Análisis de la toma de decisiones en educación física escolar a través del tchoukball

  1. Salvador Pérez Muñoz 1
  2. Rafael Domínguez Muñoz 2
  3. Beatriz Garrido González 3
  4. Diana Barrero Sanz 4
  5. Javier Germán Arenas García 5
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 CRA Campos de Castilla (Palencia, España)
  3. 3 CEIP Comarcal Los Ángeles (Burgos, España)
  4. 4 CRA Vetonia (Poyales del Hoyo, España)
  5. 5 CRA María Magdalena (Salamanca, España)
Journal:
Revista Internacional de Deportes Colectivos

ISSN: 1989-841X

Year of publication: 2017

Issue: 32

Pages: 8-29

Type: Article

More publications in: Revista Internacional de Deportes Colectivos

Abstract

One of the main tasks of Physical Education teachers today is to motivate our students and provide them with new activities to improve their skills and knowledge. In our case we opted for a new sport in our country, Tchoukball, which can serve as a basis for further learning best-known sports like basketball or handball. The study shows the improvement of skills and skills, decision-making and performance index related Tchoukball and how it makes our students improve faster access to further learning of other sports with similar characteristics.

Bibliographic References

  • Abad, M.T., Benito, P.J., Fuentes-Guerra, F.J., Y Robles, J. Fundamentos Pedagógicos De La Enseñanza Comprensiva Del Deporte: Una Revisión De La Literatura. En: Ciencia, Cultura Y Deporte, 2013, Vol. 8, Pp. 137 - 146.
  • Abernethy, B.T. Thomas, J.R., Y Thomas, K.T. Strategies for Improving Understanding of Age and Expertise. En: Journal of Experimental Child Psicology, 1993, Vol. 48, Pp. 190-210.
  • Anderson, J. R. Acquisition of Cognitive Skill. En: Psychological Review, 1982, Vol. 89, Pp. 369-406.
  • Anguera, M.T., Blanco, A., Losada, J.L., Y Hernández, A. La Metodología Observacional En El Deporte: Conceptos Básicos. En: Lecturas: Educación Física Y Deportes, 2000.
  • Anguera, T., Y Hernández - Mendo, A. Metodología Observacional Y Psicología Del Deporte: Estado De La Cuestión. En: Revista De Psicología Del Deporte, 2014, Vol. 23, No. 1, Pp. 103-109.
  • Azemar, G. Plaidoyer Pour Láventure Motrice. De La Psychomotricité À L´Exploration Active. En: Esprint, 1976, Vol. 5, Pp. 770-775.
  • Barret, T. Effects of Cooperative Learning On the Performance of Sixth-Grade Physical Education Students. En: Journal of Teaching in Physical Education, 2005, Vol. 24, Pp. 88-102.
  • Bayer, C. La Enseñanza De Los Juegos Deportivos Colectivos. Barcelona: Hispano Europea. 1992.
  • Blomqvist, M., Vänttinen, T., Y Luhtanen, P. Assessment of Secondary School Students' Decision-Making and Game-Play Ability In Soccer. En: Physical Education and Sport Pedagogy, 2005, Vol. 10, No. 2, Pp. 107-119.
  • Bunker, B., Thorpe, R., Y Almond, L. Rethinking Games Teaching. Loughborough: University of Technology. 1986.
  • Bunker, D.J., Y Thorpe, R.D. A Model for The Teaching of Games In Secundary Schools. En: Bulletin Of Physical Education, 1982, Vol. 19, No. Pp. 1, 5-9.
  • Castejón, F.J. La Investigación En Iniciación Deportiva Válida Para El Profesorado De Educación Física En Ejercicio. En: Retos: Nuevas Perspectivas De Educación Física, Deporte Y Recreación, 2015, Vol. 28, Pp. 263-270.
  • Castejón, F.J., Giménez, F.J., Jiménez, F., Y López, V. Formación Deportiva Como Eje Central De La Enseñanza Del Deporte. En F. J. Castejón, J. Giménez, F. Jiménez & V. López (Eds.), Investigaciones En Formación Deportiva (Pp. 15-37). Sevilla: Wanceulen. 2013.
  • Chepyator-Thomson, J.R. Y Ennis, C.C. Reproduction and Resintance to The Culture of Eminity and Masculinity in Secondary School Physical Education. En: Research Cuarterly for Exercise and Sport, 1997, Vol. 68, Pp. 89-99.
  • Chi, M.T.H., Y Rees, E.T. A Learning Framework for Development: The Control and Construction of Hierarchies of Skill. En: Psychological Review, 1983, Vol. 87, Pp. 447-531.
  • Constantinou, P. Joperd: The Journal of Physical Education. En: Recreation & Dance, 2010, Vol. 81, No. 3, Pp. 30-36.
  • Constantinou, P. Promoting Healthy Competition Using Modified Rules and Sports from Other Cultures. En: Strategies, 2014, Vol. 27, No. 4, Pp. 29-35.
  • Conte, L., Y Moreno, J.A. Análisis De Las Decisiones Preactivas En Educación Física. En: Lecturas: Educación Física Y Deportes, 2003, Vol. 59.
  • Contreras, O.R., Torre, E. De, Y Velázquez, R. Iniciación Deportiva. Madrid: Síntesis. 2001.
  • Cramer, S. J. Using The Tactical Games Approach When Teaching Rugby and Tchoukball. En: Strategies, 2011, Vol. 25, No. 2, Pp. 18-25.
  • Cratty, B. J. Teaching Motor Skills. New Jersey: Prentice-Hall. 1973.
  • Crum, B. Educación A Través Del Deporte. Un Lema Para La Educación Física Escolar, Un Callejón Sin Salida, Una Alternativa Y Algunas Características Para Una Educación Física De Calidad. Valores Del Deporte En La Educación (Año Europeo De Educación A Través Del Deporte). En Vizuete, M. & Ventura, A. Valores Del Deporte En La Educación. Madrid: Ministerio De Educación Cultura Y Deporte, Secretaría General Técnica. 2005.
  • Eberly, L., Heidi, Y., Y Girardin. P.A. Tchoukball: A New Game Concept for Physical Education. En: Strategies, 2005, Vol. 18, No. 3. Pp. 23-25.
  • French, A. Focus On Tchoukball. En: British Journal of Teaching Physical Education, 2001, Vol. 32, No. 4, Pp. 10-11.
  • French, K.E., Y Thomas, J.R. The Relation of Knowledge Development to Children’s Basketball Performance. En: Journal of Sport Psychology, 1987, Vol. 9, Pp. 15-32.
  • Gallahue, D. Understanding Motor Development in Children. New York: John Wiley and Sons. 1982.
  • González-Víllora, S. Estudio De Las Etapas De Formación Del Joven Deportista Desde El Desarrollo De La Capacidad Táctica. Aplicación. Castilla La Mancha: Servicio De Publicaciones De La Universidad De Castilla-La Mancha. 2008.
  • González, C. El Deporte, Una Potencial Herramienta Formativa. En: Apunts: Educación Física Y Deportes, 2005, No. 77, Pp. 97-101.
  • González, S., García, L.M., Contreras, O.R., Y Gutiérrez, D. Estudio Descriptivo Sobre El Desarrollo Táctico Y La Toma De Decisiones En Jóvenes Jugadores De Fútbol (12 Años). En: Revista Infancia Y Aprendizaje, 2010, Vol. 33, No. 4, Pp. 489-501.
  • González, S., García, L.M., Pastor, J.C., Y Contreras, O.R. Estudio Descriptivo Sobre El Desarrollo Táctico Y La Toma De Decisiones En Jóvenes Jugadores De Fútbol (10 Años). En: Revista De Psicología Del Deporte, 2010, Vol. 20, No. 1, Pp. 79-97.
  • González, S., García, L.M., Gutierrez, D., Y Pastor, J.C. Estudio Del Rendimiento De Juego (2 Vs. 2) En Jugadores De Fútbol Con 8 Años. En: Revista De Investigación En Educación, 2012, Vol. 10, No. 1, Pp. 115-126.
  • Gréhaigne, J.F., Wallian, N., Y Godbout, P. Tactical-Decision Learning Model And Students' Practices. En: Physical Education and Sport Pedagogy, 2005, Vol.10, No. 3, Pp. 213-224.
  • Griffin, L.L., Dodds, P., Placek, J., Ytremino, F. (2001). Chapter 4: Middle School Students Conceptions Of Soccer Their Solutions To Tactical Problems. En: Journal of Teaching And Physical Education, 2001, Vol. 20, Pp. 324-340.
  • Griffin, L.L., Mitchell, S.A., Y Oslin, J.L. (Teaching Sport Concepts and Skills: A Tactical Games Approach. Champaign, Il: Human Kinetic. 1997.
  • Groben, B. Wirkungen Des Kooperativen Lernens Im Spiegel der Unterrichtsforchung. En: Sportpädagogik, 2005, Vol. 29, No. 6, Pp. 48-52.
  • Heidi, Y., Lori, E., Y Pierre-Alain, G. Tchoukball: A New Game Concept for Physical Education. En: Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators, 2005, Vol. 18, No. 3, Pp. 23-26.
  • Kyles, C., Y Lounsbery, M. Proyect Destiny: Initiating Physical Activity for Non-Athletic Girls Through Sport. En: Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 2004, Vol. 75, No. 1, Pp. 37-41.
  • Lasierra, G., Y Lavega, P. 1015 Juegos Y Formas Jugadas De Iniciación A Los Deportes De Equipo. Barcelona: Paidotribo. 1993. Launder, A.G. Play Practice. The Games Approach to Teaching and Coaching Sports. Champaign, Il: Human Kinetics. 2001.
  • Lefteratos, C., Y Tsangaridou, N. A Review of Research Studies for Two Alternative Models In Physical Education: Sport Education And Teaching Games For Understanding. En: Inquiries in Sport & Physical Education, 2010, Vol. 8, No. 1, Pp. 43-70.
  • Lisbona, M., Mingorance, A.C., Méndez, A., Y Valero, A. El Modelo Comprensivo. En Méndez, A. (Coord.). Modelos Actuales De Iniciación Deportiva. Unidades Didácticas Sobre Deportes De Invasión. Sevilla. Wanceulen. 2009.
  • Mcpherson, S.L., Y Thomas, J.R. Relation of Knowledge and Performance In Boy’s Tennis: Age And Expertise. En: Journal of Experimental Child Psychology, 1989, Vol. 48, Pp. 190-211.
  • Méndez, A. (Coord.). Modelos Actuales De Iniciación Deportiva. Unidades Didácticas Sobre Deportes De Invasión. Sevilla: Wanceulen. 2009.
  • Mitchell, S.A., Oslin, J.L., Y Griffin, L. L. Sports Fundations for Elementary Physical Education. A Tactical Games Approach. Champaign, Il: Human Kinetic, 2003.
  • Mitchell, S.A., Oslin, J.L., Y Griffin, L.L. Teaching Sport Concepts and Skills. A Tactical Games Approach (2a Ed.). Champaign: Human Kinetics. 2006.
  • Mohr, D.J., Townsend, J.S., Y Pritchard, T. Rethinking Middle School Physical Education: Combining Lifetime Leisure Activities and Sport Education to Encourage Physical Activity. En: Physical Educator, 2006, Vol. 63, Pp. 18-29.
  • Nevett, M., Rovegno, I., Babiarz, M., Y Mccaughtry, N. Changes in Basic Tactics and Motor Skills in An Invasion-Type Game After A 12-Lesson Unit Of Instruction. En: Journal of Teaching in Physical Education, 2001, Vol. 20, No. 6, Pp. 352-369.
  • Newton, L. Tchoukball. En: Physical & Health Education Journal, 2011, Vol. 76, No. 4, Pp. 32-33.
  • O’leary, N. Learning Informally to Use The ‘Full Version’ Of Teaching Games for Understanding. En: European Physical Education Review, 2016, Vol. 22, No. 1, Pp. 3-23.
  • Olosová, G., Y Zapletalová, L. Immediate and Retention Effects of Teaching Games for Understanding Approach On Basketball Knowledge. En: Acta Facultatis Educationis Physicae Universitatis Comenianae, 2015, Vol. 55, No. 1, Pp. 39-46.
  • Parkes, C., Y Subramaniam, P. Linking The Revised National Standards to Teaching Games for Understanding: An Eighth-Grade Soccer Example. En: Joperd: The Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 2015, Vol. 86, No. 8, Pp. 34-42
  • Pérez, S., Domínguez, R., Garrido, B., Barrero, D., Y Arenas, J. G. Unidad Didáctica De Tchoukball En Educación Primaria. En: Efdeportes.Com, Revista Digital, 2014, Vol. 18, No. 189.
  • Prat, M., Font, R., Soler, S., Y Calvo, J. Educar En Valores, Deporte Y Nuevas Tecnologías. En: Apunts: Educación Física Y Deportes, 2004, Vol. 78, Pp. 83-90.
  • Práxedes, A., Moreno, A., Sevil, J., García-González, L., Y Del Villar, F. A Preliminary Study of the Effects Of A Comprehensive Teaching Program, Based On Questioning, To Improve Tactical Actions In Young Footballers. En: Perceptual & Motor Skills, 2016, Vol. 122, No. 3, Pp. 742-757.
  • Raab, M. T-Echo: Model of Decision Making to Explain Behavior in Experiments and Simulations Under Time Pressure. En: Phycology of Sport and Execise, 2002, Vol. 3, Pp. 151-171.
  • Rauschenbach, J., Y Swartz, D.R. Great Games That Disappeared. En: Strategies, 2016, Vol. 29, No. 1, Pp. 29-37.
  • Renshaw, I., Araújo, D., Button, C., Chow, J., Davids, K., Y Moy, B. Why The Constraints-Led Approach Is Not Teaching Games for Understanding: A Clarification. En: Physical Education & Sport Pedagogy, 2016, Vol. 21, No 5, Pp. 459-481.
  • Robles, J. Tchoukball. Un Deporte De Equipo Novedoso. Propuesta De Aplicación En Secundaria. En: Retos. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte Y Recreación, 2009, No. 16. Pp. 75-79.
  • Robles, J., Abad, M.T., Y Giménez, F.J. El Tratamiento Del Deporte En Relación Con La Promoción De Valores Durante La Eso. Educar A Través Del Deporte, En: Wanceulen: Educación Física Digital, 2005, Vol. 2, Pp. 199-126.
  • Sáenz-López, P. La Formación Del Maestro Principiante Especialista En Educación Física. Tesis Doctoral. Universidad De Huelva. 1998.
  • Sáenz-López, P., Ibáñez, S., Y Giménez, F. J. La Motivación En Las Clases De Educación Física. En: Lecturas: Educación Física Y Deportes, 1999, Vol, 17.
  • Sánchez, J., García, J.M., Martín, J.M., Ramos, E., Arriaza, E., Y Da Sival, M.E. Análisis Y Evaluación Del Lanzamiento De Esquina (Córner En El Fútbol De Alto Nivel). En: Revista Andaluza De Medicina Del Deporte, 2012, Vol. 5 No. 4, Pp. 140-146.
  • Serra-Olivares, J., Y García-López, L.M. Design And Validation Of The Soccer Tactical Knowledge Test (Stkt). / Diseño Y Validación Del Test De Conocimiento Táctico Ofensivo En Fútbol (Tctof). En: Revista Internacional De Medicina Y Ciencias De La Actividad Física Y Del Deporte, 2016, Vol. 16, No. 63, Pp. 521-37.
  • Sierra, J., González, S., Y García, L.M. Comparación del rendimiento de juego de jugadores de fútbol de 8-9 años en dos juegos modificados 3 contra 3. En: Cuadernos de Psicología del Deporte, 2011, vol. 11, pp. 77-91.
  • Stolz, S.A., Y Pill, S. A Narrative Approach To Exploring Tgfu-Gs. En: Sport, Education & Society, 2016, Vol. 21, No. 2, Pp. 239-262.
  • Tan, S., Wright, S., Mcneill, M., Fry, J., Y Tan, C. Implementation of The Games Concept Approux in Singapure School: A Preliminary Report. En: Review of Educational Research and Advances for Classroom Teachers, 2002, Vol. 21, No. 1, Pp. 77-84.
  • Tercedor, P., Chillón, P., Delgado, M., Pérez, I. J., Y Martín, M. El Género Como Factor De Variabilidad En Las Actitudes Hacia La Práctica De Actividad Físico-Deportiva. En: Apunts: Educación Física Y Deportes, 2005, Vol. 82, Pp. 19-25.
  • Thorpe, R., Bunker, D., Y Almond, L. A Change in Focus for The Teaching Of Games. Champaign, Il: Human Kinetic. 1986. Valero, A. Análisis De Los Cambios Producidos En La Metodología De La Iniciación Deportiva. En: Apunts Educación Física Y Deportes, 2005, Vol. 79.
  • Vera, G., Romero, C. Y Moreno, M. I. Propuesta De Valoración Técnicotáctica Mediante Una Situación De Juego Colectivo Básico En El Fútbol De Iniciación. En: Retos. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte Y Recreación, 2007, Vol. 12, Pp. 29-35.
  • Wein, H. Fútbol A La Medida Del Niño. Madrid: Real Federación Española De Fútbol. 1995.
  • Wing, C. Implementing A Strength and Conditioning Program For Tchoukball. En: Strength & Conditioning Journal, 2015, Vol. 37, No. 5, Pp. 53- 57.