Importancia de las relaciones sociales y de la inteligencia general en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria

  1. Fontanillas Moneo, Juan 1
  2. Torrijos Fincias, Patricia 2
  3. Rodríguez-Conde, María-José 2
  1. 1 Universidad de Salamanca (España)
  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Zeitschrift:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Datum der Publikation: 2024

Ausgabe: 26

Nummer: 1

Seiten: 53-74

Art: Artikel

DOI: 10.17561/AE.V26N1.8562 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Zusammenfassung

This study explores the relationships between emotional intelligence (EI), general intelligence (GI), and demographic factors (gender, age, grade repetition). The sample consisted of 341 secondary students (177 male students and 164 female students) aged between 12 and 17 from the province of Valladolid (Spain). Regarding gender, significant differences were identified in the correlations between EI and GI, suggesting variations in the manifestation of this relationship between male and female students. Age also influenced these correlations, highlighting the evolution of the EI-GI relationship as students grow and mature. Grade repetition was associated with differences in correlations, indicating the impact of educational experiences on the development of emotional and cognitive skills. Although the correlations found do not support concluding theories, they highlight the importance of addressing EI, especially in students repeating grades, to enhance social skills and academic well-being. These findings help to understand the EI-GI interaction in educational contexts, emphasizing the relevance of considering demographic and contextual factors in the promotion of these skills in students.

Bibliographische Referenzen

  • Alemany-Arrebola, I., Campoy-Barreiro, C., Ortiz-Gómez, M. D. M., y Benzaquén-Chocrón, R. (2015). Las orientaciones de meta en el alumnado de secundaria: Un análisis en un contexto multicultural. Publicaciones, 45, 83-100.
  • Arnal, J., Del Rincón, D., y Latorre, A. (1992). Investigación Educativa: Fundamentos Y Metodologías. Labor.
  • Bar-On, R. (2000). BarOn Emotional Quotient Inventory: Technical Manual. Youth version (BarOn EQ-i:YV). MHS.
  • Broc-Cavero, M. Á. (2018). Academic performance and other psychological, social and family factors in compulsory secondary education students in a multicultural context. International Journal of Sociology of Education, 7(1), 1-23. https://doi.org/10.17583/rise.2018.2846
  • Broc-Cavero, M. Á. (2019). Inteligencia emocional y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria obligatoria. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(1), 75. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.1.2019.25195
  • Díaz-Caneja, C. M., Martín-Babarro, J., Abregú-Crespo, R., Huete-Diego, M. Á., Giménez-Dasí, M., Serrano-Marugán, I., y Arango, C. (2021). Efficacy of a Web-Enabled, School-Based, Preventative Intervention to Reduce Bullying and Improve Mental Health in Children and Adolescents: Study Protocol for a Cluster Randomized Controlled Trial. Frontiers in Pediatrics, 9. https://doi.org/10.3389/fped.2021.628984
  • Ferrándiz, C., Hernández, D., Berjemo, R., Ferrando, M., y Sáinz, M. (2012). Social and emotional intelligence in childhood and adolescence: Spanish validation of a measurement instrument. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 309-338.
  • Gaeta-González, M. L., y Cavazos-Arroyo, J. (2014). Implicación académica en matemáticas: Percepción de metas docentes y processos autorregularorios en estudiantes de bachillerato. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 9(4), 951-968.
  • Guerrero-Barona, E. J., Sánchez-Herrera, S., Moreno-Manso, J. M., Sosa-Baltasar, D. M., y Durán-Vinagre, M. Á. (2019). El autoconcepto y su relación con la inteligencia emocional y la ansiedad. Psicología conductual = behavioral psychology: Revista internacional de psicología clínica y de la salud, 27(3), 455-476.
  • Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta Edición). McGraw-Hill.
  • Ibarrola, B. (2013). Aprendizaje emocionante: Neurociencia para el aula. Ediciones SM España.
  • Jiménez Rosario, M. N., Axpe Sáez, I., y Esnaola, I. (2020). Capacidad predictiva de la inteligencia emocional sobre el apoyo social percibido de adolescentes. Suma Psicológica, 27(1), 18-26. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2020.v27.n1.3
  • Salovey, P., y Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), Article 3. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  • Suldo, S. M., Gilfix, H. L., y Morgan, M. M. (2022). Understanding and Promoting School Satisfaction in Children and Adolescents. En Allen K.-A., Furlong M. J., Vella-Brodrick D., y Suldo S. M., Handbook of Positive Psychology in Schools (3.a ed., p. 600). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003013778
  • Usán-Supervía, P., y Salavera-Bordás, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Actualidades en Psicología, 32(125), Article 125. https://doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123
  • Yuste, C., Martínez, R., y Galve, J. (2002). Batería de aptitudes diferenciales y generales, BADYG-M. CEPE.