Niveles de agilidad y coordinación en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato

  1. Pérez-Muñoz, Salvador 1
  2. Domínguez Muñoz, Rafael 2
  3. Barrero Sanz, Diana
  4. Luis Pereira, Jesús María 3
  5. Arenas García, Javier Germán
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

  2. 2 Centro de Educación Infantil y Primaria Reyes Católicos (Madrigal de las Altas Torres, Ávila)
  3. 3 Institución de Educación Secundaria Fernando de Rojas, Salamanca
Revista:
Viref Revista de Educación Física

ISSN: 2322-9411

Any de publicació: 2021

Volum: 10

Número: 1

Pàgines: 68-85

Tipus: Article

Altres publicacions en: Viref Revista de Educación Física

Resum

Objective: to analyze the levels of agility in Secondary Education students, based on sex, age, course of study and extracurricular physical activity practice. Method: sample of 152 Secondary Education students, 73 boys and 79 girls, aged between 12 and 17 years old; 87 of them first grade students of Compulsory Secondary Education and 65 first grade of High School. The Modified Agility Test (MAT) was applied without the ball and with the ball, for coordination with the dominant and non-dominant hand and foot. Results: significant differences were found (p <.05), ANOVA, in agility and coordination by sex, course and practice of extracurricular physical activity. Boys presented better results in all cases, especially 16-year-olds; In addition, practicing physical activity implies better values, both in coordination and agility in all cases. Agility and coordination improve with age, it is positively correlated with coordination, and it is better with extracurricular physical activity. Conclusion: based on the results of the study, it is considered necessary to increase the levels of physical activity in students who do not perform extracurricular physical activity and the hours of Physical Education should be increased at all educational levels. Keywords: physical education, secondary education, agility, coordination.

Referències bibliogràfiques

  • Arboix, J., Marcaida, S., & Puigvert, J. (2019). Evolución de la agilidad y velocidad lineal en una muestra de adolescentes durante los últimos 20 años (1998-2018). SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 9(1), 97-104. https://doi.org/10.6018/sportk.412561
  • Arcos, A., Aramendi, J., Emparanza, J., Castagna, C., Yanci, J., Lezáun, A., & Martínez, R. (2020). Assessing change of direction ability in a Spanish elite soccer academy. Journal of Human Kinetics, 72(1), 229-239. https://doi.org/10.2478/hukin-2019-0109
  • Barnett, L., Lai, S., Veldman, S., Hardy, L., Cliff, D., Morgan, P., et al., (2016). Correlates of gross motor competence in children and adolescents: a systematic review and metaanalysis. Sports Medicine, 46, 1663-1688. https://doi.org/10.1007/s40279-016-0495-z Beltrán, V.,
  • Beltrán, J., & Valenciano, J. (2008). Niveles de actividad física en niños y adolescentes españoles: evolución de la práctica en los últimos años y diferencias según zona geográfica. En IV Congreso Internacional y XXV Nacional de Educación Física. Córdoba, España.
  • Bidaurrazaga, I., Moreira, H., Lekue, J., Badiola, A., Figueiredo, A., & Gil, S. (2015). Applicability of an agility test in young players in the soccer field. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 21(2), 133-138. https://doi.org/10.1590/1517-869220152102144406
  • Cárdenas, M. Burbano, V., & Espitia, E. (2019). Efectos de un programa recreativopedagógico en las capacidades coordinativas en escolares. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 22(1), e1047. https://doi.org/10.31910/rudca.v22.n1.2019.1047
  • Castro, V., & Gaintza, Z. (2019). Efecto del taekwondo en el desarrollo motor de estudiantes de 2º de la Educación Secundaria Obligatoria. Sportis, 5(2), 270-286. https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.2.4972
  • Cid, F., Rojas, P., Godoy, N., Acevedo, V., & Véliz, C. (2019). Relación de la composición corporal, las cualidades físicas y funciones cognitivas en estudiantes de educación física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 36(1), 103- 106. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.67496
  • Cook, T., & Reichardt, Ch. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
  • Cruz, A., Lara, A., Zagalaz, M., & Torres, G. (2014). Análisis y evaluación de la condición física en estudiantes de educación primaria de un medio rural y urbano. Apunts: Educación Física y Deportes, 2(116), 44-51. https://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/279284
  • Erceg, M., Zagorac, N., & Katiæ, R. (2008). The impact of football training on motor development in male children. Collegium Antropologicum, 32(1), 241-247.
  • Galán, P., Gisladóttir, T., & Ries, F. (2020). Adherencia a la dieta mediterránea, motivos para la práctica de ejercicio físico y composición corporal en adolescentes Islandeses. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 38, 552-559. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73821
  • García, F., Ruiz, A., & Latorre, P. (2015). Influencia del puesto específico en la potencia y agilidad de jóvenes futbolistas. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 27, 58-61. https://doi.org/10.47197/retos.v0i27.34348
  • González, Y., Fernández, J., & Sedano, S. (2016). Características de jóvenes futbolistas colombianos en el terreno de juego. Apunts: Educación Física y Deportes, 126, 55-63. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/4).126.06
  • González, Y., Gálvez, A., & Mendoza, D. (2020). Comparación antropométrica, fuerza explosiva y agilidad en jugadoras jóvenes de baloncesto de Bogotá-Colombia. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 38, 406-410. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.71967
  • Guijarro, S., Mayorga, D., Casado, C., & Viciana, J. (2020). Una unidad didáctica intermitente de acondicionamiento físico solo mejora los niveles de capacidad cardiorrespiratoria de los estudiantes con un perfil no saludable de condición física. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 38, 8-15. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73605
  • Lopes, V., Stodden, D., & Rodrigues, L. (2014). Weight status is associated with crosssectional trajectories of motor coordination across childhood. Child: Care, Health and Development, 40(6), 891-899. https://doi.org/10.1111/cch.12127
  • Luna, P., Márquez, C., Rodríguez, M., Martínez, C., & Vargas, R. (2019). Relación entre la Agilidad respecto de Variables Antropométricas en niños pertenecientes a una Escuela de tenis privada de la provincia de Concepción. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 36, 278-282. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68292
  • Malina, R., Cumming, S., Morano, P., Barron, M., & Miller, S. (2005). Maturity status of youth football players: a noninvasive estimate. Medicine and Science in Sports and Exercise, 37, 1044-1052. https://doi.org/10.1249/01.mss.0000171622.45134.cb
  • Mayorga, D., Brenes, A., Rodríguez, M., & Merino, R. (2012). Association of BMI and physical fitness level among elementary school students. Journal of Sport and Health Research, 4(3), 299-310. http://www.journalshr.com/papers/Vol%204_N%203/V04_3_8.pdf
  • Ministerio de Educación y Ciencia: Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE). España: MEC. https://doi.org/10.5944/hme.3.2016.14811
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Real Decreto 1105 de 2014, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y del Bachillerato. España: El Ministerio.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. España: El Ministerio.
  • Pardo, D. (2016). Influencia del índice de masa corporal en la agilidad en la infancia. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 5(1), 50-69. https://doi.org/10.24310/riccafd.2016.v5i1.6148
  • Pérez, S., Sánchez, A., Rodríguez, A., Castaño, R., Fuentes, J., De Mena, J., & Macías, R. (2018). Efecto agudo del chaleco lastrado sobre la condición física del portero de fútbol. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 4(2), 269- 287. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.2.2077
  • Pérez, S., Domínguez, R., Barrero, D., & Hernández, J. (2019a). Diferencias en los niveles de agilidad e IMC en los alumnos de centros rurales y no rurales en educación física. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 5(2), 250-269. https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.2.5166
  • Pérez, S., Rodríguez, A., Sánchez, A., De Mena, J., Fuentes, J., Castaño, R., & Martín, N. (2019b). Efecto de los juegos reducidos sobre jugadoras de fútbol. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 19(74), 371-386. http://doi.org/10.15366/rimcafd2019.74.012
  • Pérez, S., Rodríguez, A., Sánchez, A., Alonso, G., Hernández, F., Fraile, J., & Morilla, D. (2020). ¿Cómo afecta la metodología integrada sobre los cambios de dirección en jugadores de fútbol sub-19?: análisis de la pretemporada? Revista Internacional de Deportes Colectivos, 43, 45-57. http://www.asesdeco.com/images/pdf/43Perez
  • Ramírez, R., Sánchez, J., Gonzalo, O., Rodríguez, A., Carretero, M., & Nakamura, F. (2018). Specific changes in young soccer player's fitness after traditional bilateral vs. unilateral combined strength and plyometric training. Frontiers in Physiology, 9, 265. http://doi.org/10.3389/fphys.2018.00265
  • Ramón, I. & Ruiz, L. (2015). Adolescencia, problemas de coordinación motriz y competencia. Educación XXI, 18(2), 189-213. http://doi.org/10.5944/educXX1.14601
  • Ruiz, L., Barriopedro, M., Ramón, I., Palomo, M., Riojano, N., García, V., & Navia, J. (2017). Evaluar la coordinación motriz global en Educación Secundaria: el Test Motor SportComp. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 49(13), 285-301. https://doi.org/10.5232/ricyde2017.04907
  • Sheppard, J., Young, W., Doyle, T., Sheppard, T., & Newton, R. (2006). An evaluation of a new test of reactive agility and its relationship to sprint speed and change of direction speed. Journal of Science and Medicine in Sport, 9(4), 342-349. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2006.05.019
  • Tomkinson, G., Carver, K., Atkinson, F., Daniell, N., Lewis, L., Fitzgerald, J., ... Ortega, F. (2017). European normative values for physical fitness in children and adolescents aged 9–17 years: results from 2 779 165 Eurofit performances representing 30 countries. British Journal of Sports Medicine, 52(22), 1445-1456. https://doi.org/10.1136/bj- sports-2017-098253
  • Vazou, S., Mischo, A., Ladwig, M., Ekkekakis, P., & Welk, G. (2019). Psychologically informed physical fitness practice in schools: a field ex-periment. Psychology of Sport and Exercise, 40, 143-151. https://doi.org/10.1016/j. psychsport.2018.10.008
  • Viciana, J., Martínez, A., & Mayorga, D. (2015). Contribución de la educación física a las recomendaciones diarias de actividad física en adolescentes según el género; un estudio con acelerometría. Nutricion Hospitalaria, 32(3), 1246-1251. https://doi.org/10.3305/nh.2015.32.3.9363
  • Vidarte, J., Vélez, C., & Parra, J. (2018). Coordinación motriz e índice de masa corporal en escolares de seis ciudades colombianas. Revista U.D.C.A Actualidad & Divulgación Científica, 21(1), 15-22. https://doi.org/10.31910/rudca.v21.n1.2018.658
  • Yanci, J., & Los Arcos, A. (2015). ¿Cómo influyen la edad y el género en la capacidad de cambiar de dirección en alumnos de educación primaria? Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 40-43. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34862
  • Yanci, J., Los Arcos, A., Reina, R., Gil., E., & Grande, I. (2014). La agilidad en alumnos de educación primaria: diferencias por edad y sexo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(53), 23-35. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista53/artagilidad443.htm
  • Yanci, J., Vizcay, J., Pitillas, I., & Los Arcos, J. (2016). Diferencias entre alumnos de una escuela de atletismo y estudiantes de educación primaria en la capacidad de aceleración y cambio de dirección. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 28-31. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.35729