Estética teológica y escritura figurativaJoaquín de Fiore

  1. Manuel Lázaro Pulido 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Zeitschrift:
De Medio Aevo

ISSN: 2255-5889

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: Scripta manent. Expresiones de la escritura en la Edad Media

Ausgabe: 10

Nummer: 1

Seiten: 115-135

Art: Artikel

DOI: 10.5209/DMAE.72998 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: De Medio Aevo

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Joachim de Fiore is a special and very significant author in the Late Middle Ages. His theological thought is not only notable for its Trinitarian and eschatological proposals, but also for its own textual form. We analyse the theological aesthetics of the Calabrian abbot through his historical prophetic thought and two significant figures: the tree and the maiestas Domini, pointing out the context of his figurative language and his novelty.

Bibliographische Referenzen

  • Balthasar, Hans Urs von, 1986, Gloria, una estética teológica. Vol. 2. Estilos eclesiásticos, Madrid: Ed. Encuentro.
  • Baumgarten, Alexander Gottlieb, 2007, Ästhetik, Trans., preface, notes, indexes by Dagmar Mirbach. 2 vols, Hamburg: Felix Meiner Verlag.
  • Berti, Giovanni, 1957, “Il libro delle figure di Gioacchino da Fiore e le immagini dantesche dei cerchi trinitari e dell'aquila ingigliata”: Atti e Memorie Deputazione di Storia Patria per le Antiche Provincie Modenesi 8, pp. 63-77.
  • Boulnois, Olivier, 2008, Au-delà de l’image. Une archeologie du visuel au Moyen Âge. V-XVI siècle, Paris, Seuil.
  • De Bruyne, Edgar, 1963, Historia de la estética. II. La antigüedad cristiana. La Edad Media, Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos.
  • De Bruyne, Edgar, 1988, La estética de la Edad Media, Madrid, Visor.
  • De Lubac, Henri, 1959-1964, Exégèse médiévale. Les quatre sens de l’Ecriture. 4 vols, Paris, Aubier.
  • De Lubac, Henri, 1979, La postérité spirituelle de Joachim de Flore. I. De Joachim à Lessing, Paris, Lethielleux.
  • De Lubac, Henri, 1981, La posterite spirituelle de Joachim de Flore. II. De Saint Simon à nos jours, Paris, Lethielleux.
  • Eco, Umberto, 1973, Beato di Liébana: Miniature del Beato de Fernando I y Sancha (Codice B. N. Madrid Vit. 14-2), Parma, F. M. Ricci.
  • Eco, Umberto, 1997, Arte y belleza en la estética medieval, Barcelona, Editorial Lumen.
  • Eliade Mircea, 2000, Tratado de Historia de las religiones. Morfología y dialéctica de lo sagrado, 3ª ed., Madrid, Cristiandad.
  • Esmeijer, Anna C., 1978, Divinas quaternitas. A Preliminary Study in the Method and Application of Visual Exegesis, Amsterdam, Van Gorcum.
  • Fallani, Giovanni, 1957, “Figurativo e non figurativo sacro”: Archivio di filosofia 25, pp. 43-53.
  • Fontaine, Jacques, 1977, L'Art préroman hispanique, vol. 2: L'Art mozarabe, Yonne, La Pierre-qui-Vire.
  • Gadamer, Hans-Georg, 2010, Hermeneutik I. Wahrheit und Methode: Grundzüge Einer Philosophischen Hermeneutik. Volumen 1 de Gesammelte Werke. Tübingen: Mohr Siebeck.
  • García, Pablo. 1989, “Antecedentes neoplatónicos de San Agustín: de la retórica a la epóptica”, en Plotino, Porfirio, San Agustín, Salamanca, Universidad Pontificia de Salamanca, pp. 5-22.
  • Greisch, Jean, 1995, “De la «lecture infinie» à l’infinie métaphysique”: Les études philosophiques 2, pp. 167-191.
  • Grévin, Benoît y Mairey, Aude, 2016, “Introduction”, en Benoît Grévin y Aude Mairey, Le Moyen Âge dans le texte, Paris, Éditions de la Sorbonne, 5-22.
  • Grundmann, Herbert, 1997, Gioacchino da Fiore. Vita e opere, ed. Gian Luca. Potestà, Roma, Viella-Centro Internazionale di Studi Gioachimiti.
  • Gusdorf, Georges, 1989, Les origines de l’hermenéutique, Paris, Payot.
  • Joaquín de Fiore, 1986, Enchiridion super Apocalypsim, ed. E. K. Burger, Toronto, Pontifical Institut of Mediaeval Studies.
  • Joaquín de Fiore, 1990, “Praephatio super Apocalipsim, ed. K.-V. Selge, Eine Einführung Joachims von Fiore in die Johannesapokalypse”, Deutsches Archiv für Erforschung des Mittelalters 46, pp. 85-131.
  • Joaquín de Fiore, 1990, Il Libro delle Figure dell’Abate Gioacchino da Fiore, ed. Leon Tondelli, Marjorie Reeves, Beatrice Hirsch-Reich, reed, Centro Internzaionale di Studi Gioachimiti, Torino, Società editrice internazionale.
  • Joaquín de Fiore, 1995, Introduzione all’Apocalisse, pref. Ed K.-V. Selge, trad. Gian Luca Potestà, Roma: Viella.
  • Joaquín de Fiore. 1964 [1527], Expositio in Apocalypsim abbatis Ioachim. Francisci Bindoni ac Maphei Pasini, Venetiis 1527, rist. anast. Frankfurt a. M., Minerva.
  • Lázaro, Manuel, 2010. “La raíz joaquinista en san Buenaventura: lectura franciscana del pensamiento figurativo de Joaquín de Fiore”, en Pensare per figure. Diagrammi e simboli in Gioacchino da Fiore, ed. Alessandro Ghisalberti, Roma, Viella-Centro Internazionale di Studi Gioachimiti, pp. 311-338.
  • Pastoureau, Michel, 2006, Una historia simbólica de la Edad Media occidental, Buenos Aires, Katz Ediciones.
  • Pérez, Luis, 2007, Introducción. In Ubertino de Casale. Árbol de la vida crucificada, ed. por L. Pérez, Murcia: Instituto Teológico de Murcia – Ed. Espigas.
  • Petrus Pictaviensis, 1936. Compendium historiae in genealogia Christi, en The Works of Peter of Poitiers. Master in Theology and Chancelor of Paris (1193-1205), ed. P. S. Moore, Notre Dame, Indiana, The University of Notre Dame, pp. 97-117; pp. 188-96.
  • Piñero, Ricardo, 2007, “De leyendas y pinturas áureas: Jacobo de Vorágine y Simone Martini”: Azafea Revista de filosofía 9, pp. 15-28.
  • Plotino, 1963, Eneadas, ed. É. Bréhier, Paris, Le belles lettres, 3 ed. t. III. (traducción española en Plotino, 1985, Enéadas III-IV, introd., trad. y not. de J. Igal, Madrid, Gredos).
  • Ramérez, Fernando, 2008, “Dos respuestas desde la estética a la pregunta por la filosofía, a través de Heidegger y Deleuze”: Logos. Anales del Seminario de Metafísica 4, pp. 1751-86.
  • Ratzinger, Joseph, 1959, Die Geschichts theologie des reiligen Bonaventura, München/Regensburg: Schnell & Steiner.
  • Reeves, Margerite, Marjorie Hirst-Reich, 1972, The “Arbores” of Joaquim of Fiore, Oxford: Oxford University Press – Clarendon Press.
  • Reinhardt, Elisabeth, 2002, “Joaquín de Fiore y el IV Concilio Lateranense”, Anuario de Historia de la Iglesia, 11, pp. 95-104.
  • Richardus S. Victoris, In Apocalypsim libri septem, in Patrologia Latina, Paris., ed. Migne vol. 196.
  • Roux, Sylvian, 2004, La recherche du principe chez Platon, Aristote et Plotin, Paris, J. Vrin.
  • Ruíz de Samaniego, Alberto, 2007, “Una estética de la representación postmoderna”: Azafea. Revista de filosofía 9, pp. 61-82.
  • Schmitt, Jean Claude, 2009, “Le immagini, l’immaginario e il tempo della storia”, en Imaginario e immaginazione nel medioevo, ed. Maria Betteni, Francesco Paparella, Louvain-la-neuve: FIDEM, pp. 11-41.
  • Sebastián, Santiago, 1994, Mensaje simbólico del arte medieval : arquitectura, liturgia e iconografía, Madrid: Encuentro.
  • Sicard, Patrice, 1993, Diagrammes medievaux et exégèse visuelle Le “Libellus de formatione arche” de Hugues de Saint-Victor. Paris-Turnhout: Brepols.
  • Southern R. W., 1972, “Aspects of the European Tradition of Historical Writings. History as Prophecy”: Translactions of the Royal Historical Society 23, pp. 159-180.
  • Strauss, Léo, 2006, Sur «Le banquet». La philosophie politique de Platon, Paris: éditions de l’éclat.
  • Tarkiewicz, Wladyslaw, 1990, Historia de la estética II. La estética medieval, Madrid: Akal.
  • Todorov, Tzvetan, 1977, Théories du symbole, Paris: Seuil.