Universidad abierta en periodos POSTCOVID-19. Experiencia colaborativa en la formación de maestrasEstudio de caso

  1. Ortí-Martínez, José Antonio 1
  2. González-Ortiz, Juan José 1
  3. Burgueño-López, Jorge 2
  1. 1 Universidad Católica San Antonio
    info

    Universidad Católica San Antonio

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/05b1rsv17

  2. 2 Universidad Pontificia Comillas
    info

    Universidad Pontificia Comillas

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/017mdc710

Journal:
Revista Electrónica Educare

ISSN: 1409-4258

Year of publication: 2023

Volume: 27

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.15359/REE.27-2.15843 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Electrónica Educare

Abstract

Introduction. This article presents the educational innovation project #educalabEDU and its subsequent results. Objective. This article (financed in an internal call by the Catholic University of Murcia) aims to develop 3.0 educational scenarios as a response to postCOVID-19 periods and link university teaching with professional practice in Early Childhood and Primary Education degrees at San Antonio Catholic University of Murcia and Comillas Pontifical University in Madrid. Methodology. This is an educational research project based on the results obtained from a questionnaire administered to 59 university students who participated in an educational innovation project. The project focuses on the educational use of the social network Twitter and collaborative learning among students. Direct contact with education professionals is encouraged through different sessions in the mentioned social network. Information is investigated and organized cooperatively. The project ends with developing an educational, social laboratory that puts future teachers in dialogue with experienced teachers. Results. The main results show high participation and motivation in the working methodology. The participating students say that the link between society and the university has been strengthened, promoting contact between students of different natures and origins. Conclusions. The conclusions show that a reciprocal communication space has been established, in which students and teachers with extensive professional experience have been able to share knowledge, reflections, and all kinds of didactic materials, resulting in a beneficial proposal for dialogical learning in the face of the pandemic.

Bibliographic References

  • Angel Uribe, I. C. & Cano Vásquez, L. M. (2011). Experiencia de un trabajo colaborativo con estudiantes y docentes de diferentes países mediado por las tecnologías de la información y la comunicación: Proyecto colaborativo interuniversitario, capítulo Colombia. Revista Q: Educación, Comunicación, Tecnología, 6(11), 1-20. https://www.researchgate.net/publication/256090342_Experiencia_de_un_trabajo_colaborativo_con_estudiantes_y_docentes_de_diferentes_paises_mediado_por_las_tecnologias_de_la_informacion_y_la_comunicacion_proyecto_colaborativo_interuniversitario_capitulo
  • Ballesteros Guerra, J. C. & Megías Quirós, I. (2015). Jóvenes en la red: Un selfie. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. https://www.adolescenciayjuventud.org/publicacion/jovenes-en-la-red-un-selfie/
  • Bunes Portillo, M., Blesa Aledo, B., González Báidez, A., González Ortiz, J. J., Pintado Giménez, M. del M., & Tornel Abellán, M. (2015). Valores asociados a las experiencias del cuerpo en las comunicaciones de los jóvenes. Prisma Social, (15), 34-83. http://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/numeros/15/secciones/tematica/pdf/t_02_cuerpos-jovenes_34-83.pdf
  • Collados-Alcaide, A. (2015). Laboratorios artísticos colaborativos. Espacios transfronterizos de producción cultural. Arte, Individuo y Sociedad, 27(1), 45-64. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/43648 d
  • Estalella, A., Rocha, J., & Lafuente, A. (2013). Laboratorios de procomún: Experimentación, recursividad y activismo. Revista Teknokultura, 10(1), 21-48. https://revistas.ucm.es/index.php/TEKN/article/view/48053
  • Fardoun, H., González, C., Collazos, C. A., & Yousef, M. (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education in the Knowledge Society, 21, 1-9. https://doi.org/10.14201/eks.23537
  • García-Peñalvo, F. J., Abella, V., Corell, A., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 1-26. https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/23086
  • Griol, D., Callejas, Z, López-Cózar, R., Gutiérrez, A. M., Ábalos, N., & Espejo, G. (2010). Orienta: Un proyecto multidisciplinar e interuniversitario para la tutorización personalizada. Relada, 4(3), 165-173. https://www.researchgate.net/publication/279493775_ORIENTA_Un_proyecto_multidisciplinar_e_interuniversitario_para_la_tutorizacion_personalizada
  • Kuric Kardelis, S., Sanmartín Ortí, A., Ballesteros Guerra, J. C., & Calderón Gómez, D. (2020). Jóvenes en pleno desarrollo y en plena pandemia. Cómo hacen frente a la emergencia sanitaria. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. http://doi.org/10.5281/zenodo.4290170
  • Martín Sánchez, M. A. & López Meneses, E. (2012). La sociedad de la información y la formación del profesorado. E-actividades y aprendizaje colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 15(1), 15-35. http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/775
  • Méndez, P. J. (2012). Mundos cambiantes: La tecnología y la educación 3.0. Revista complutense de Educación, 23(1), 11-22. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n1.39099
  • Porlán, R. (2020) El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 2(1), 1-7. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502
  • Rolin Díaz, C. (2021). El liderazgo innovador como método para enfrentar los nuevos retos VUCA. Business Innova Sciences, 2(1), 53-66. http://innovasciencesbusiness.org/index.php/ISB/article/view/33
  • Romero-Frías, E. & Robinson-García, N. (2017). Laboratorios sociales en universidades: Innovación e impacto en Medialab UGR. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 25(1), 15-31. https://doi.org/10.3916/C51-2017-03
  • Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. International Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v1i1.228
  • Sevillano García, M. L. (1997). La formación inicial del profesorado en medios de comunicación y nuevas tecnologías. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 1(1), 49-59. https://www.ugr.es/~recfpro/Profesorado_1(1)_49-59.pdf
  • Tourón, J. & Santiago, R. (2015). El modelo Flipped Learning y el desarrollo del talento en la escuela. Revista de Educación, (368), 196-231. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5028544
  • Trigueros Cano, F. J., Sánchez Ibáñez, R., & Vera Muñoz, M. I. (2012) El profesorado de Educación Primaria ante las TIC: Realidad y retos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 101-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4616907
  • Vadillo Bengoa, N. & Lazo, C. M. (2010). La pizarra digital como herramienta de aprendizaje. Quaderns Digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, (61), 2-12. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=10920
  • Zabalza, M. Á. y Beraza, M. Á. Z. (2004). Diarios de clase: Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Narcea.