Diferencias en los niveles de agilidad e IMC en los alumnos de centros rurales y no rurales en educación física

  1. Pérez Muñoz, Salvador 1
  2. Domínguez Muñoz, Rafael
  3. Barrero Sanz, Diana
  4. Hernández Marín, Jesús
  1. 1 Facultad de Educación Universidad Pontificia de Salamanca
Journal:
Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad

ISSN: 2386-8333

Year of publication: 2019

Volume: 5

Issue: 2

Pages: 250-269

Type: Article

DOI: 10.17979/SPORTIS.2019.5.2.5166 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad

Sustainable development goals

Abstract

The objective of this article is to analyze the levels of agility and BMI in primary school students, depending on the type of rural or urban school, sex, age and the course of study. The sample consists of 198 primary school students with an age of 10.2 years (± .988). Of these 105 are from rural centers grouped (CRA) and the rest are from public centers in the city. They passed the Modified Agility Test (MAT) agility test. The sample presents normal values ​​in the Kolmogorov-Smirnov test, in addition, in the ANOVA test shows that there are statistically significant differences (p ≤ .05) in the type of center and sexes of the subjects, while there are no differences in terms of age, the course of studies and the BMI. The students belonging to the CRA obtain worse results than the students of centers in the city. The agility does not present a uniform behavior in all age ranges or sexes, nor in function of the type of center. CRA students have a lower agility value and higher BMI than city students. Therefore, it would be necessary to increase physical activity levels in CRA students.

Bibliographic References

  • Asadi, A. y Arazi, H. (2012). Efectos del entrenamiento pliometrico de alta intensidad en el equilibrio dinamico, la agilidad, el salto vertical y el sprint en jóvenes jugadores de Baloncesto. Journal of Sport & Health Research, 4(1), 35-44. DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v11i33.768
  • Bahamonde, C., Carmona, C., Albornoz, J., Hernández-García, R. y Torres-Luque, G. (2019). Efecto de un programa de actividades deportivas extraescolares en jóvenes chilenos. Retos: Nuevas Perspectivas De Educación Física, Deporte y Recreación, 35, 261-266.
  • Bathrellou, E., Lazarou, C., Demosthenes, B., Panagiotakos, L. y Sidossis, S. (2007). Physical activity patterns and sedentary behaviors of children from urban and rural areas of Cyprus. Cent European Journal Public Health, 15(2), 66-70.
  • Brazendale, K., Beets, M. W., Weaver, R. G., Chandler, J. L., Randel, A. B., Turner-McGrievy, G. M. ... y Ward, D. S. (2017). Children’s Moderate to Vigorous Physical Activity Attending Summer Day Camps. American Journal of Preventive Medicine, 53(1), 78-84. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amepre.2017.01.019
  • Calahorro-Cañada, F., Torres-Luque, G., López-Fernández, I. y Carnero, E. A. (2015). Análisis fraccionado de la actividad física desarrollada en escolares. Revista de Psicología del Deporte, 24(2), 373-379. DOI: https://doi.org/10.4321/s1578-84232014000300014
  • Cesani, M., Zonta, M., Castro, L., Torres, M., Forte, L., Orden, A. ... y Gamboa, M. (2007). Estado nutricional y parasitosis intestinales en niños residentes en zonas urbana, periurbana y rural del partido de Brandsen. Revista Argentina de Antropología Biológica, 9(2), 105-121. DOI:https://doi.org/10.31134/ap.89.2.3
  • Cook, T. D. y Reichardt, CH. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
  • Coppieters, M., Stappaerts, K., Janssens, K. y Jull, G. (2002). Reliability of detecting 'onset of pain' and 'submaximal pain' during neural provocation testing of the upper quadrant. Physiother Res Int, 7(3), 146-56. DOI: https://doi.org/10.1002/pri.251
  • Cruz, A., Lara, A. J., Zagalaz, M. L. y Torres-Luque, G. (2014). Análisis y evaluación de la condición física en estudiantes de educación primaria de un medio rural y urbano. Apunts: Educació Física I Esports, 116, 44-51. DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/2).116.04
  • Erceg, M., Zagorac, N. y Katiæ, R. (2008). The impact of football training on motor development in male children. Collegium Antropologicum, 32(1), 241-247.
  • García-Pinillos, F., Ruiz-Ariza, A. y Latorre-Román, P. A. (2015). Influencia del puesto específico en la potencia y agilidad de jóvenes futbolistas. Retos: Nuevas Perspectivas De Educación Física, Deporte y Recreación, 27, 58-61. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apunts.2014.05.002
  • González, Y., Fernández, J. A. y Sedano, S. (2016). Características de jóvenes futbolistas colombianos en el terreno de juego. Apunts: Educacion Fisica y Deportes, 126, 55-63. DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/4).126.06
  • Hodgkin, E., Hamlin, M.J., Ross, J.J. y Peters, F. (2010). Obesity, energy intake and physical activity in rural and urban New Zealand children. Rural and Remote Health, 10(2), 13-36.
  • Holmberg, P. (2009). Agility Training for Experienced Athletes: A Dynamical Systems Approach. Strength Cond J, 31(5), 73-78. DOI: https://doi.org/10.1519/ssc.0b013e3181b988f1
  • Ley Orgánica de Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE) (2013). 8/2013. BOE 10 de diciembre de 2013. DOI: https://doi.org/10.5944/hme.3.2016.14811
  • Little, T. y Williams, A. G. (2006). Suitability of soccer training drills for endurance training. The Journal of Strength & Conditioning Research, 20(2), 316-319. DOI: https://doi.org/10.1519/00124278-200605000-00014
  • Mayorga-Vega, D., Brenes, A., Rodríguez, M. y Merino, R. (2012). Association of BMI and physical fitness level among elementary school students. Journal of Sport and Health Research, 4(3), 299-310.
  • Pardo, D. (2016). Influencia del índice de masa corporal en la agilidad en la infancia. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física y el Deporte, 5(1), 50-69. DOI: https://doi.org/10.24310/riccafd.2014.v3i1.6192
  • Pérez, S. y Sánchez, A. (2017). La competencia motriz en Educación Física y Deporte. En A. Jiménez. Competencias Educativas e Innovación. Salamanca: Servicio de Publicaciones, Universidad Pontificia de Salamanca. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.iee.v34n2a13
  • Pikel, T. R., Starc, G., Strel, J., Kovač, M., Babnik, J. y Golja, P. (2017). Impact of prematurity on exercise capacity and agility of children and youth aged 8 to 18. Early Human Development, 110, 39-43. DOI: https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2017.04.015
  • Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. BOE, Nº 52.
  • Rodríguez-Negro, J., Romaratezabala, E y Yanci, J. (2018). Evolución de la capacidad de cambio de dirección en función de la edad en niños y niñas en edad escolar. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 7(2), 53-58. DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.343231
  • Sainz, P. y Ayala, F. (2010). Efecto agudo del estiramiento sobre la agilidad y coordinación de movimientos rápidos en jugadores de fútbol de División de Honor. Revista Kronos, 9(17), 21-28. DOI: https://doi.org/10.5232/ricyde2010.01801
  • Sassi, R. H., Dardouri, W., Yahmed, M. H., Gmada, N., Mahfoudhi, M. E. y Gharbi, Z. (2009). Relative and absolute reliability of a Modified Agility T-Test and its relationship with vertical jump and straight sprint. J Strength Cond Res, 23(6), 1644-1651. DOI: https://doi.org/10.1519/jsc.0b013e3181b425d2
  • Serpell, B. G., Ford, M. y Young, W. B. (2010). The development of a new test of agility for rugby league. J Strength Cond Res, 24(12), 3270-3277. DOI: https://doi.org/10.1519/jsc.0b013e3181b60430
  • Sheppard, J. M., Young, W. B., Doyle, T. L. A., Sheppard, T.A. y Newton, R. U. (2006). An evaluation of a new test of reactive agility and its relationship to sprint speed and change of direction speed. J Sci Med Sport, 9, 342-349. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsams.2006.05.019
  • Torres-Luque, G., Carpio, E., Sánchez, A. L. y Zagalaz, M. L. (2014). Niveles de condición física de escolares de educación primaria en relación a su nivel de actividad física y al género. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 18-22. DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/2).116.04
  • World Medical Assembly (2013). Declaration of Helsinki. Geneva, Switzerland: World Health Organization.
  • Yanci, J. y Los Arcos, A. (2015). ¿Cómo influyen la edad y el género en la capacidad de cambiar de dirección en alumnos de educación primaria? Retos: Nuevas Perspectivas De Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 40-43. DOI: https://doi.org/10.6018/280401
  • Yanci, J., Arcos, A. L., Castillo, D. y Cámara, J. (2017). Sprinting, Change of Direction Ability and Horizontal Jump Performance in Youth Runners According to Gender. Journal of Human Kinetics, 60(1), 199–207. DOI: https://doi.org/10.1515/hukin-2017-0103
  • Yanci, J., Los Arcos, A., Grande, I., Gil, E. y Cámara, J. (2014a). Correlation between agility and sprint according to student age. Collegium Antropologicum, 38(2), 533–538.
  • Yanci, J., Los Arcos, A., Reina, R., Gil., E. y Grande, I. (2014b). La agilidad en alumnos de educación primaria: diferencias por edad y sexo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(53), 23-35. DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd
  • Yanci, J., Los Arcos, A., Salinero, J. J., Plana, C., Gil, E. y Grande, I. (2015). Effects of different contextual interference programs in agility. Revista Internacional De Medicina y Ciencias De La Actividad Física y Del Deporte, 15(59), 405-418. DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.001
  • Yanci, J., Vizcay, J. J., Pitillas, I. y Los Arcos, J. (2016). Diferencias entre alumnos de una escuela de atletismo y estudiantes de educación primaria en la capacidad de aceleración y cambio de dirección. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 28-31. DOI: https://doi.org/10.6018/280401