), 263–274.
  • Fernández, R. y Aguirre, C. (2010). Actitudes iniciales hacia las matemáticas de los alumnos de grado de magisterio de educación primaria: estudio de una situación en el EEES. Unión Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 23, 107-116.
  • Galbraith, P. L. (1984). Attitudes to Mathematics of Beginning Undergraduates and Prospective Teachers: Some Implications for Education. Higher Education, 13 (6), 675-685.
  • Gil, N., Blanco, L. J. y Guerrero, E. (2005). El dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas. Una revisión de sus descriptores básicos. UNION Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 2, 15-32.
  • Hidalgo, S., Maroto, A. y Palacios, A. (2004). ¿Por qué se rechazan las matemáticas? Análisis evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las matemáticas. Revista de Educación, 334, 75-95.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Madrid, M. J., Leon-Mantero, C. y Maz-Machado, A. (2015). Assessment of the Attitudes towards Mathematics of the Students for Teacher of Primary Education. Open Access Library Journal, 2, e1936.
  • McLeod, D. B. y Ortega, M. (1993). Affective issues in mathematics education. En P. Wilson (Ed), Research ideas for the classroom: High school mathematics (21-36). New York: Macmillan.
  • Nortes, A. y Martínez, R. (1992). Actitud, aptitud y rendimiento en matemáticas: un estudio en primero de magisterio. Suma, 10, 36-40.
  • Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria.